Huiskatten

Gestart door BJWolfs, mei 21, 2008, 08:19:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

g.j. keizer

Citeertoch moet ik ook met lede ogen aanzien dat de echte huiskatten een groot probleem zijn. ik zit ook in een zogenaamd lichtbak team en de hoeveelheid katten die we tijdens het lichtbakken op de vos zien is schrikbarend hoog.
op een droge avond zien we gemiddeld 4-6 vossen, 6 "marterachtigen"(steen boom bunzing) en een 40 tot 50 katten. Met meer katten dan vossen schieten bedoel ik dan ook in mijn eigen veld
Arend,
Dan zal je het met mijn eerdere bewering eens zijn, dat predatie door huiskatten veel meer schade veroorzaakt dan door vossen (en kleine zoogdieren en/of bij daglicht jagende vogels) wordt aangericht en dat de door de mens geïntroduceerde huiskat een belangrijke, zo niet de belangrijkste voedselconcurrent is (geworden) voor van dezelfde prooidieren afhankelijke inheemse predatoren en aaseters.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

arend

@g.j. Keizer

IK heb het voorbeeld gegeven van de 40 tot 50 katten ten opzichte van de vos en marterachtigen.
Dit is een indicatie over de hoeveelheid katten die er lopen. Ik ben er vrijwel zeker van dat we aan het aantal katten kunnen zien hoeveel er ook echt lopen.

Maar het aantal vossen die we waarnemen geeft denk ik een veel slechter beeld over het aantal vossen die er ook daadwerkelijk lopen. hetzelfde geld voor marters. Deze dieren zijn veel schuwer en soms zie je heel kort ogen oplichten maar te kort om het dier aantespreken(jachttaal voor vaststellen welk dier het is en/of geslacht). deze tellen we dan ook niet mee.

Katten zitten vaak vlak aan de weg en blijven gewoon zitten. ze blijven veruit in de meerderheid.

Maar inderdaad ben ik het met je eens dat de kat een zeer grote invloed heeft op de prooidieren van overige roofdieren.

Ik heb met het lichtbakken op 1 (+/- 3 hectare) weiland een keer 3 volwassen vossen op struin tocht gezien. ze gingen van nest naar nest. Voor weidevogels en bodembroeders blijft een hoge vossen stand ook niet best.  

tekenaar

een paar kanttekeningen:

kattenliefhebbers zijn niet gecharmeerd van halsbandjes en dat is daardoor een veel moeilijker door te voeren maatregel dan chippen. De reden is dat halsbandjes echt precies goed moeten zitten om geen problemen te veroorzaken. Te los betekend dat de kat er een poot achter steekt. Te strak is ook niet goed. Ik ken het verhaal van zichzelf-aan-halsbandjes-ophangende katten, maar heb hiervoor geen bewijs gezien.

Ja, een kat jaagt ook met een volle buik. Dus ja, huiskatten die bijgevoerd worden vangen en doden allerlij prooien. Maar of ze even fanatiek jagen als een hongerige kat betwijfel ik. Het aantal katten is hierdoor lastig om te rekenen naar de impact op prooidieren. Mischien vangen 10 bijgevoerde katten wel minder dan 1 vos?

Ik ben overigens benieuwd naar de methode die jullie gebruiken om verwilderd van "gehouden" te onderscheiden. Ik heb jarenlang een ongecastreerde kater gehad. Ik heb een ernstig vermoeden dat deze niet van "verwilderd" te onderscheiden was, ondanks dat hij regelmatig bij ons binnenshuis kwam en voor ons goed hanteerbaar was. Naar vreemden was hij zeer schuw en hij had -zoals normaal voor ongecastreerde katers- een forse homerange (in de orde van kilometers). Ook had hij een behoorlijke afmeting, in z'n beste dagen woog hij dik over de 8 kilo. Door mijn ervaring met katten denk ik dat "gehouden" en "verwilderd" een erg sbjectief verschil is en meestal niet met zekerheid kan worden vastgesteld. Voor het effect op de natuur (ik zie geen schatting van de grote van dat effect, alleen dat het "heel erg verschrikkelijk" is!) doet dat er ook niet zoveel toe. Voor de eigenaren van de "verwilderde" geschoten katten wel.

Ter info: momenteel heb ik twee gesteriliseerde poezen, waarvan 1 regelmatig de bosrand in loopt maar toch geen erg grote homerange heeft (mischien 500 meter?), maar dat komt doordat andere katten een territorium in de buurt hebben. Ik ben erg blij dat ze knaagdieren vangen in dit jaar met een zeer grote muizenstand (in mijn omgeving met name grote bosmuis, woelrat en veldmuis) en  neem op de koop toe dat ze ook andere prooien vangen (vogels, hazelwormen). Sommige katten zijn 's zomers deels insectivoor, daar hoor je verder niemand over? Een van mijn vorige katten at met name veel sprinkhanen.

Maar ik denk dat het im mijn woonomgeving wel een ander verhaal is als in Nederland - de bevolkingsdichtheid -en daarmee het aantal katten - is hier immers lager (al heeft 1 landelijke boerderij gemiddeld meer katten dan 1 stadswoning!). 's nachts zie ik ook meer katten dan vossen/marterachtigen (in he licht van de koplampen van de auto) maar ik denk dat dat deels komt doordat wegen per definitie meer door de bebouwde kom dan door de natuur gaan. En rond middernacht zie ik weer meer vossen dan katten ... in de dorpen!
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

vuurvlinder

Citeereen paar kanttekeningen:

kattenliefhebbers zijn niet gecharmeerd van halsbandjes en dat is daardoor een veel moeilijker door te voeren maatregel dan chippen. De reden is dat halsbandjes echt precies goed moeten zitten om geen problemen te veroorzaken. Te los betekend dat de kat er een poot achter steekt. Te strak is ook niet goed. Ik ken het verhaal van zichzelf-aan-halsbandjes-ophangende katten, maar heb hiervoor geen bewijs gezien.

Dat verhaal van die halsbandjes had ik ook al genoemd.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

g.j. keizer

#94
Citeer1. ... een kat jaagt ook met een volle buik ... huiskatten die bijgevoerd worden vangen en doden allerlei prooien. Maar of ze even fanatiek jagen als een hongerige kat betwijfel ik.
2. Sommige katten zijn 's zomers deels insectivoor, daar hoor je verder niemand over? Een van mijn vorige katten at met name veel sprinkhanen.
3. ... en hij had -zoals normaal voor ongecastreerde katers- een forse homerange (in de orde van kilometers). ... twee gesteriliseerde poezen, waarvan 1 regelmatig de bosrand in loopt maar toch geen erg grote homerange heeft (misschien 500 meter?), maar dat komt doordat andere katten een territorium in de buurt hebben.
Paul,
1. Verzadigde huiskatten jagen instinctief, ze "trainen" om hun skills (voor slechtere tijden) op peil te houden, niet omdat ze honger hebben : ze gaan enkel "for the kill" en doden nauwelijks minder prooien dan een hongerige verwilderde huiskat nodig heeft om te overleven.
2. Ik had eerder al aangegeven, dat huiskatten vaak insecten doden, ik heb ze naast sprinkhanen, krekels en ander klein kruipend spul ook regelmatig langpootmuggen, waterjuffers, libellen en dagvlinders zien vangen, die ze met één poot uit de lucht slaan of tussen de voorpoten verpulveren. Dezelfde één-poot-methode gebruiken ze bijvoorbeeld ook om vanaf een duiker vissen uit het water op de kant te slaan.
3. Ik herinner me een documentaire van een Engelse etholoog, die een aantal half verwilderde boerderijkatten jarenlang met peilzenders heeft gevolgd en hun gedrag heeft onderzocht. De poezen hadden elk een eigen scherp begrensd territorium, dat afhankelijk van de plaats in de hiërarchie kleiner of groter was. Niet verwante poezen kwamen niet "bij elkaar over de vloer", zussen en volle nichten wel, zij vertoonden zelfs gemeenschappelijke zorg voor de kittens, als een van beiden katten op dat moment geen jongen had (identieke of gedeeltelijk overlappende genenpool). Een kater bezette of bezat een zwerfterritorium, dat afhankelijk van zijn rangorde in de katerdominantiehiërarchie, enkele of een zes- tot maximaal tiental gefixeerde territoria van poezen overlapte, dat hij tegen invasies en overnamepogingen van andere katers verdedigde door de grenzen met feromonen te markeren, die hij bij "territorial pissings" en in krabsporen op bomen en paaltjes achterliet, waarbij de kater, die het hoogste reikte, oftewel die de langste "reach" had, het meest gevreesd werd in vechtpartijen met andere katers en de hoogste plaats in de rangorde innam. De kater had daarbij binnen zijn zwerfterritorium "first pick of spot, of food and of sex", wat wil zeggen, dat hij bepaalde op welk territorium van welke poes hij zich op welk moment bevond, recht had op door haar verzameld voedsel en bepaalde met welke poes hij wanneer paarde. Daarnaast reguleerde de kater, die "(over)zicht had" op/over de dichtheid van prooidieren binnen zijn zwerfterritorium, soms achteraf de aanwas van zijn nageslacht door infanticide, waarbij hij de zwakste jongen als eerste doodbeet tot de populatie binnen door het voedselaanbod bepaalde grenzen was gebracht.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

arend

#95
1. als kattenliefhebbers het niet zo hebben op bandjes dan hebben ze pech.

Als je in een gebied woont waar weidevogels en bodembroeders bedreigd worden. dan vind ik dat je je kat binnen moet houden. Er moet in iedergeval een bewustwording komen over het loslaten van je kat. Een huiskat is zoals de naam al zegt een HUISkat. Neem je verantwoordelijkheid daar dan ook voor.

Een "ophokplicht" voor bijvoorbeeld 1 maand per jaar voor huiskatten zou niet gek zijn.  

2. of katten nu wel of niet meer of minder dan een vos vreten vind ik minder intressant als de verontrusting die katten 24 uur per dag in het veld geven. ze zijn niet schuw en lopen altijd en overal. Alle dieren reageren erop en verlaten hun nesten na regelmatige verstoring.

3. Het verschil tussen verwilderd en onverwilderd is moeilijk maar de volgende methoden zijn te gebruiken.
  - veldkennis. Ik ben bijvoorbeeld veel in het veld en hou alle katten in de gaten en vraag ook bij boeren na van wie welke kat is. Meestal krijg je te horen"die witte wel die zwarte met witte stip op de neus is van de buren en die roodbonte met geknikte staart is een oude van mij."
  - katten die extreem schuw. grof in het haar. onder de teken. meestal hele dikke staart. leer je vanzelf kennen in je veld.

Voornamelijk is het gewoon veel kennis en rondkijken in het veld.

wimtegels

#96
Ik denk dat het heel eenvoudig moet zijn. Een kat die niet geregistreerd en aan en eigenaar te koppelen is wordt als verwilderde kat beschouwd.

Bij schade, ook schade aan de natuur, is de eigenaar aansprakelijk.

Katten die herhaaldelijk uit natuurgebieden gevist moeten worden wacht hetzelfde lot als de pitbul....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

g.j. keizer

#97
Citeerof katten nu wel of niet meer of minder dan een vos vreten vind ik minder intressant als de verontrusting die katten 24 uur per dag in het veld geven. ze zijn niet schuw en lopen altijd en overal. Alle dieren reageren erop en verlaten hun nesten na regelmatige verstoring.
Arend,
Interessant of niet, het zal zeker een rol spelen bij het motiveren van politici en hun achterban om maatregelen tegen de toppredator onder de kleine zoogdieren en roofvogels, de huiskat, te nemen, om verplichte registratie ingevoerd te krijgen, om (net als bij de vos) afschot te legitimeren en om de eigenaar op de aangerichte schade aan te kunnen spreken.
En wat de verontrusting betreft zijn we het eens. Over en boven mijn vogelrijke wilde tuin in de Eifel vliegen, bidden en zweven regelmatig roofvogels, waarop de aanwezige zangvogels nauwelijks reageren. Meestal klinkt een enkele alarmroep, waarop de vogels enige tijd alert blijven zonder hun plek te verlaten of in dekking te gaan. Zelfs toen een havik in de tuin een koolmees had geslagen en een uur lang zittend op een stapelmuur bezig bleef met plukken en eten, keerden de verstoorde vogels na korte tijd terug om rustig verder naar eten te zoeken, terwijl de havik zijn nek haast verdraaide, omdat hij ondanks zijn vangst overvliegende vogels bleef volgen. Wanneer een van de drie buurtkatten even in de tuin verschijnt, wordt er luid en door meerdere vogels alarm geslagen, waarop alle vogels vluchten en meestal geruime tijd wegblijven.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

arend

Als je echt naar de politici toe een geluid wil geven dan moet de alle betrokken groepen is een keer gezamelijk een standpunt uitdragen. ongeacht hun zieltjeswinbeleid.

Alle natuurbeheer organisaties hebben contact met jagers over dit onderwerp en laten katten schieten. maar naar buiten toe word hier niet over gecommuniceerd vanwege hun leden die wel eens zouden kunnen opzeggen.


g.j. keizer

Citeer... maar naar buiten toe wordt hier niet over gecommuniceerd vanwege hun leden die wel eens zouden kunnen opzeggen.
En datzelfde zal tevens, of mogelijk nog sterker voor landelijke en lokale politieke partijen gelden, die vrezen, dat ze hun leden en de gunst van de kiezer zullen verliezen.
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

wimtegels

Omdat er een reacties meer komen ga ik er vanuit dat we geen brief gaan sturen naar de politieke partijen in deze zaak?

Als er binnen een week geen reacties meer komen ga ik er vanuit dat het niet door gaat.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto

#101
En de problematiek in het verlengde van de FF wet provinciaal aankaarten.

De belangrijkste aanspreekpunten zijn de verantwoordelijke gedeputeerde en de Faunabeheer Eenheid waar elke vierkante meter grond in is vertegenwoordigd.

Beginnen met de brand te blussen waar het echt nodig is. Dit moet buiten de bebouwde kom zijn. Meeste rodelijst soorten zitten daar natuurlijk ook.

Welke katten zijn daar het grootste probleem: 1e van de boeren 2e van de burgers die buiten een huisje hebben gekocht. De boeren staan denk ik nummer 1. Voeren niets op een beetje melk na. Weten niet eens hoeveel beesten ze hebben !

Dramatisch dat Arend tijdens zijn vossen jacht een vos wil schieten voor bescherming van de weidevogels. Voor weidevogel nesten ontvangen de boeren dik geld ( gun ik ze !!!)  Arend gaat dus achter een dier aan wat eigenlijk best een plaats in onze natuur verdiend( Vos). Deze moet echter dood!!  Terwijl hij vele vele katten ziet die volgens mij redelijk precieze inschatting in een erg hoog percentage van boeren zijn gewoon rond lopen dat is de wereld op zn kop !  

Aanpak zo dicht mogelijk bij de bron ! Provincie en FBE en agrarische natuurverenigingen en LTO.  Dit zijn de clubs waar je meters kan maken.

De verwilderde kat opnemen in het faunabeheerplan !!  extra clausule er in voor Arend ( en andere Arenden) dat schadebestrijding ook kan in gebieden kleiner dan 40 ha. Dan kan hij ook 100 % uit de voeten en klaar.



Een vervolg actie kan in de bebouwdekom natuurlijk.


Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

wimtegels

Via onderstaande link de antwoorden van de minister op vragen over het probleem van de zwerfkatten.

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=1...p_file_id=28902
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

#103
Uit de brief van de minister:

Het is aan gemeenten om het regionale zwerfkattenprobleem in samenspraak met de Dierenbescherming en eventuele andere organisaties aan te pakken. Het ministerie van LNV heeft aan de Landelijke Dierenbescherming tot en met 1 maart 2010 een ontheffing ex artikel 75 van de Flora- en faunawet van het verbod van artikel 14 lid 1 van de Flora- en faunawet verleend, zodat verwilderde katten gevangen mogen worden. Na het onvruchtbaar maken, mogen de katten onder bepaalde voorwaarden in bepaalde nader omschreven gebieden uitgezet worden (de zogenaamde "Trap, Neuter and Return-methode")

Onvruchtbare zwerfkatten mogen problemen veroorzaken....

Eerst met overheidsgeld castrereren of steriliseren, daarna afknallen..... :whistle:

Typisch Nederland :gap:  :gap:  :gap:
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

logico

CiteerEn de problematiek in het verlengde van de FF wet provinciaal aankaarten.

De belangrijkste aanspreekpunten zijn de verantwoordelijke gedeputeerde en de Faunabeheer Eenheid waar elke vierkante meter grond in is vertegenwoordigd.

Beginnen met de brand te blussen waar het echt nodig is. Dit moet buiten de bebouwde kom zijn. Meeste rodelijst soorten zitten daar natuurlijk ook.

Welke katten zijn daar het grootste probleem: 1e van de boeren 2e van de burgers die buiten een huisje hebben gekocht. De boeren staan denk ik nummer 1. Voeren niets op een beetje melk na. Weten niet eens hoeveel beesten ze hebben !

Dramatisch dat Arend tijdens zijn vossen jacht een vos wil schieten voor bescherming van de weidevogels. Voor weidevogel nesten ontvangen de boeren dik geld ( gun ik ze !!!)  Arend gaat dus achter een dier aan wat eigenlijk best een plaats in onze natuur verdiend( Vos). Deze moet echter dood!!  Terwijl hij vele vele katten ziet die volgens mij redelijk precieze inschatting in een erg hoog percentage van boeren zijn gewoon rond lopen dat is de wereld op zn kop !  

Aanpak zo dicht mogelijk bij de bron ! Provincie en FBE en agrarische natuurverenigingen en LTO.  Dit zijn de clubs waar je meters kan maken.

De verwilderde kat opnemen in het faunabeheerplan !!  extra clausule er in voor Arend ( en andere Arenden) dat schadebestrijding ook kan in gebieden kleiner dan 40 ha. Dan kan hij ook 100 % uit de voeten en klaar.



Een vervolg actie kan in de bebouwdekom natuurlijk.


Groet,

Grutto
Je stelt nu dat mensen, jagers zoals Arend de vos niet zien als een dier wat een plaats in de natuur verdient.

Je vergeet dat het hoogstwaarschijnlijk niet de enige vos is die in het gebied rond loopt. Alsof Arend de laatste vos dood schiet.

Dat er aan de katten dan niks gedaan KAN worden is gewoon erg moeilijk als het katten van boeren of in en omwonenden zijn. Kost vaak te veel geld om te casteren of sterriliseren, volgens de eigenaren.. Enz enz enz.
Dus dit is ook voor arend miss een brobleem om het aan te pakken?

Verder ben ik het helemaal met je eens! :)
Met vriendelijke groet,
Patrick

grutto

Citeer

Grutto
Je stelt nu dat mensen, jagers zoals Arend de vos niet zien als een dier wat een plaats in de natuur verdient.

Je vergeet dat het hoogstwaarschijnlijk niet de enige vos is die in het gebied rond loopt. Alsof Arend de laatste vos dood schiet.

[/quote]
Nou ik probeer te zeggen dat de vos een plek in de natuur hoort te hebben. Zie zin : " eigenlijk best een plaats in onze natuur verdiend( Vos)"

Echter afhankelijk van de inhoud van het faunabeheerplan zou het kunnen zijn dat er in bepaalde gebieden een nihil stand wordt gevraagd. Arend(=lees jagers) zullen/moeten inhoud geven aan dat plan. Dus in een gebied met een nihil stand elke vos schieten en in andere gebieden wellicht helemaal niet.
Dus de jagers mogen alleen maar uitvoeren !!!!!!!!!!!

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

grutto

CiteerUit de brief van de minister:

Het is aan gemeenten om het regionale zwerfkattenprobleem in samenspraak met de Dierenbescherming en eventuele andere organisaties aan te pakken. Het ministerie van LNV heeft aan de Landelijke Dierenbescherming tot en met 1 maart 2010 een ontheffing ex artikel 75 van de Flora- en faunawet van het verbod van artikel 14 lid 1 van de Flora- en faunawet verleend, zodat verwilderde katten gevangen mogen worden. Na het onvruchtbaar maken, mogen de katten onder bepaalde voorwaarden in bepaalde nader omschreven gebieden uitgezet worden (de zogenaamde "Trap, Neuter and Return-methode"

Onvruchtbare zwerfkaaten mogen problemen veroorzaken....

Eerst met overheidsgeld castrereren of steriliseren, daarna afknallen..... :whistle:

Typisch Nederland :gap:  :gap:  :gap:
Ik verwacht dat de aangewezen gebieden alleen maar puur stedelijke gebieden zijn.

Dan blijft het natuurlijk nog waanzin maar de schade is dan tenminste niet in de buitengebieden.


Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

logico

Citeer
Citaat van: logico,Jul 2 2008, 07:19 AM

Grutto
Je stelt nu dat mensen, jagers zoals Arend de vos niet zien als een dier wat een plaats in de natuur verdient.

Je vergeet dat het hoogstwaarschijnlijk niet de enige vos is die in het gebied rond loopt. Alsof Arend de laatste vos dood schiet.

Nou ik probeer te zeggen dat de vos een plek in de natuur hoort te hebben. Zie zin : " eigenlijk best een plaats in onze natuur verdiend( Vos)"

Echter afhankelijk van de inhoud van het faunabeheerplan zou het kunnen zijn dat er in bepaalde gebieden een nihil stand wordt gevraagd. Arend(=lees jagers) zullen/moeten inhoud geven aan dat plan. Dus in een gebied met een nihil stand elke vos schieten en in andere gebieden wellicht helemaal niet.
Dus de jagers mogen alleen maar uitvoeren !!!!!!!!!!!

Groet,

Grutto [/quote]
Dat werkt natuurlijk niet.. Dat weet ik, als jager/wildbeheerder uit ervaring.
Een vos totaal uitroeien in een gebied is natuurlijk geen goed natuurbeheer/wildbeheer.

En.. Dat werkt ook helemaal niet want in omringende gebieden zitten ook vossen. Denk je dat die vossen netjes buiten de grensen van het gebied blijven? Nou, niet dus. Juist niet dus want in dat gebied zal de wildstand toenemen en dat trekt nou juist meer vossen aan.

Dan komen we weer bij het "uitroeien", elke vos schieten.. Dus elke vos schieten die een stap over de grens zet of elke vos schieten die je ziet?

Nu praat je jezelf tegen.. Want elke vos verdient toch een plaats in de natuur? Ook daar dus. Net als ieder ander dier wat in nederland leeft.

Er zou onderzoek gedaan moeten worden naar populatiebeheer bij vossen in nederland. Als dit populatiebeheer tot een goed resultaat wil komen dan zal bijna iedere terreinbeheerder/eigenaar (lees sbb/natuurmonumenten enz enz enz) daaraan mee moeten werken. Anders heeft het geen enkele zin en blijft het dweilen met de kraan los.

Het is een oneindige discussie.
Met vriendelijke groet,
Patrick

grutto

Citeer
Citaat van: grutto,Jul 2 2008, 08:46 AM
Citaat van: logico,Jul 2 2008, 07:19 AM

Grutto
Je stelt nu dat mensen, jagers zoals Arend de vos niet zien als een dier wat een plaats in de natuur verdient.

Je vergeet dat het hoogstwaarschijnlijk niet de enige vos is die in het gebied rond loopt. Alsof Arend de laatste vos dood schiet.

Nou ik probeer te zeggen dat de vos een plek in de natuur hoort te hebben. Zie zin : " eigenlijk best een plaats in onze natuur verdiend( Vos)"

Echter afhankelijk van de inhoud van het faunabeheerplan zou het kunnen zijn dat er in bepaalde gebieden een nihil stand wordt gevraagd. Arend(=lees jagers) zullen/moeten inhoud geven aan dat plan. Dus in een gebied met een nihil stand elke vos schieten en in andere gebieden wellicht helemaal niet.
Dus de jagers mogen alleen maar uitvoeren !!!!!!!!!!!

Groet,

Grutto
Dat werkt natuurlijk niet.. Dat weet ik, als jager/wildbeheerder uit ervaring.
Een vos totaal uitroeien in een gebied is natuurlijk geen goed natuurbeheer/wildbeheer.

En.. Dat werkt ook helemaal niet want in omringende gebieden zitten ook vossen. Denk je dat die vossen netjes buiten de grensen van het gebied blijven? Nou, niet dus. Juist niet dus want in dat gebied zal de wildstand toenemen en dat trekt nou juist meer vossen aan.

Dan komen we weer bij het "uitroeien", elke vos schieten.. Dus elke vos schieten die een stap over de grens zet of elke vos schieten die je ziet?

Nu praat je jezelf tegen.. Want elke vos verdient toch een plaats in de natuur? Ook daar dus. Net als ieder ander dier wat in nederland leeft.

Er zou onderzoek gedaan moeten worden naar populatiebeheer bij vossen in nederland. Als dit populatiebeheer tot een goed resultaat wil komen dan zal bijna iedere terreinbeheerder/eigenaar (lees sbb/natuurmonumenten enz enz enz) daaraan mee moeten werken. Anders heeft het geen enkele zin en blijft het dweilen met de kraan los.

Het is een oneindige discussie. [/quote]

Nee dit is geen oneindige discussie want je roep dingen die beslist onjuist zijn.

Vossenbeheer is vastgelegd in het faunabeheerplan. Dit plan heeft draagvlak en is gemaakt door die instanties die met natuurbescherming bezig zijn in een provincie.
Tevens is een plan politiek goed gekeurd. Breder draagvlak kan je je niet voorstellen.

Als voorbeeld het plan van Noord-Holland. Daar zijn bepaalde gebieden waar geen vossenbeheer is en er zijn gebieden waar een Nihilstand gewenst is.

Een Nihilstand betekend dat het streven moet zijn dat er eigenlijk geen vossen moeten zitten en natuurlijk weet een ieder dat er toch nog wel eens een rond zal lopen.

Is dan het voortbestaan van de vos in gevaar ?  Nee natuurlijk niet want in veel gebieden in de provincie zitten ze vol op !

Tevens gebruik je het argument dat lege gebieden juist vossen aantrekken en dat dat juist daarom geen zin heeft vossen te schieten. Je vrienden van de Faunabescherming roepen deze argumenten ook altijd echter niet een professionele organisatie neemt deze theorie van ze over.

Groet,

Grutto




Groet
Tjeerd

logico

#109
Ik roep onwaarheden.. helemaal niet.. Misschien moet je beter lezen of moet ik het beter formuleren.

Ik zeg helemaal niet dat het geen zin heeft om vossen te schieten. Ik zeg dat het geen zin heeft om het aan te pakken zoals jij het benoemd. Ik ben zelf jager en schiet ook vossen dus dat het helemaal geen zin heeft zou ik nooit zeggen. Ik reageer alleen op iets wat jij daar zegt en op zo'n manier werkt het gewoon niet als je het mij vraagt.

Helemaal niks doen is niet goed.. Maar een gebied helemaal uitroeien wat vossen betreft is ook niet goed en werkt gewoon niet. Daarom moet er een gedegen beheersplan zijn zodat er populatiebeheer toegepast kan worden. En niet in 1 enkel gebied, zoals jij dat zegt, maar in heel nederland. Nederland moet 1 lijn trekken.

Kom jij maar even in drenthe een beheersplan voor vossen aanwijzen dan en laat mij die dan zien. Die is er helemaal niet. Hier in ieder geval niet.

Met een beheersplan/populatiebeheer bedoel ik een soort van plan om de stand te beheren net zoals het met reeen gebeurd. En die is hier helemaal niet.
Iedere jager doet zelf wat hem goed dunkt. En dat is prima maar het is nog veel te onduidelijk hoeveel vossen er precies rond lopen en zolang dit niet gerapporteerd wordt (zoals dit met reeen WEL gebeurd) kun je nooit een goed populatiebeheer uitvoeren.  En dan men moet samenwerken om tot een goed resultaat te komen.

Ook zeg ik NIET dat het voortbestaan van de vos in gevaar is of komt. Ik zeg juist het tegenovergestelde. Beter lezen dus.


En dan nog. Ik heb geen vrienden bij de faunabescherming.
Met vriendelijke groet,
Patrick

grutto

CiteerIk roep onwaarheden.. helemaal niet.. Misschien moet je beter lezen of moet ik het beter formuleren.

Ik zeg helemaal niet dat het geen zin heeft om vossen te schieten. Ik zeg dat het geen zin heeft om het aan te pakken zoals jij het benoemd. Ik ben zelf jager en schiet ook vossen dus dat het helemaal geen zin heeft zou ik nooit zeggen. Ik reageer alleen op iets wat jij daar zegt en op zo'n manier werkt het gewoon niet als je het mij vraagt.

Helemaal niks doen is niet goed.. Maar een gebied helemaal uitroeien wat vossen betreft is ook niet goed en werkt gewoon niet. Daarom moet er een gedegen beheersplan zijn zodat er populatiebeheer toegepast kan worden. En niet in 1 enkel gebied, zoals jij dat zegt, maar in heel nederland. Nederland moet 1 lijn trekken.

Kom jij maar even in drenthe een beheersplan voor vossen aanwijzen dan en laat mij die dan zien. Die is er helemaal niet. Hier in ieder geval niet.

Met een beheersplan/populatiebeheer bedoel ik een soort van plan om de stand te beheren net zoals het met reeen gebeurd. En die is hier helemaal niet.
Iedere jager doet zelf wat hem goed dunkt. En dat is prima maar het is nog veel te onduidelijk hoeveel vossen er precies rond lopen en zolang dit niet gerapporteerd wordt (zoals dit met reeen WEL gebeurd) kun je nooit een goed populatiebeheer uitvoeren.  En dan men moet samenwerken om tot een goed resultaat te komen.

Ook zeg ik NIET dat het voortbestaan van de vos in gevaar is of komt. Ik zeg juist het tegenovergestelde. Beter lezen dus.


En dan nog. Ik heb geen vrienden bij de faunabescherming.
Nou de tijd dat een jager kan doen wat hij zelf wil is m.b.t. beheer en schadebestrijding per 01 04 2002 komen te vervallen.

Jagers dienen het faunabeheerplan in bepaalde gebieden uit te voeren. En met jager bedoel ik dan gewoon jagers maar ook opzichters van TBOs enz.

Mijn betoog was op basis van het plan van Noord-Holland het plan van Drenthe ken ik niet maar het moet we wel zijn anders kunnen er geen ontheffingen afgegeven worden.


Maar we hadden het over huiskatten !!!!!!!!!!!


Groet,

Grutto


 
Groet
Tjeerd

logico

Daar ben ik het helemaal mee eens veldman.

PS: Sorry dat het onderwerp zo afweek van het werkelijke topic.

Met vriendelijke groet,
Patrick

grutto

#112
Dat verhaal van Veldman is in de praktijk niet uitvoerbaar. Die zwerfkatten/ verwilderde katten maar ook tamme poezen heb je niet zo maar aan een touwtje.

Dus dat vangen ed klinkt leuk maar is op de huidige aantallen niet uitvoerbaar.

Groet,
grutto
Groet
Tjeerd

logico

#113
Helemaal oneens...
Als dit volgens jou onuitvoerbaar is dan hoef je vossen al helemaal te te gaan bejagen/vangen en kun je je vorige verhalen schrappen.


Wat betreft katten is populatiebeheer makkelijker dan vossen. De katten in mijn veld hadden we dan ook zeer snel kort en die houden we ook kort.. In tegenstellig tot vossen die overal weg komen. Katten zijn makkelijker te bejagen/vangen.
Althans. Wat mij betreft wel.

Ik vraag me dan ook af hoe jij aan deze wijsheid komt grutto. Ben je zelf jager/wildbeheerder? Zelf wel eens aan populatiebeheer gedaan wat katten of vossen betreft?
Met vriendelijke groet,
Patrick

grutto

#114
CiteerHelemaal oneens...
Als dit volgens jou onuitvoerbaar is dan hoef je vossen al helemaal te te gaan bejagen/vangen en kun je je vorige verhalen schrappen.


Wat betreft katten is populatiebeheer makkelijker dan vossen. De katten in mijn veld hadden we dan ook zeer snel kort en die houden we ook kort.. In tegenstellig tot vossen die overal weg komen. Katten zijn makkelijker te bejagen/vangen.
Althans. Wat mij betreft wel.

Ik vraag me dan ook af hoe jij aan deze wijsheid komt grutto. Ben je zelf jager/wildbeheerder? Zelf wel eens aan populatiebeheer gedaan wat katten of vossen betreft?

Wat denk je van de tijds investering! Daar ga je met je vangkooi te veld met een stukje vis. Nu naar 1 of 2 dagen loopt er een poes in.
Nou die wil je dan enkele dagen vasthouden wat ook al niet praktisch is. enz enz

Vervolgens volgt er een communicatie traject naar de eventuele eigenaar.

Moet iets dergelijks uitgevoerd worden voor een dier dan is het zeker te doen maar er zijn veel plaatsen waar de problematiek van de verwilderde katten erg groot is.

Derhalve is e.e.a. niet praktisch.


Groet,

Grutto


PS vossenbeheer is heel anders (zo niet vertel). Deze worden altijd direct geschoten en of wanneer ze gevangen zijn dan dood gemaakt.
Groet
Tjeerd

wimtegels

Hoe denken jullie dan over het vangen van katten, vervolgens steriel maken, en dan weer los laten??

Het moge duidelijk zijn dat het hier gaat om katten die geen eigenaar hebben of waarvan geen eigenaar te achterhalen is.

Moeten we dat ook gaan doen met andere dieren? Steriele ganzen los laten? :P





Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto

CiteerHoe denken jullie dan over het vangen van katten, vervolgens steriel maken, en dan weer los laten??

Het moge duidelijk zijn dat het hier gaat om katten die geen eigenaar hebben of waarvan geen eigenaar te achterhalen is.

Moeten we dat ook gaan doen met andere dieren? Steriele ganzen los laten? :P

Dat is natuurlijk een bijzonder slecht idee want je praat over een ontheffing van artikel 14 van de ff wet.

Wat ik las worden daar wel bepaalde gebieden voor aangewezen. Deze zinsnede moet uitkomst bieden verwacht ik-

Lol :  Kijk wijzen ze de maan aan dan zijn we klaar :) :)


Groet,

Grutto



Groet
Tjeerd

wimtegels

Het aanwijzen van bepaalde gebieden lijkt me ook redelijk kolder. Als deze gebieden te vol worden volgt ook bij verwilderde katten dipersie.

Waarom het ene dier doden, als we deskundi zoals we zijn, vastgesteld hebben dat er te veel zijn. En het ndere steriliseren en vrijlaten.

Ik vind het kapitaalverslindend, onnozel en sentimenteel geneuzel!


Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto

CiteerHet aanwijzen van bepaalde gebieden lijkt me ook redelijk kolder. Als deze gebieden te vol worden volgt ook bij verwilderde katten dipersie.

Waarom het ene dier doden, als we deskundi zoals we zijn, vastgesteld hebben dat er te veel zijn. En het ndere steriliseren en vrijlaten.

Ik vind het kapitaalverslindend, onnozel en sentimenteel geneuzel!

In het kwadraat met je eens.

Dit zijn echt van de partij van de dieren achtige oplossingen.


Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

g.j. keizer

#119
CiteerIk roep onwaarheden.. helemaal niet.. Misschien moet je beter lezen of moet ik het beter formuleren. Beter lezen dus. En dan nog. Ik heb geen vrienden bij de faunabescherming.
Patrick,
Trek het je niet aan. Tjeerd zonder achternaam (= Grutto) verslijt iedereen, die zijn opvattingen over wild- en natuurbeheer niet deelt, voor een vriend van de Faunabescherming en/of een sympatisant of lid van de PvdD. En de Dierenbescherming deugt natuurlijk ook niet, die is qua "... kennis en kunde op "poezenboot" niveau blijven steken en heeft geen aansluiting met de natuur."
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen