effect verzamelsoorten en hogere taxa op NIA

Gestart door ajdees, augustus 23, 2021, 14:24:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

ajdees

Er worden waarnemingen met foto's goedgekeurd van verzamelsoorten en taxa hoger dan soort (genus, familie). Het effect hiervan op het functioneren van NIA wordt aangemerkt als positief en er zijn positieve geluiden te vinden onder validatoren. Desondanks heb ik nog mijn bedenkingen.

Ik vermoed dat, als NIA de potentie heeft om op termijn de validator te overtreffen, dit a priori onmogelijk wordt gemaakt door het gebruiken van verzamelsoorten.  Anders geformuleerd: Door het gebruik van verzamelsoorten wordt het onderscheidend vermogen van NIA gemaximeerd op het huidige niveau van de huidige validator.

Mijn vermoeden is dat niet alleen het maximum haalbare niveau beperkt wordt, maar ook snelheid van ontwikkeling daar naartoe. Door het gebruik van verzamelsoorten, waarin echte soorten vertegenwoordigd zijn, wordt de ontwikkeling van het onderscheidend vermogen van NIA voor de echte soorten geremd, zo is mijn vermoeden.

Hopelijk kan en wil iemand mijn ongelijk hierin aantonen.


(overigens vind ik dat de menselijke validator altijd het laatste woord moet houden, ook wanneer dit zou betekenen dat er waarnemingen ten onrechte niet worden goedgekeurd.)
met vriendelijke groeten,
Albert Dees

hiskodevries

Albert, als die nu niet in het model zitten en straks wel kan niemand het effect voorspellen.
Mijn vermoeden is dat dit gunstig zal zijn.
Het model kan al prima de hoofdgroepen bepalen: vogels, zoogdieren, planten en insecten
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0