Hoofdmenu

Agaatvlinder?

Gestart door koenv, augustus 18, 2021, 21:18:38 PM

Vorige topic - Volgende topic

koenv

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarnemingen.be/observation/223328326/.
1 Agaatvlinder - Phlogophora meticulosa pop, gezien
datum: 2021-08-18
locatie: Koolkerke - Fort van Beieren (FB) (Provinciedomein) (WV)

foto's:



NIA zegt agaatvlinder (met minder dan 40%). Ik heb de pop gevonden in een pot in het tuinhuis zonder bedekking. Iemand enig idee welke soort het kan zijn en wat ik kan doen om hem op te kweken? Moet ik er potgrond bij doen of gewoon onbedekt houden?
mvg

Koen

koenv

Ondertussen is het twee weken verder is er een geen verschil te merken in de pop. Is dit een soort die overwintert? Moet ik iets extra voorzien om tot een geslaagde vlinder te komen?
mvg

Koen

Rayan Majoor

Twee weken is in mijn ervaring de minimumtijd van het popstadium voor bijna alle soorten. Meestal moet je uitgaan van 3-6 weken bij soorten die niet op een specifiek moment uitkomen en meerdere generaties per jaar hebben (zoals de agaatvlinder). Gewoon geduld hebben en zorgen dat de pop niet uitdroogt, dan moet ie binnenkort nog wel uit kunnen komen (ervan uitgaande dat ie niet geparasiteerd is of het gewoon een ongezond beestje is, want het blijft de natuur...)
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

koenv

Ok, en hoe zorg ik dat ze niet uitdroogt?
mvg

Koen

Rayan Majoor

Zijn verschillende methoden die ik toepas (en waarschijnlijk kan je er zelf nog wel meer bedenken): je kan elke dag even in het bakje 'hijgen' (je adem is vochtig en brengt dus de luchtvochtigheid omhoog), je kan om de zoveel tijd een plantje erbij leggen wat dan water verdampt tot ie uitgedroogd is (en dan is er gelijk een plek waar de net uitgekomen vlinder op kan klimmen), je kan er wat aarde bij leggen en dat licht vochtig houden en je kan een bakje met water (of een nat watje oid) erbij leggen. Zorg er in ieder geval voor dat er niet veel condens ontstaat, want volwassen vlinders kunnen er niet goed tegen als ze in water vast komen te zitten.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

koenv

Bedankt. Ik doen mijn best :)
mvg

Koen