Huiskatten

Gestart door BJWolfs, mei 21, 2008, 08:19:33 AM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

CiteerKatten, maar over braakballen moet je ook niet willen discussieren.

Marijke
Ik zou niet weten waarom niet, maar dat kun jij ongetwijfeld duidelijk maken.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

birdshots.eu

#151
CiteerBoeiend verhaal over de braakballen. Maar het raakt hier wel behoorlijk of topic.
Als ik tenminste zo vrij mag zijn dat op te merken.

De discussie kent sowieso weinig voortgang schijnbaar gezien het door mij aangehaalde 'issue' klaarblijkelijk niet als dusdanig wordt opgemerkt maar het mijns inziens een niet geheel onbelangrijk onderdeel van de conceptbrief aanwijst.

Zal nog éénmaal proberen het in de kijker te zetten alvorens de discussie te laten voor wat het is..ik dacht overigens dat ik toch wel behoorlijk ontopic was en een cruciaal onderdeel van de conceptbrief aanhaalde maar wellicht vergis ik me daarin en is het niet genoeg ontopic..

CiteerMet grote interesse heb ik deze discussie doorgelezen waarbij ik stuitte op de volgende zin uit de conceptbrief zoals te lezen op pagina 1 van deze discussie:

"De eigenaar zou net als de bezitter van een hond belasting moeten betalen."

Gezien het niet iedere kat is toegestaan om de vrijheid van de buitenwereld te mogen smaken lijkt bovenstaande zin totaal niet van toepassing. Indien meningen hierover varieëren zou ik willen stellen dat het alleen maar van toepassing zou kunnen zijn op bezitters die het hun kat wel toestaan om buiten te te verblijven. Waarom zou er belasting betaald moeten worden voor een huisdier dat altijd  binnen verblijft ? dat zijn er nogal wat.

Een (roof)dier dat geen schade berokkent aan de natuur is naar mijn persoonlijke mening niet belastbaar, en dan nog...waar is de natuur geholpen met de eventueel opgelegde belastingsvorm zoals voorgesteld in deze brief ? Zorgt dat ervoor dat de katten minder vogels of andere prooien doden ? Wordt de door katten aangerichte schade minder wanneer het houden van katten éénmaal belastbaar is verworden ?

Het slaat de plank volledig mis mijns inziens. Ik kan het ermee eens zijn om alle katten verplicht te registreren en zonodig, indien sprake is van een kat die ook buiten vertoeft, verplicht van een halsbandje met belletje te voorzien maar ik kan geen (geldig) argument verzinnen die het 'belasten' van katten zou kunnen rechtvaardigen. Er zijn immers genoeg 'liefhebbers' die bijv. een flat bewonen en katten als huisdier houden. Daarbij beperkt het binnenhouden van katten zich niet slechts tot de flatbewoners maar maakt het een niet te onderschatten percentage van/onder de katteneigenaren uit.

Als ik bijv. refereer naar de motivatie achter de ingestelde 'hondenbelasting' vind ik 'vervuiling van straten en leef-omgevingen' als het gehanteerde uitgangpunt. Reken dat dat maar eens om naar katten, die voor een niet te onderschatten percentage van de totale stand, binnen worden gehouden.

Groeten, Ray

wimtegels

Jou opmerking was behoorlijk on topic Ray. Bovendien kaart je volgens mij heel terecht aan dat een groot gedeelte van de katten meestal binnen is.

Voor zover het nog aan de orde zou zijn om een dergelijke brief te gaan versturen zou ik dat een belangrijk argument vinden om het punt van de katten belasting te herzien. Zeker wat betreft de katten die binnen blijven. Hoe je een en ander dan in goede banen zou moeten leiden als je verschil gaat maken tussen binnen en buiten katten dat weet ik nog niet.

Maar er is al een hele tijd geleden impliciet besloten dat de brief niet verer uitgewerkt en opgestuurd zou gaan worden. Althans niet door mij. Er waren te weinig belangstellenden om een dergelijkebrief, eventueel na aanpassingen, te ondertekenen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

marijkehuysse

Citeer
CiteerKatten, maar over braakballen moet je ook niet willen discussieren.

Marijke
Ik zou niet weten waarom niet, maar dat kun jij ongetwijfeld duidelijk maken.
Het elkaar met getallen om de oren slaan bedoel je?
Ik krijg wel eens het idee dat er een bonus staat op het openen van een nieuwe discussie.

groet,
Marijke

birdshots.eu

CiteerVoor zover het nog aan de orde zou zijn om een dergelijke brief te gaan versturen zou ik dat een belangrijk argument vinden om het punt van de katten belasting te herzien. Zeker wat betreft de katten die binnen blijven. Hoe je een en ander dan in goede banen zou moeten leiden als je verschil gaat maken tussen binnen en buiten katten dat weet ik nog niet.

Maar er is al een hele tijd geleden impliciet besloten dat de brief niet verer uitgewerkt en opgestuurd zou gaan worden. Althans niet door mij. Er waren te weinig belangstellenden om een dergelijkebrief, eventueel na aanpassingen, te ondertekenen.
Bedankt voor de toelichting Wim.

Ergens vind ik het jammer dat 'we' onze katten niet beter reguleren echter persoonlijk heb ik geen problemen met een (ver)wilde(rde) kat die slechts prooien vangt om te kunnen overleven.

Waar kun je de scheiding maken ? Conceptueel zal dat niet zwaar vallen maar de praktijk zal nooit een realistische reflectie van een dergelijk 'plan' worden. Alle historische feiten op een rijtje gezet zullen katteneigenaren naar waarschijnlijkheid toch over één kam worden gescheerd. Daarbij is onze overheid gek op het invoeren van zoveel mogelijk belastingvormen per definitie. Het in één hokje plaatsen van alle 'liefhebbers' zou met het oog op laatstgenoemd feit meteen nieuwe geldbronnen voor heren en dames politici vertegenwoordigen en een beetje stigmatisering om een dergelijke keuze te kunnen bagatelliseren c.q. te kunnen 'onderbouwen' is 'ze' (vanuit historisch oogpunt) niet vreemd.

Groeten, Ray

wimtegels

Katten op zich storen me helemaal niet. Wat mij wel stoort is dat je je als katten eigenaar wel heel erg gemakkelijk aan de verantwoordelijkheid voor je huisdier kunt onttrekken.

Of het nou gaat om de vogels of de vissen van de buren, of in het wild levende dieren. Maar het schijnt hier om een soort heilig huisje te gaan. Veel mensen ergeren zich eraan. Maar zijn vervolgens niet bereid eens te proberen samen tot een formulering te komen hoe het dan wel zou moeten.

Het maakt daarbij volgens mij niet zo veel uit wat uiteindelijk de kans van slagen is. Van belang is allereerst "brandstof" te geven aan de maatschappelijke discussie. Dat is voorwaarde één voor een politieke discussie.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

grutto

CiteerEen jager die bij mij om de hoek woont, schoot enkele maanden geleden een huiskat dood. Het bericht kwam in de krant en werden later kamervragen over het onderwerp gesteld.
Interessant om te weten is dat in het gebied waar hij de kat schoot (in Westfriesland en ten oosten van de A7), de weidevogels het heel behoorlijk doen. Zie ook gloednieuwe lectuur over vogels van SOVON.
Daar heb ik ook iets van gelezen en het leek mij geen goede aktie van deze man.

Groet,

Grutto

Groet
Tjeerd

birdshots.eu

#157
Wat mij betreft maakt het de jager even schuldig als degene(n) die het dier de buitenlucht vergunde. Wij die zo begaan zijn met de natuur zijn doorgaans ook niet te beroerd om even een lekkere speklap/biefstuk/kipfilet of welk stuk vlees dan ook naar binnen te werken. Me dunkt dat de kwaliteit van leven van het dier waar 'ons stukje vlees' van afkomstig is een stuk minder is/was dan de prooien die de katten zo doorgaans verschalken/verschalkten. Wat dat betreft is het instinct en de daaraan gekoppelde daden van de katten nog niet een tien procent in verhouding tot onze eigen daden, mensen zijn erg hypocriet :angel: en arrogant wat dat betreft. Want wie zijn wij eigenlijk om welk dier dan ook op grond van de aangedragen 'motieven' te willen doden terwijl we zelf eigenlijk veel erger zijn voor waar het dierenleed en het uitroeien van soorten betreft. Dat zal vast een gevoelige snaar beroeren bij sommigen zoniet dan bij velen maar gelogen of verzonnen heb ik het niet.

Ik heb zelf ook een kat, één die nog nooit buiten is geweest maar in het geval dat de poes per ongeluk een keer zou ontsnappen hoop ik niet dat wie dan ook het in het hoofd zal halen om 'm af te schieten. Ik vrees dat ik de poes al jaren als een (dierlijk )lid van mijn familie beschouw en ik ben er bang voor dat ik in al mijn fragiele (of labiele) menselijkheid een ietwat teveel naar de donkere zijde van mijn psyche zou buigen/reiken indien ik de jager in kwestie binnen handbereik zou krijgen..

Ik ben het ermee eens dat wij (mensen) verantwoordelijk zijn voor de verstoring van het beetje natuur dat we nog hebben doordat sommigen van ons hun huisdieren maar laten 'waaieren' maar ik zou liever zien dat, zoals eerder geopperd, de verwilderde dieren castratie/sterilisatie ondergaan waarna ze hun leven mogen 'vervolmaken' gezien ze al onderdeel zijn geworden van de natuur (die wij overigens zelf in een dusdanig ernstige mate besnoeid en verwijderd hebben dat we het thans nodig vinden om als in een grote dierentuin uit te moeten maken welk dier leeft of sterft om er een balans in te kunnen houden) en dat de 'schuldigen' bekeurd zullen worden naar gelang ze hun huisdieren niet 'in toom' houden. Het eerder geopperde systeem om een verplichte registratie in te stellen van toepassing op ieder huisdier, dat eventueel schadelijk zou kunnen zijn voor de in het 'wild' levende soorten, sluit wat dat betreft vrijwel naadloos aan op een dergelijke handhaving.

Ik hoop niet dat enige lezer zich nu beledigd zal voelen maar eerlijk gezegd zal het me eerder worst zijn dan dat ik me er druk om maak. We richten zelf heel wat meer schade aan c.q. zijn verantwoordelijk voor de teloorgang van het eens ongerepte land dat we 'het onze' maakten en gezien onze historie en huidige daden moeten we dan ook maar kunnen incasseren, het zij nu eenmaal zoals de realiteit zich voordoet/voor heeft gedaan.

:duim:

birdshots.eu

CiteerGelukkig zijn er ook mensen die niet in zelfmedelijden vervallen, zichzelf niet de schuld van alles geven, niet langs de zijlijn zit te mekkeren maar wel actie ondernemen. In dit geval een jager die een loslopende anonieme kat, die enkele honderden meters van de bebouwde kom in weidevogelrijk gebied rondloopt, afschiet. Geen plezierig klusje.
Ja, je hebt gelijk! ik moet er nog maar 's goed en streng over nadenken, het is een echte held die man, God...wat zal dat op z'n geweten drukken... :whistle:

<_<

Bezie en interpreteer zoals het je betaamt en bagatelliseer waar je dat nodig acht, blijf ik ONS wel de schuld geven en zonder pretenties de realiteit onder ogen zien, ieder z'n meug/mening :gap:

Toen ik jonger was vond ik het ook nog wel leuk trouwens hoor, zo met die zeven geitjes en die dappere jager...  :twisted:

Succes met de jacht :duim:

Groeten, Ray

vuurvlinder

Citeer

Er zijn niet veel jagers die er behagen in scheppen om een kat te schieten.
Dat weet ik zonet nog niet.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

wimtegels

Ik denk dat het punt nu wel duidelijk is. De een denkt dat er genoegen aan beleefd wordt dat er katten geschoten worden. De ander is het daar niet mee eens.

Het blijft een feit dat het l :censored: llig is dat er uberhaupt op katten geschoten moet worden. De vraag is, hoe voorkom je dat, of hoe dam je het probleem zoveel mogelijk in.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

birdshots.eu

CiteerIk denk dat het punt nu wel duidelijk is. De een denkt dat er genoegen aan beleefd wordt dat er katten geschoten worden. De ander is het daar niet mee eens.

Het blijft een feit dat het l :censored: llig is dat er uberhaupt op katten geschoten moet worden. De vraag is, hoe voorkom je dat, of hoe dam je het probleem zoveel mogelijk in.
Met alle respect Wim, me dunkt dat er gedurende de discussie genoeg goede invalshoeken zijn belicht. Wellicht is het werkbaar om alle aangedragen oplossingen/ideëen eens op een rij te zetten teneinde te kunnen toetsen wat realistisch is gegeven het onderwerp en de doelstelling.

Ik begrijp dat je er (momenteel) het nut niet van in ziet om de conceptbrief verder te ontwikkelen, gezien het ontbreken van de nodige animo, maar wellicht zou daar verandering in komen wanneer ook de kattenliefhebber op een positieve wijze betrokken wordt bij het schrijven. Mijns inziens zijn geen twee kattenliefhebbers over één kam te scheren en alhoewel de huidige inhoud van de brief dat ook niet echt lijkt te doen leest het wel zo, althans in mijn optiek.

Het punt dat ik eerder aanhaalde, de 'kattenbelasting', zal daar ongetwijfeld voor een groot gedeelte debet aan zijn. Persoonlijk zou ik namelijk nooit een brief ondertekenen met daarin het voorstel c.q. het verzoek mij als kattenliefhebber onvoorwaardelijk belasting te verplichten. Ik behoor immers sowieso niet tot die groep van liefhebbers die indirect bijdraagt aan enige schade gezien het feit dat mijn huisdier altijd in huis verblijft. Het komt op me over als een extra belastingvorm die nergens op gestoeld is, zoals overigens al zoveel verplichte belastingsvormen  :angry: dus 'waarom zou ik zo gek zijn' om een dergelijke brief te ondersteunen ?

Zoals ook al eerder aangegeven is er met deze discussie een teer onderwerp beroerd en zelfs de niet-kattenliefhebber is zich bewust van de 'controverse' (als je het zo mag noemen) die het belichaamt (getuige de uitlatingen tot dusver). De kat is veruit het populairste huisdier van Nederland. Volgens officiëele cijfers waren er in 2006 vier miljoen gezinnen in Nederland met één of meerdere huisdieren waarvan het in 47% van die gezinnen katten betrof, of ook katten betrof.

Groeten, Ray

wimtegels

Aangezien ik geen vuurvaste handen heb ga ik proberen mijn poten niet meer te branden. Ik ga lekker alle gevoelige onderwerpen uit de weg. Vanaf heden, of gisteren of zo, waai ik met alle winden mee.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

birdshots.eu

CiteerAangezien ik geen vuurvaste handen heb ga ik proberen mijn poten niet meer te branden. Ik ga lekker alle gevoelige onderwerpen uit de weg. Vanaf heden, of gisteren of zo, waai ik met alle winden mee.
Dan is het misschien zinvol om de discussie te sluiten of het formuleren van de conceptbrief uit handen te geven. Wellicht is een enquete (vast wel mogelijk met de gebruikte forumsoftware) ook wel op de juiste plaats om op anonieme wijze de gemoederen te kunnen peilen.

Jammer Wim...inhoudelijk ziet het er veelbelovend uit, meningen variëeren schijnbaar.

Groeten, Ray

wimtegels

#164
Het is niet aan mij om een besluit te nemen over het al dan niet sluiten van dit topic.

Wat bereft de brief:

Op Jun 12 2008, 21:13 PM  plaatste ik het volgende bericht:

Omdat er een reacties meer komen ga ik er vanuit dat we geen brief gaan sturen naar de politieke partijen in deze zaak?

Als er binnen een week geen reacties meer komen ga ik er vanuit dat het niet door gaat.



Er zijn geen verdere reacties meer gekomen. Daarmee was voor mij de kous af wat betreft het schrijven van de brief.

quote:
Dan is het misschien zinvol om de discussie te sluiten of het formuleren van de conceptbrief uit handen te geven. Wellicht is een enquete (vast wel mogelijk met de gebruikte forumsoftware) ook wel op de juiste plaats om op anonieme wijze de gemoederen te kunnen peilen.

Daar ik in deze niets meer in handen heb hoef ik ook niets uit handen te geven. Een ieder is vrij om zjn of haar eigen initiatieven te ontplooien. Dus wat let je? Veel succes :duim:
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

birdshots.eu

#165
Nogmaals heel erg jammer Wim, ik begrijp dat je ontmoedigd bent gezien het weinige animo maar zoals ik al heb aangegeven bepleit de huidige brief meer nadelen t.o.v. (alle) kattenliefhebbers dan dat er iets positiefs uit voort zou kunnen komen.

Soms is er een andere koers nodig om de juiste route te kunnen bevaren en een bepaalde mate van flexibiliteit om alle partijen aan te kunnen spreken, dat is alles wat waarschijnlijk benodigd had geweest.

En nee, ik voel me niet geroepen om de brief verder te ontwikkelen al ligt het normaliter wel in de lijn van mijn karakter om dergelijke initiatieven te willen steunen mits deze naar alle redelijkheid en realistisch zijn onderbouwd.

Groeten, Ray

wimtegels

Ik ben helemaal niet ontmoedigd door het feit dat de brief niet is doorgegaan. Sterker nog, ik had niets eens anders verwacht.

Heel veel mensen hebben commentaar op wat er in hun omgeving gebeurd. Ik voel dan wel eens de behoefte hun uit te dagen daar iets aan te doen. Op zijn minst een poging te ondernemen. Dat dat meestal op niets uit loopt omdat mensen het niet eens kunnen worden neem ik daarbij op de koop toe.

Je komt volgens mij in het leven niet verder door te pogen het eens te worden. Dat lukt niet. Probeer voldoende raakvlakken te vinden om samen een stukje verder te komen. Om samen iets aan te pakken. Dan gebeurt er misschien iets.

Maar zelfs dat is een hele opgave. Het is al een hele kunst om constructief met elkaar in gesprek te blijven.

Ik moet toegeven dat ik wel enigszins teleurgesteld ben in het feit dat ik het gevoel heb dat constructieve discussies op deze site steeds moeilijker en zeldzamer worden. Discussies ontaarden naar mijn gevoel te vaak in debatten.

Het verschil: In een discussie werk je aan je eigen beeldvorming of ga je op zoek naar werkbare concepten. Debatten hebben het doel te winnen. Maar ik raak of topic. Laat ons maar weer gaan katten over katten................
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

birdshots.eu

CiteerMaar ik raak of topic. Laat ons maar weer gaan katten over katten................
Die van mij is een geweldig maatje in ieder geval :gap:

Debatten zijn moeilijk te vermijden maar ik snap wat je bedoelt, het is allemaal een weinig constructief wanneer het op die manier verloopt. Wellicht verandert dat nog een keer en transformeert de 'vechtlust' in een meer collectieve vorm die daarbij ook nog socialiteit aanmoedigt ( :P ja, hoor je denken..maar we kunnen allicht dromen eh  :rolleyes: ).

Groeten, Ray

wimtegels

Citeer( :P ja, hoor je denken..maar we kunnen allicht dromen eh  :rolleyes: ).

Groeten, Ray
Ach, wie zijn dromen verliest verliest zijn toekomst ;)  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Via onderstaande link de antworoden van de minister op vragen van de PvdD over het afschotbeleid van verwilderde katten.

http://www.minlnv.nl/portal/page?_pageid=1...p_file_id=30667

Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

henrike1977

Om even terug te komen op de katten.

Ik heb drie katten. Deze komen in principe niet buiten. Alleen in een ren, zo kunnen ze toch frisse lucht snuiven en hun jachtgedrag botvieren op bromvliegen en langpoten die af en toe de ren in vliegen.

Het is voor katten beslist niet zielig om ze binnen te houden mits ze de ruimte hebben en gelegenheid om de jacht na te bootsen. Ooit is er bij per ongeluk een tamme kleurmuis naar binnen gelopen. Mijn drie katten zaten er mooi omheen maar deden niets. Muisje gevangen en naar het asiel gebracht.

Ik vind dat je als eigenaar van een huisdier, kat of hond dat laat ik in het midden moet zorgen dat anderen geen last hebben van jouw bezit. Een huisdier is immers een bezit, hiervoor draag je als baas de verantwoordelijkheid. Bij die verantwoordlijkheid hoort ook dat je je huisdier berschermt tegen gevaren. Dit zien de dieren immers zelf niet. Denk hierbij aan afschot, auto's vergiftiging en opsluiting door derden.
Helaas neemt het gros van de mens deze verantwoording niet voor katten. Het valt mij ook op dat de meeste laag opgeleide mensen de kat in kwestie ook niet laat helpen. Misschien zou hier een verplichting middels de wet op moeten komen.
Er zijn nog teveel pretnestjes. Er is een overschot aan katten, verplicht onvruchtbaar maken zou zeer wenselijk zijn.

Ik heb ik 7 jaar tijd meer dan 200 verwilderde katten gevangen en herplaatst. Dit is al lang geleden en was in Enschede. Wij hebben op die manier een hele kolonie verwilderde katten kunnen wegvangen op een diervriendelijke manier. De dierenbescherming wilde er niets aan doen en de gemeente wilde vergassen. Gelukkig hebben we het als particulier op kunnen lossen. Deze kolonie is begonnen met 1 poes en 1 kater. Daarom is sterilisatie en castratie ook van het hoogste belang. Ik ga er vanuit dat een zichzelf respecterend jager het ook geen pretje vind om een kat neer te schieten. Als men steriliseert en castreert zal de populatie snel terug lopen. De verwilderde kat staat bloot aan veel gevaren en er zal er regelmatig een sneuvelen. Door sterilisatie en castratie zal de lege plek niet meteen opgevult worden door nieuwe kittens.

Van mij mag men steriliseren en castreren wettelijk verplichten, sterker nog, ik begrijp niet waarom dat nog steeds niet gebeurd is. Dan hang maar een penning aan je kat en betaal desnoods iets meer aan de dierenarts, het gedeelte dat meer in rekening gebracht wordt is dan de belasting.

Groetjes Henrike
Groet Henrike Visser

g.j. keizer

#171
Citeer1. Het is voor katten beslist niet zielig om ze binnen te houden mits ze de ruimte hebben en gelegenheid om de jacht na te bootsen.
2. Het valt mij ook op dat de meeste laag opgeleide mensen de kat in kwestie ook niet laat helpen.
Henrike,
1. Hoe weet je dat, hoe hebben jou katten je dat laten weten ?
2. ?????
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

henrike1977

1 Ik heb contact gehad met een aantal kattengedragsdeskundigen. Deze wisten mij te vertellen dat het niet zielig is om katten binnen te houden. Zij hebben ervoor geleerd en zullen het absoluut wel weten.

2 De plekken in steden waar de meeste verwilderde katten te vinden zijn is in achterstandswijken. Ik heb dit zelf mogen ervaren in Enschede en zie het momenteel in Hengelo weer gebeuren. Laag opgeleide mensen hebben vaak een gering inkomen, willen graag een goedkoop huisdier en zien het nut van sterilisatie en castratie vaak niet in. Mede om zichzelf te rechtvaardigen om het dier vanwege financieel oogpunt niet te laten helpen.


Ik heb mij jaren zeer verdiept in kattengedrag. Ik kan een verwilderde kat compleet hersocialiseren en eventueel herplaatsen. Ik ben geen gedragsdeskundige maar heb regelmatig contact met mensen die dat wel zijn en geloof me, een kat binnen houden MITS er voor vervangende faciliteiten gezorgd wordt en voldoende ruimte om het spel van de jacht uit te oefenen is niet zielig.
Groet Henrike Visser

g.j. keizer

#173
CiteerIk heb contact gehad met een aantal kattengedragsdeskundigen. Deze wisten mij te vertellen dat het niet zielig is om katten binnen te houden. Zij hebben ervoor geleerd en zullen het absoluut wel weten. Ik heb mij jaren zeer verdiept in kattengedrag. Ik ben geen gedragsdeskundige maar heb regelmatig contact met mensen die dat wel zijn en geloof me, een kat binnen houden MITS er voor vervangende faciliteiten gezorgd wordt en voldoende ruimte om het spel van de jacht uit te oefenen is niet zielig.
Henrike,
Daar denken de meeste gedragsbiologen of ethologen, waaronder ondergetekende, op basis van (veld)onderzoek (zie : http://nforum.waarneming.nl/forum/index.ph...90&#entry363350 ) heel anders over. Gedomestiseerde katten zijn en blijven solitair territoriale dieren, die niet gewend zijn om hun sexueel en voedselterritorium met andere katten en zeker niet met mensen te delen. Als ze binnen (of in een loopren) worden gehouden, vertonen ze als aanpassing aan de onnatuurlijke situatie voor mensen aantrekkelijk "kooigedrag", als op schoot kruipen, kopjes geven (om feromonen achter te laten), om eten bedelen, op hun buik gekroeld willen worden en in een kattenbak hun uitwerpselen en urine achterlaten, dat met voedsel wordt beloond (operante conditionering).
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#174
CiteerDe plekken in steden waar de meeste verwilderde katten te vinden zijn is in achterstandswijken. Laag opgeleide mensen hebben vaak een gering inkomen, willen graag een goedkoop huisdier en zien het nut van sterilisatie en castratie vaak niet in. Mede om zichzelf te rechtvaardigen om het dier vanwege financieel oogpunt niet te laten helpen.
Henrike,
En waarin onderscheiden zij zich van mensen in "betere buurten", die het geld er wel voor hebben, maar niet voor over hebben om huiskatten te laten steriliseren of kastreren ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

henrike1977

Als men een ruim huis heeft kan men wel een kat zijn eigen territorium laten uitzoeken. Ik heb drie katten en een zeer ruim huis. 1 van mijn katten is erg op zichzelf gericht en leeft voornamelijk boven. De andere twee worden hier ook regelmatig door kat nummer 1 weer naar beneden gemept. Verder gebruikt zij idd alleen haar eigen bak.

Huiskatten vergelijken met verwilderde katten is hetzelfde als huishonden vergelijken met wilde honden. De katten geboren in gevangenschap hebben misschien nog wel de instincten van een echt roofdier maar men kan de ontwikkeling hiervan beperken. Ik vind dit beslist niet zielig. Het andere alternatief is overlast voor de omwonenden, afgeschoten worden, vergiftigt worden, elk jaar tot uitputting toe jongen werpen en grootbrengen.

Ik vind wel dat men geen grote groepen katten in een beperkte ruimte moet zetten. Hoewel de verwilderde katten die wij vingen ook in groepen leefden werden de jonge katers toch verstoten. Dit om inteelt te voorkomen in de groep.
Dus katten kunnen zeer zeker wel in een groep leven. Nu zal castratie en sterilisatie dit makkelijker maken.
Voor zover ik gezien heb leven eigenlijk alleen de jonge katers solitair.
Groet Henrike Visser

g.j. keizer

#176
CiteerVoor zover ik gezien heb leven eigenlijk alleen de jonge katers solitair.
Henrike,
Nogmaals, zie : http://forum.waarneming.nl/forum/index.ph...90&#entry363350
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

henrike1977

#177
Ik heb nog nooit een betere wijk gezien met meer dan 200 verwilderde katten. Jij wel? Dan mag je hem mij aanwijzen. Meestal kunnen de wat hogere opgeleide mensen de gevolgen wel inschatten van het niet laten helpen van de kat in kwestie.
Uiteraard zijn er altijd wel "eikels" die dit niet doen.
Toch zie ik het minder voorkomen bij wijken waar mensen wonen met een baan en het bijbehorende verantwoordelijkheidsgevoel.

Als ik over achterstandswijken praat, bedoel ik wijken waar meer dan 75% van de mensen geen baan heeft, de helft van deze mensen is student. Ik zie in deze wijken oof veel drank en drugsproblemen wat zijn weerslag heeft op de verwilderde kattenpopulatie.

Ik heb zelf als verzorgende in de thuiszorg in zulke wijken gewerkt en heb gezien dat er wel daadwerkelijk het een met het ander te maken heeft.

EDit: Ik heb het stuk door gelezen. Het betreft hier een onderzoek naar verwilderde katten die gevolgd zijn op een boerderij. Ik ben van mening dat een kat die in gevangenschap geboren is dezelfde instincten in een bepaalde mate ook heeft maar de kans niet krijgt om deze zover te ontwikkelen.
En of dat zielig is? Ik vind van niet. Wat het dier niet kent mist het dier ook niet.
Groet Henrike Visser

g.j. keizer

#178
CiteerMeestal kunnen de wat hogere opgeleide mensen de gevolgen wel inschatten van het niet laten helpen van de kat in kwestie. Toch zie ik het minder voorkomen bij wijken waar mensen wonen met een baan en het bijbehorende verantwoordelijkheidsgevoel. Als ik over achterstandswijken praat, bedoel ik wijken waar meer dan 75% van de mensen geen baan heeft, de helft van deze mensen is student. Ik zie in deze wijken ook veel drank en drugsproblemen wat zijn weerslag heeft op de verwilderde kattenpopulatie. Ik heb zelf als verzorgende in de thuiszorg in zulke wijken gewerkt en heb gezien dat er wel daadwerkelijk het een met het ander te maken heeft.
Ik zal verstandig zijn en hierop niet meer reageren. Zie : http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=61894
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen

g.j. keizer

#179
Citeer1. Ik ben van mening dat een kat die in gevangenschap geboren is dezelfde instincten in een bepaalde mate ook heeft maar de kans niet krijgt om deze zover te ontwikkelen.
2. Wat het dier niet kent mist het dier ook niet.
Henrike,
1. Waar is die mening op gebaseerd ? Heb je jou katten dan ook gevolgd, nadat je ze naar buiten had gelaten en ze wel natuurlijk gedrag waren gaan vertonen ?
2. Nogmaals : hoe weet je dat, hoe hebben jou katten je dat laten weten ?
Zwamgroet,
Gerrit J. Keizer
www.soortenbank.nl
Paddenstoelen