Een boomkussen (Reticularia ...) => Rossig buiskussen (Tubifera arachnoidea)

Gestart door rietvanoosten, augustus 16, 2021, 13:20:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

rietvanoosten

In het veld dacht ik het Rossig buiskussen (Tubifera arachnoidea) op de foto te hebben gezet.
Maar Rossig buiskussen is niet zo glad.
Zag op Verspreidingsatlas dat er een Rossig boomkussen (Reticularia splendens) is (en dat er nog meer soorten Reticularia zijn).
Het exemplaar dat ik meegenomen heb heeft zich waarschijnlijk niet goed meer kunnen ontwikkelen.
Ben heel benieuwd of er toch nog iets over te zeggen valt.
Sporen met een netwerk.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/223160301/.
1 Myxomyceet indet - Myxomycota indet. microscopisch onderzocht
datum: 2021-08-14
locatie: Sallandse Heuvelrug - Nijverdalse Berg (OV)

foto's:








op naaldhout. Op forum gezet.

met vriendelijke groet, Riet

Marian Jagers

#1
Hoi Riet,

Altijd goed om naar andere mogelijkheden op zoek te gaan maar de foto met het doorgesneden vruchtlichaam en de daarop volgenden laten duidelijk de verticale structuur zien die typisch is voor een Tubifera (een pseudo-aethalium). Reticularia splendens heeft een capillitium, correct gezegd een pseudocapillitium (iets wat sterk op lijkt op een capillitium, met grote gaten).
Tegenwoordig worden er wel veel meer soorten onderscheiden in het geslacht Tubifera maar jouw vondst lijkt me niets anders dan T. arachnoidea.
Zie e.v. een artikel in Mycologia 2019, VOL. 111, NO. 6, 981–997: Systematic revision of the Tubifera casparyi–T. dictyoderma complex: Resurrection of the genus Siphoptychium and introduction of the new genus Thecotubifera Dmitry V. Leontyev, Martin Schnittler, Steven L. Stephenson & Yuri K. Novozhilov.
Je kunt Hans van Hooff de vertaling van de sleutel in het artikel vragen.

Overigens is het wel prettiger om de sporenmaat er bij te zetten i.p.v. dit op grond van de maatbalkjes op de foto aan de lezer over te laten. 
Groeten Marian

rietvanoosten

Dank je wel voor jouw hulp en de info Marian!
Zal de maten er in het vervolg bij zetten  :blink:
met vriendelijke groet, Riet