Argusvlinder algemeen?

Gestart door Jethro Waanders, augustus 26, 2021, 21:14:36 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jethro Waanders

Hoe wordt de zeldzaamheid van soorten bepaald? Volgens https://waarneming.nl/species/695/ is bijvoorbeeld de Argusvlinder algemeen. Ik weet niet hoe "algemeen" is gedefinieerd, maar hier in Zeeland bijvoorbeeld zou ik 'm niet algemeen willen noemen, ben al blij er deze zomer toch 1 (...) gezien te hebben. Ik lees al in het "Beschermingsplan argusvlinder" (van De Vlinderstichting) uit 2014 "Van algemeen naar bedreigd".
Groeten, Jethro Waanders

Jethro Waanders

Groeten, Jethro Waanders

Jethro Waanders

Misschien een admin hier die het antwoord weet?
Groeten, Jethro Waanders

Jethro Waanders

Groeten, Jethro Waanders

Rayan Majoor

De zeldzaamheid wordt vgm handmatig aangepast (en verschilt voor sommige soorten per provincie). Wat de reden is dat ie nog op algemeen staat weet ik niet: kan zijn omdat er gewoon niet aan gedacht is dat te veranderen of kan echt een doordachte reden hebben. Ik heb zelfs wel eens over een soort gelezen dat ie op algemeen was gezet terwijl ie heel zeldzaam is om het aantal twitchers dat er op af kwam te verminderen (maar daar was een hele discussie over, of dat van alle manieren echt de beste en überhaupt een logische manier was).
Ik heb überhaupt nog nooit in Nederland een Argusvlinder gezien, maar koevinkjes om ik ook bijna nooit tegen (alleen in Drenthe vaak wel) dus dat zegt ook niet per se veel.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

Andre321

#5
In 2004 was de soort nog niet zo zeldzaam maar zeer lokaal dacht ik. In 2009 heb ik tien keer de provincie Utrecht bezocht en ik dacht dat ik hem 9 keer niet gezien heb en op een dag een stuk of 50 keer. Toeval speelt een grote rol

In verspreidingsatlas komt ie overal voor https://www.verspreidingsatlas.nl/I0011
Maar de verspreiding is dacht ik in de loop van de tijd sterk veranderd. Ik dacht dat tegenwoordig de soort in Oost Nederland helemaal niet voorkomt (jaren tachtig algemeen) en in West Nederland frequenst (vroeger zeldzaam)

CiteerHet laatste decennium is deze soort sterk in aantal achteruitgegaan.
https://www.vlinderstichting.nl/vlinders/overzicht-vlinders/details-vlinder/argusvlinder

CiteerDe argusvlinder is één van de snelst verdwijnende vlindersoorten in ons land. Om een actueel beeld te krijgen van de verspreiding, hebben De Vlinderstichting en Waarneming.nl voor het zesde jaar op rij een telweekend gehouden. Tijdens de telling vorig jaar werd de soort al erg weinig gemeld en het lijkt er niet op dat er dit jaar verbetering optreedt.

marcel234

Citaat van: Jethro Waanders op augustus 26, 2021, 21:14:36 PM
Hoe wordt de zeldzaamheid van soorten bepaald?
Een kopietjes van de meest recente atlas 'de dagvlinders van Nederland'.

En in de verspreidingsatlas staat ook: Een algemene standvlinder die verspreid over het hele land voorkomt.

cvsw123

Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

Jethro Waanders

Dank voor jullie aanvullingen, en interessant rapport Chris.

Maar goed, 98% afname en nog algemeen, dan moet ie voorheen wel heul algemeen zijn geweest  :lol:

Maar meer in het algemeen: wie bepaalt c.q. hoe wordt per soort bepaald hoe zeldzaam de betreffende soort is in de Waarneming.nl-context, zie ook mijn opmerkingen hier: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,485691.0.html
Groeten, Jethro Waanders

cvsw123

Daar gaan de admins over. En die volgen de wetenschappelijke literatuur. En heb je in het Rode Lijst rapport wel gelezen dat er onderscheid is tussen veranderingen in verspreiding en verandering in aantal? Die worden hier op w.nl wel vaker door elkaar gebruikt, maar zijn heel verschillende dingen. Hoe dan ook zijn er voor de Rode Lijst duidelijke richtlijnen gevolgd, en die leiden tot bepaalde conclusies. Er zitten niet voor niets 16 pagina's methodebeschrijving bij, en een hele begeleidingscommissie die alles heeft gecontroleerd. Als je daar inhoudelijke vragen over hebt dan hoor ik die graag. Maar wel goed gefundeerd natuurlijk.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)