vleermuizen in audacity?

Gestart door Lisette, augustus 19, 2021, 19:45:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

Lisette

Ik heb een Zoom H5 audiorecorder die ik af en toe een nacht in mijn achtertuin laat draaien. Is een leuke manier om mijn lijstje met achtertuin vogelsoorten op te vullen. In audacity zijn ook ultrasone vleermuis roepjes zichtbaar in de sonogrammen. Met dat programma kan ik ook de frequentie van het geluid verlagen zodat ik de geluiden wel kan horen. Maar nou vroeg ik me af of je daar verder wat mee kan. Ik weet niet precies hoe batdetectors werken, nooit mee gewerkt, maar die zullen ook een soort frequentie verlaging doen om vleermuisgeluiden hoorbaar te maken. Zou het aan de hand van verlaagde frequenties en sonogrammen mogelijk zijn om een soortenbepaling te doen?

https://waarneming.nl/sounds/143042/


Groetjes Lisette

Rob Koelman

Citaat van: Lisette C. op augustus 19, 2021, 19:45:50 PM... Ik heb een Zoom H5 audiorecorder... Zou het aan de hand van verlaagde frequenties en sonogrammen mogelijk zijn om een soortenbepaling te doen?

Wow, suggereert dat die Zoom H5 audiorecorder ook ultrasone geluiden kan opnemen. De microfoons van 'normale' recorders houden rond de 20 kHz wel op...

Sonogram wijst op laatvlieger (Eptesicus serotinus).
Met vriendelijke groet, Rob

Lisette

Citaat van: Rob Koelman op augustus 19, 2021, 20:03:09 PM
Citaat van: Lisette C. op augustus 19, 2021, 19:45:50 PM... Ik heb een Zoom H5 audiorecorder... Zou het aan de hand van verlaagde frequenties en sonogrammen mogelijk zijn om een soortenbepaling te doen?

Wow, suggereert dat die Zoom H5 audiorecorder ook ultrasone geluiden kan opnemen. De microfoons van 'normale' recorders houden rond de 20 kHz wel op...

Sonogram wijst op laatvlieger (Eptesicus serotinus).

Ik heb vorig jaar een poosje opnames gemaakt met een goedkopere recorder, die hield inderdaad op bij 20 kHz. Als ik in audacity met de Zoom H5 60 kHz in typ, stelt hij zelf automatisch 48 kHz in dus ik denk dat dat ook het maximum is.

Rob Koelman

Citaat van: Lisette C. op augustus 19, 2021, 19:45:50 PM... Ik heb een Zoom H5 audiorecorder... Zou het aan de hand van verlaagde frequenties en sonogrammen mogelijk zijn om een soortenbepaling te doen?

Citaat van: Rob Koelman op augustus 19, 2021, 20:03:09 PMWow, suggereert dat die Zoom H5 audiorecorder ook ultrasone geluiden kan opnemen. De microfoons van 'normale' recorders houden rond de 20 kHz wel op...

Sonogram wijst op laatvlieger (Eptesicus serotinus).

Citaat van: Lisette C. op augustus 19, 2021, 20:17:26 PMIk heb vorig jaar een poosje opnames gemaakt met een goedkopere recorder, die hield inderdaad op bij 20 kHz. Als ik in audacity met de Zoom H5 60 kHz in typ, stelt hij zelf automatisch 48 kHz in dus ik denk dat dat ook het maximum is.

Als dat klopt dan kun je met deze recorder in principe ook best wel wat vleermuis-, sprinkhaan- en krekelsoorten opnemen...

Ben benieuwd naar de ervaringen van andere gebruikers van deze recorder (Zoom H5 audiorecorder)...
Met vriendelijke groet, Rob

Lisette

Ik vond vanavond ook nog een vleermuis, deze vliegt hier sowieso al 3 dagen op hetzelfde plekje rond, heen en weer boven een sloot, ongeveer zelfde locatie als de laatvlieger. Maar het sonogram valt helaas net deels boven de 50 kHz dus niet het hele geluid staat er op, is hier ook niet iets van te maken? Zo ja dan voer ik die dan wel in.

Rob Koelman

Citaat van: Lisette C. op augustus 19, 2021, 22:09:27 PMIk vond vanavond ook nog een vleermuis, deze vliegt hier sowieso al 3 dagen op hetzelfde plekje rond, heen en weer boven een sloot, ongeveer zelfde locatie als de laatvlieger. Maar het sonogram valt helaas net deels boven de 50 kHz dus niet het hele geluid staat er op, is hier ook niet iets van te maken? Zo ja dan voer ik die dan wel in.

Gezien de frequentie, met een Fend (laagste frequentie) rond de 45 kHz kun je hier met een gerust hart een gewone dwergvleermuis van maken...
Met vriendelijke groet, Rob

Lisette

Citaat van: Rob Koelman op augustus 19, 2021, 22:14:20 PM
Citaat van: Lisette C. op augustus 19, 2021, 22:09:27 PMIk vond vanavond ook nog een vleermuis, deze vliegt hier sowieso al 3 dagen op hetzelfde plekje rond, heen en weer boven een sloot, ongeveer zelfde locatie als de laatvlieger. Maar het sonogram valt helaas net deels boven de 50 kHz dus niet het hele geluid staat er op, is hier ook niet iets van te maken? Zo ja dan voer ik die dan wel in.

Gezien de frequentie, met een Fend (laagste frequentie) rond de 45 kHz kun je hier met een gerust hart een gewone dwergvleermuis van maken...

leuk  ;D https://waarneming.nl/observation/223414766/ ik heb er een waarneming van gemaakt. Maar met sonogrammen zijn vleermuizen dus wel redelijk te doen, zolang de frequenties niet te hoog zijn voor mijn audio apparaatje. Ik zal er eens beter op letten bij het uitwerken van nachtopnames, zit vast meer interessants bij.

peterv

Citaat van: Lisette C. op augustus 19, 2021, 20:17:26 PM
Als ik in audacity met de Zoom H5 60 kHz in typ, stelt hij zelf automatisch 48 kHz in dus ik denk dat dat ook het maximum is.
Afhankelijk van de modus die je kiest kan Zoom H5  WAV tot 96 kHz/24 bit opnemen.  Die 48 kHz is het maximum voor multitracks.
Peter Venema

Lisette

Citaat van: peterv op augustus 19, 2021, 22:28:21 PM
Citaat van: Lisette C. op augustus 19, 2021, 20:17:26 PM
Als ik in audacity met de Zoom H5 60 kHz in typ, stelt hij zelf automatisch 48 kHz in dus ik denk dat dat ook het maximum is.
Afhankelijk van de modus die je kiest kan Zoom H5  WAV tot 96 kHz/24 bit opnemen.  Die 48 kHz is het maximum voor multitracks.

Ah dus ik kan wel hoger dan 48 kHz opnames maken, ik zal de handleiding van dat ding eens doorspitten, misschien dat ik dan nog een betere opname kan maken van die gewone dwergvleermuis.

Lowieke

Citaat van: Rob Koelman op augustus 19, 2021, 21:35:47 PM
[Ben benieuwd naar de ervaringen van andere gebruikers van deze recorder (Zoom H5 audiorecorder)...
Geen Zoom maar een Tascam DR100. Die heeft een max sample frequentie van 192kHz
Hier een voorbeeldje van, ik denk, rosse vleermuis  en kleine dwergvleermuis.

https://postimg.cc/gXN03NrR Hier kan je de originele afbeelding downloaden.

Ik heb audacity nagenoeg altijd ingesteld dat het frquentiespectrum wordt weergegeven tot max 16kHz en de recorder op max 48kHz sample rate dus dan blijven deze roepjes meestal onzichtbaar. En dan nog: vooral voor de hoge frequenties moet je behoorlijk inzoomem wil je de roepjes kunnen onderscheiden van de achtergrondruis.

https://postimg.cc/dDYKRzCK
Laatvlieger, rosse vleermuis, bosuil & gewone dwergvleermuis. (ben alleen zeker van bosuil  ;D )
Jeroen.

Rob Koelman

Het eerste sonogram toont een gewone dwergvleermuis met twee keer een social call...
Met vriendelijke groet, Rob

Lowieke

Jeroen.