Wensen voor Waarneming.nl

Gestart door hiskodevries, augustus 27, 2021, 14:39:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

gbeersma

Mee eens. Als ik bijv. op een eik een mijngang of gal vind waarvan ik denk dat ik hem eerder gezien heb (of misschien juist niet?) is het heel handig om op die soort te kunnen zoeken. Dus 'mijn' of 'gal' aanklikken (dat kan nu gelukkig al) en dan bij op/in de eik aanklikken. Ik zou er veel gebruik van maken.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Arjan V

Zou het misschien handig zijn dat als je een foto maakt van een molshoop deze niet alleen de soort Europeese Mol laat zien maar ook de methode laat zien? En dat je als methode dan molshoop krijgt? Molshoop staat er nog niet tussen. Ik gebruik nu vaak "andere sporen"
Bij insecten wordt er nu ook automatisch imago als levensstadium vermeld.

Ik had hier een nieuw topic van gemaakt maar het hoort denk ik hier.
Met vriendelijke groet,

Arjan

hiskodevries

omdat bij insecten nia in staat is om het kleed te raden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RvanBemmelen

Excuses als deze wens hier al eens voorbij is gekomen...

Onder 'soorten gezien' van gebruikerslocaties worden verborgen/embargo waarnemingen niet meegenomen - zelfs niet als dit eigen waarnemingen betreft. Is dat aan te passen?



hiskodevries

ja die is al bekend, staat nog op hold omdat dit het performance probleem vergroot
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Martijn van Sluijs

Twee wensen voor de nieuwe site:

1. Graag wordt op de nieuwe site niet één keer diep 'gegraven' in de taxonomische boom om bij waarnemingen van een bepaalde soort de aantallen en locaties van de onderliggende taxa op te halen, maar herhaaldelijk (tot het niet verder kan).

Voorbeeld: Leontopodium alpinum is een synoniem van Leontopodium nivale subsp. alpinum. Alle waarnemingen en gegevens, foto's etc. van Leontopodium alpinum worden netjes overgenomen en terecht ook getoond bij Leontopodium nivale subsp. alpinum.

Wanneer ik echter naar de soort Leontopodium nivale ga dan worden daar alleen de waarnemingen getoond van Leontopodium nivale en de ondersoort Leontopodium nivale subsp. alpinum. De waarnemingen die ingevoerd zijn bij Leontopodium alpinum zijn nu kwijt, doordat de 'zoekdiepte' slechts 1 is. Verwacht gedrag zou zijn dat bij de Waarnemingen, Statistieken, Kaarten etc. van Leontopodium nivale de gegevens van alle drie de hiervoor genoemde taxa worden getoond.

2. Op de statistiekenpagina zou ik naast de kolommen Waarnemingen, Individuen, Waarnemers en Provincies graag een kolom Foto's erbij zien als dat kan/past, met daarin het aantal foto's per maand/jaar.
Vriendelijke groeten,
Martijn

hiskodevries

De vakantie periode gaat in. Support gaat op een lager pitje
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

TvdB

Graag de LED-Emmer als methode beschikbaar maken bij alle 'beestjes', niet alleen bij nachtvlinders.

hiskodevries

Citaat van: TvdB op juli 16, 2022, 08:13:07 AM
Graag de LED-Emmer als methode beschikbaar maken bij alle 'beestjes', niet alleen bij nachtvlinders.
daarbij volstaat 'op licht'
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Matthijs Molenaar

Kan het mogelijk worden op de nieuwe site dat, als je commentaar krijgt, meteen naar het profiel van de admin kan gaan? Zoals op de oude site, ik vind dat soms wel handig.
Met vriendelijke groet,
Matthijs Molenaar.

Levenslijst Waarneming.nl

When nothing goes right, go left (Martha Cecilia)

Remco Hofland

Ik heb een wens voor aanpassing. Die nu wellicht nog niet breed gedragen wordt vanwege het feit dat de focus voor veel waarnemers ligt op foto's en er nog maar weinig wordt gevideod (en geüpload op bijvoorbeeld YouTube, waarna de link wordt geplaatst op Waarneming.nl (Wn) of Observation.org (Obs)). Ik doe dat wel, zoveel mogelijk videoën, en ben bezig met het alsnog uploaden van duizenden video's op Youtube en de links daarvan alsnog invoegen op Wn en Obs - zelfs als ik daarvoor van vele jaren geleden alsnog een waarneming moet invoeren.

Ik zou graag zien dat als ik in Obs rechtsboven op mijn naam klik, er behalve Photos ook (separaat) Videos verschijnt (= al mijn waarnemingen van de geselecteerde periode waarbij ik videolinks heb geplaatst), dan wel dat als ik op Photos klik ook mijn waarnemingen met videolinks worden getoond. Ik meen dat ik op dit forum al een dergelijk verzoek zag m.b.t. Sound recordings.

(Je zou natuurlijk van 'Photos' ook 'Media' kunnen maken en daarna verderop kiezen tussen Photos, Video(link)s en Sound recordings maar omdat er idd vele tienduizenden meer foto's op de website(s) staan dan videolinks en geluidsopnamen kan ik me voorstellen dat je het (meestgebruikte) woord Photos handhaaft)

Ik heb van een soort vaker een video dan een foto. Maar kan nu nergens op de waarnemingen met videolink selecteren. Naast voor mij kan ik me voorstellen dat dat ook voor passieve gebruikers een gemis is - personen die wellicht niet zelf veel actief uploaden maar wel graag door andermans waarnemingen browsen, dan wel andermans foto's of videos bekijken. Ook zij kunnen nu wel selecteren op foto's maar nergens op videolinks.

Met vriendelijke groet,

Remco Hofland

Remco Hofland

Citaat van: Remco Hofland op juli 22, 2022, 09:51:36 AM
Ik heb een wens voor aanpassing. Die nu wellicht nog niet breed gedragen wordt vanwege het feit dat de focus voor veel waarnemers ligt op foto's en er nog maar weinig wordt gevideod (en geüpload op bijvoorbeeld YouTube, waarna de link wordt geplaatst op Waarneming.nl (Wn) of Observation.org (Obs)). Ik doe dat wel, zoveel mogelijk videoën, en ben bezig met het alsnog uploaden van duizenden video's op Youtube en de links daarvan alsnog invoegen op Wn en Obs - zelfs als ik daarvoor van vele jaren geleden alsnog een waarneming moet invoeren.

Ik zou graag zien dat als ik in Obs rechtsboven op mijn naam klik, er behalve Photos ook (separaat) Videos verschijnt (= al mijn waarnemingen van de geselecteerde periode waarbij ik videolinks heb geplaatst), dan wel dat als ik op Photos klik ook mijn waarnemingen met videolinks worden getoond. Ik meen dat ik op dit forum al een dergelijk verzoek zag m.b.t. Sound recordings.

(Je zou natuurlijk van 'Photos' ook 'Media' kunnen maken en daarna verderop kiezen tussen Photos, Video(link)s en Sound recordings maar omdat er idd vele tienduizenden meer foto's op de website(s) staan dan videolinks en geluidsopnamen kan ik me voorstellen dat je het (meestgebruikte) woord Photos handhaaft)

Ik heb van een soort vaker een video dan een foto. Maar kan nu nergens op de waarnemingen met videolink selecteren. Naast voor mij kan ik me voorstellen dat dat ook voor passieve gebruikers een gemis is - personen die wellicht niet zelf veel actief uploaden maar wel graag door andermans waarnemingen browsen, dan wel andermans foto's of videos bekijken. Ook zij kunnen nu wel selecteren op foto's maar nergens op videolinks.

Met vriendelijke groet,

Remco Hofland

Ik zie nu ook dat als ik voor mezelf 'Species seen', 'Life list' en 'Birds' aanklik, ik in de rechterkolom wel de pictogrammetjes voor Foto en Geluidsopname zie, maar niet het pictogrammetje van Video(link). Ik zou daar graag (ook) terugzien dat ik bij een soort een videolink heb geplaatst en eigenlijk is het ook niet logisch dat enerzijds Foto en Geluidsopname wel worden getoond en Videolink niet.

Voor alle duidelijkheid: deze wens geldt voor zowel Waarneming.nl als Observation.org (en logischerwijs ook voor Waarnemingen.be)

rudi

Ik heb  een suggestie voor het forum en de waarneming site.
Een nachtstand, dus een zwart scherm met witte letters bijvoorbeeld.
Omdat energie tegenwoordig heel duur is zit ik in het donker de sites te bekijken en dat witte scherm doet zeer aan de ogen.
En omdat er nog geen uitzicht is op lagere energie prijzen, lijkt het mij dus wel een goed idee!
Mijn favoriet: Visdief !
Begonnen mei 2011.
Totaal 62.000 waarnemingen.
Totaal 1170 (alle) soorten.
246 vogelsoorten.
Vriendelijke groet,
R Wortelboer

Platbuik

Google even hoe je je apparaat in die nachtstand kunt schakelen, dat is een stuk sneller (en goedkoper).
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Martijn van Sluijs

Citaat van: Martijn van Sluijs op juli 14, 2022, 14:41:32 PM
Twee wensen voor de nieuwe site:

1. Graag wordt op de nieuwe site niet één keer diep 'gegraven' in de taxonomische boom om bij waarnemingen van een bepaalde soort de aantallen en locaties van de onderliggende taxa op te halen, maar herhaaldelijk (tot het niet verder kan).

Voorbeeld: Leontopodium alpinum is een synoniem van Leontopodium nivale subsp. alpinum. Alle waarnemingen en gegevens, foto's etc. van Leontopodium alpinum worden netjes overgenomen en terecht ook getoond bij Leontopodium nivale subsp. alpinum.

Wanneer ik echter naar de soort Leontopodium nivale ga dan worden daar alleen de waarnemingen getoond van Leontopodium nivale en de ondersoort Leontopodium nivale subsp. alpinum. De waarnemingen die ingevoerd zijn bij Leontopodium alpinum zijn nu kwijt, doordat de 'zoekdiepte' slechts 1 is. Verwacht gedrag zou zijn dat bij de Waarnemingen, Statistieken, Kaarten etc. van Leontopodium nivale de gegevens van alle drie de hiervoor genoemde taxa worden getoond.

2. Op de statistiekenpagina zou ik naast de kolommen Waarnemingen, Individuen, Waarnemers en Provincies graag een kolom Foto's erbij zien als dat kan/past, met daarin het aantal foto's per maand/jaar.

Punt 1 zou je ook als bugreport kunnen beschouwen ipv een wens.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Ren-Stimpy

Ik kan er zo gauw niets over vinden in deze groep dus excuus als dit al uitgekauwd is. Ik vroeg mij af hoe de foto's op de homepagina worden gegeneerd (in de browser op PC)? Ik zie vnl oudere foto's (2017 en ouder) voorbijkomen. Ook mooi om te zien, maar is het een idee om een keuze te maken uit de meest recente foto's van waarnemingen die goedgekeurd zijn? Er wordt dagelijks vast voldoende fotomateriaal aangeleverd om te laten zien. Of worden de foto's die geshowed worden eerst nog beoordeelt op kwaliteit oid?

Platbuik

Ik meen dat de foto's een positieve gebruikersbeoordeling moeten hebben. Een likje. :P
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

hiskodevries

ja die moeten minstens 1 like hebben gehad. Alleen liken op de nieuwe site gebeurt niet zoveel meer, dus aanvullingen gebeuren nauwelijks
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Maarten Hotting

Citaat van: hiskodevries op augustus 26, 2022, 09:53:37 AM
ja die moeten minstens 1 like hebben gehad. Alleen liken op de nieuwe site gebeurt niet zoveel meer, dus aanvullingen gebeuren nauwelijks
De reden daarvan is dat die functie nauwelijks beschikbaar is op de nieuwe site. Enkel vanuit het detailscherm, maar op die manier worden de foto's nauwelijks bekeken.
Wel erg jammer dat dit nog zo beperkt is.
Groet,
Maarten

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jck

#171
Kan er iets gedaan worden aan de keuze van Levensstadium?

Het probleem zit als volgt: je voert bijvoorbeeld 3 schildwantsen in, 2 imago en 1 nimf, met een foto van een imago en dit geef je aan door de groepssamenstelling goed in te vullen. Helaas is er geen keuzemogelijkheid om een gemengde Levensstadium te vermelden. Ik laat dan Levensstadium op onbekend staan. Vervolgens zien de validatoren een foto van een imago en dan krijg ik een wijziging van Levensstadium in Imago, wat alleen kloppend is voor de foto maar niet voor de waarneming. Hier een voorbeeld -

https://waarneming.nl/observation/253428678/

Hetzelfde gebeurt bij mijnen/rupsen van minerende microvlinders. Je kunt bij Groepssamenstelling wel aangeven hoeveel rupsen en hoeveel lege mijnen maar je hebt maar 1 keuze bij Levensstadium en dat leidt weer tot onnodige correspondentie met de validatoren.

Ik vraag me ook af wat voor effect dit heeft op de statistiek. Hoe worden waarnemingen met diverse levensstadia in de statistiek opgenomen?

James

hiskodevries

De foto ondersteund de determinatie
Als daar een imago opstaat , ja dan is het logisch dat deze als imago wordt gevalideerd
oplossingen : geen foto toevoeren
verdelen over meerdere waarnemingen.
hoe ze meetellen in de soort statistieken durf ik niet te zeggen, maar ik vermoed dat alleen bij de waarneming wordt gekeken en niet naar de groepssamenstelling
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

jck

Dus de groepssamenstelling is alleen handig als je slechts één levensstadium hebt - bv mannetje en vrouwtje imago of volwassen. Verder heeft het geen zin. Als ik waarnemingen zonder foto invoer, is er dikke kans dat ze niet gevalideerd worden of in de statistiek meetellen. Ik heb hier net naar gekeken met een paar insecten die ik vaak zie - waarnemingen van de Groene schildwants zonder foto worden niet gevalideerd, waarnemingen van de Doodskopzweefvlieg ook niet.

Als je dan verschillende levensstadia over meerdere waarnemingen moet verdelen, dan ben je je totaal voor een bepaalde plek/soort ook kwijt.

James

hiskodevries

bij heel veel waarnemingen heeft het wel zin.
maar zodra imago als keuze bij een soortgroep voorkomt krijg je al snel een wijziging om je oren
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

Volgens mij moet je ook de oplossing zoeken in het (makkelijker!) per foto aan kunnen duiden van het stadium. Bijvoorbeeld al bij het uploaden (op de site).

hiskodevries

#176
bij hoeveel procent van de waarnemingen zou dit een issue zijn ?
0,0001% of nog minder ? Daarvoor de foto upload aanpassen ? nee dat lijkt mij niet
Wat volgens mij wel kan, de knop keur goed en zet op imago uitschakelen als de waarneming een groepssamenstelling heeft.
de inhoud daarvan kan ik daar niet checken
dus als iemand 2man + 3 vrouw invoert kan die waarneming niet met een knop op imago gezet worden
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

RutgerB

#177
Als je het per foto bij invoer al makkelijk kan aanduiden ga je de database belangrijk verbeteren en hoef je dus ook minder correcties door te voeren.

Overigens is de vraag waarom je nu voornamelijk per waarneming een stadium aanduidt en niet per foto. Ik kan best een eitje hebben gezien en een foto van een imago posten. Of bij planten; een bloeiende plant hebben gezien maar alleen een foto van een blad erbij zetten. De foto hoeft geen bewijs van het aangeduide stadium te zijn.

RvanBemmelen

Wellicht is onderstaande wens al eerder verschenen, maar ik kon het zo 1-2-3 niet vinden.

Bij gebruikerslocaties worden nu afgeschermde waarnemingen niet meegenomen in 'soorten gezien' - ondanks dat dit eigen waarnemingen zijn. Kan dat - voor de gebruiker zelf natuurlijk - worden veranderd, of is er een goede reden dat dit nu niet zo werkt?

(Overigens is het ook zo dat in de dropdown rechtsboven 'gebruikerslocaties' staat en in de main menu 'Locaties > 'Mijn locaties'. Geen probleem, maar niet consistent...)

Groeten,
Rob

hiskodevries

#179
Rob, die wens/bug is al een tijdje bekend, ik heb geen idee wanneer die uitgevoerd wordt
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0