Vage valk Schiermonnikoog

Gestart door Ben Wielstra, mei 19, 2008, 12:50:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

Ben Wielstra

Misschien geinig om wat meer aandacht aan de valk te besteden die afgelopen Pinksterweekend boven Schiermonnikoog rondhing (en daar misschien nog steeds aanwezig is).

Zie de foto's van Marc Guyt op de DB site:
http://www.dutchbirding.nl/pics/temp/valkspec080516.2.jpg
http://www.dutchbirding.nl/pics/temp/valkspec080516.1.jpg

Ook van grote valken weet ik niks, maar wie weet kan iemand anders hier wel wat zinnigs over zeggen.

Even de reacties uit het topic 'Zeldzaamheden in Nederland' overhevelen:

Jaap Hennevanger
CiteerFoto's van lannervalk en een poelsnip op db! Lannervalk geen riempje aan zijn poten, mogelijk wild of is dit niet mogelijk qua verspreiding van die soort?

Ben Wielstra
CiteerWaarom zou de vogel op de DB site een Lanner kunnen zijn? Niet geheel losstaand hiervan, weet iemand foto's van (onvolwassen) callidus Slechtvalken te vinden?

Bram ter Keurs
CiteerBij een onvolwassen calidus Slechtvalk zou je toch niet zo'n borsttekening verwachten!? Bovendien lijkt de vogel me op zijn minst subadult met die mooie koptekening.

Frank Neijts
CiteerDaarbij komt dat Slechtvalken (ook calidus) altijd gebandeerde onderstaardekveren hebben, hetgeen ze onderscheidt van o.a. Lanner, Saker en Giervalk die lichtegkleude, weinig of niet getekende odsdv hebben............
Plaatje: Onv. Slechtvalk-met-calidus-kenmerken (Loozerheide natuurlijk, oktober 2007).

BramtK

#1
Je hebt de citaten van Ben Wielstra en mij verwisseld. :)

Wat zien ik nu bij de poten? Zit daar een donker stuk tussen de tenen?

Ik vind verder donkere grote dekveren op de ondervleugel opvallend.

Op basis van die tweede foto (van boven) twijfel ik een beetje aan dat 'subadult'...

Bram
Groeten,

Bram ter Keurs

Ben Wielstra

Ja ik haal die twee altijd door elkaar ;) . Nu ist goed.


Kasper S

Ik denk ook een lanner. Al mis ik de gekleurde bovenkant van de kop. Overige kandidaten zijn een Sakervalk en Slechtvalk, maar dan mis ik wat tekeningen op de buik die kenmerkend voor ze zijn.  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Ben Wielstra

Jep, een Saker zou, ongeacht de leeftijd, dik donkerder moeten zijn.

Erwin Reinstra

#6
Op basis van foto 1 lijkt er eigenlijk niets mis mee voor (sub)adult Lannervalk.
Merkwaardig genoeg toont de bovenzijde (foto 2) echter zaken die vooral op juveniel kleed wijzen (lijkt ook behoorlijk op saker daar).
Lijkt me nog steeds Lanner maar van welke leeftijd de vogel is blijft onduidelijk.

PS: Volgens mij zie ik trouwens wel degelijk een riempje om de linkerpoot.
Met vriendelijke groenten,
Erwin


Ben Wielstra

Een riempje kan ik niet ontwaren. Ik vind het gebied rond het oog zo donker, meer als slechtvalk. Is de baardstreep niet wat te dik aangezet voor een Lanner?

Als het een Lanner zou zijn dan zou het een wat ouder ding moeten zijn aangezien ie zo licht is. Bruin van boven dus erlangeri...

Dat alles wel zonder enige literatuur. Het zal wel niet zo simpel zijn.

Pro-Lanner is wel dat het nog een heuse lifer voor me is.

Erwin Reinstra

Baardstreep is inderdaad wel wat fors.
Erlangeri adult is toch licht blauwgrijs van boven?
Met vriendelijke groenten,
Erwin


pwolf

en er zit wel degelijk een beetje tekening op de onderstaartdekveren. Is de bouw ook niet meer Slechtvalk dan Lanner?

groeten, pim
Pim Wolf, Vlissingen

Ben Wielstra

Er wordt door heuse experts toch aan mannetje calidus gedacht.

Mensen hebben al aan beide poten riempjes zien hangen. Mis ik iets?