Wanneer is iets zeldzaam?

Gestart door Jethro Waanders, augustus 22, 2021, 19:37:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jethro Waanders

Deze vraag zal vast eerder gesteld zijn, maar hoe wordt de zeldzaamheid van de verschillende soorten bepaald? Ik kan een Argusvlinder zo invoeren (zou "algemeen zijn"), hoewel deze hier in Zeeland amper nog voorkomt. Bij Zeevenkel en Lamsoor wordt gevraagd (ObsMapp) of ik het zeker weet, want deze soorten zouden "zeer zeldzaam" respectievelijk "zeldzaam" zijn. Nou, niet hier in Zeeland in ieder geval.
Groeten, Jethro Waanders

gbeersma

Ik weet niet precies hoe de zeldzaamheid bepaald wordt, ik neem aan dat een van de validatoren dit doet of gedaan heeft toen de soort in het bestand werd opgenomen. In elk geval zegt zeldzaamheid niet zoveel over het voorkomen op een bepaalde plek. Want als een biotoop geschikt is voor de soort kan het best zijn dat die soort ter plaatse veel voorkomt. Dan is dus eigenlijk het biotoop zeldzaam. Los daarvan is zeldzaamheid natuurlijk aan veranderingen onderhevig. Die argusvlinder is beslist veel zeldzamer dan vroeger en ik zou hem niet meer algemeen durven noemen. Maar er is vast niet iemand constant bezig om te kijken of alle soorten nog in het goede zeldzaamheidsvakje zitten. Maar wat je eens kunt uitproberen: vraag in een forumtopic bij de dagvlinders hoe zeldzaam het beestje is en of de zeldzaamheid niet aangepast moet worden. Ik ben benieuwd.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

P. Kuijper

Citaat van: gbeersma op augustus 22, 2021, 20:47:45 PM
Maar er is vast niet iemand constant bezig om te kijken of alle soorten nog in het goede zeldzaamheidsvakje zitten.
Misschien dat er toch regelmatig overleg plaatsvindt. Het aantal wijzigingen verschilt nogal per soortgroep heb ik het idee. Ik zie bij planten vaak de status wijzigen, bij libellen en dagvlinders ook regelmatig. Bij vogels soms en bij sprinkhanen is er volgens mij in jaren niets gewijzigd (ongetwijfeld met reden). Maar dat is mijn beleving. Bij sommige soorten wordt(werd?) er een afwijkende zeldzaamheid per provincie aangegeven, erg interessant. Op de afgeleide websites van Waarneming.nl (zoals ijsseldelta.waarneming.nl die ik vaak raadpleeg) kunnen overigens afwijkende zeldzaamheden worden aangehouden.
Ik heb bij een paar soorten ook mijn twijfels (m.i. is bijv. Zeearend zeldzaam en zijn bijv. Bruine korenbout en Gewoon schriftmos vrij algemeen). Ook heb ik het idee dat een zeldzame plant minder zeldzaam is dan een zeldzame vogel.

Het zal vaak lastig zijn om een landelijke zeldzaamheid aan te geven. Wat moet je doen met soorten zoals Cetti's zanger, Gaffelwaterjuffer en Veenmol die in het noordoosten (zeer) zeldzaam maar in het zuiden soms algemeen zijn. Alles per provincie bijhouden is ook ondoenlijk, het wijzigt voortdurend: de 3 genoemden zijn voor zover ik weet bezig met een opmars naar het noordoosten. Ook wel grappig om te zien hoe snel een soort van Zeer zeldzaam via zeldzaam naar vrij algemeen gaat, zoals Scheefbloemwitje.

Kijk hier maar eens Jethro waarom Lamsoor niet een algemene status heeft: https://waarneming.nl/species/6989/maps/?start_date=2016-08-23&interval=157680000&end_date=2021-08-22&map_type=grid10k. Lijkt me afhankelijk van de provincie algemeen of juist zeer zeldzaam, vandaar waarschijnlijk gekozen voor het gemiddelde: zeldzaam.
De Argusvlinder is inderdaad aardig zeldzaam geworden. Ik heb m zelf onlangs na 4 jaar weer eens gezien, ben er 100 meter achteraan gerend voor een kiekje :)
Met vr. groet,
P. Kuijper