NIA-suggestie van de dag

Gestart door RutgerB, augustus 14, 2021, 16:17:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

RutgerB

Kennelijk stond er geen of geen goed bordje bij deze 'Fazantenbes'.


frkvh

When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

tekenaar

Citaat van: frkvh op november 14, 2021, 11:37:19 AM
CiteerVertakt schaafstro - Equisetum x moorei (E. hyemale x ramosissimum) (62.7%)!

(geen idee wat het wel moet voorstellen)

Miscanthus sinensis, op zich wel een soort waarvan ik verwacht dat hij kan verwilderen (vochtige plekken, rivieruiterwaarden en dergelijke), maar dan vast niet in die streepjesmutant. (Ik heb hem 1 keer als verwilderde plant aangetroffen, uiterwaad achtige situatie in Italie). Zou hem afkeuren op grond van de plek, maar niet direct op grond van de soort ...
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

RutgerB

Op zich wel een puntje dat, wanneer er daadwerkelijk een levende plant op de foto staat, het vaak goed te zien is wat het wel is. Vaak wordt die naam ook medegedeeld alvorens de waarneming af te wijzen omdat het duidelijke aanplant etc. is.

Foto van de dag: Grote lisdodde




Martijn van Sluijs

'ObsIdentify is Pokémon Go voor de natuur' iets te letterlijk opgevat:



Voor wie nieuwsgierig is; het is de Pokémon Sirfetch'd, de evolutie van Farfetch'd. ObsIdentify maakte er Gele plomp van. Ingevoerd afgelopen zomer in Zuidoost-Frankrijk.
Vriendelijke groeten,
Martijn

Datura

Ah, die heb ik toevallig in actie gezien toen mijn kinderen Pokémon Aan het kijken waren. Die vecht dus echt met een gigantische prei als wapen, hilarisch!
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

RutgerB

En nog eentje van juli vorig jaar

Schedefonteinkruid




frkvh

When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

RutgerB

Hier een wat jongere versie. Met dank aan Herwig, die ook een mooie compilatie maakte van dergelijke foto's.

Zeeweegbree


frkvh

When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

RutgerB

Cool. Bonsai-lego. Erg onderhoudsvriendelijk.

Net als deze Zonnebloem (wederom mda Herwig)


Jeroen Hoek

Citaat van: frkvh op februari 17, 2022, 20:09:44 PM
wat dacht je van deze mooie spoorbloem?


deze vond ik als kind altijd al zo gek! die blaadjes zijn allemaal roze kikkertjes, kijk maar eens goed! raar toch?
met vriendelijke groet, Jeroen

RutgerB

Hier nog meer roze

'Bosorchis + Gevlekte orchis'


Maico Weites

Maico
Waarnemingen en foto's:
Nederland: https://waarneming.nl/users/15919/
Rest v/d wereld: https://observation.org/users/15919/

RutgerB

Hier nog eentje uit de familie Plantaplasticeae

99% een Zonnebloem.


frkvh

lang geleden, hier nog 'n leuke

Vroegeling
CiteerNIA beeldherkenning is helaas niet zeker: de eerste voorspelling Wilde marjolein - Origanum vulgare (31.1%). Probeer de foto bij te snijden.

When seeking truth the answer is the road
When seeking wisdom the journey is your home
-- Sam Herring

RutgerB

Ja lang geleden, maar het trekt weer goed aan. Deze dagen hoef je wederom niet lang te zoeken naar opzichtige vergissingen.

Hier een 100% Rood peperboompje volgens NIA


RutgerB

Deze eerder afgekeurde Moerashyacint bleek een vogelwaarneming te betreffen. Ik moest even zoeken, maar inderdaad!




Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

marcel234


RutgerB

Tijd voor wat weelderige sleutelbloemen.  NIA zegt Stengelloze sleutelbloem - Primula vulgaris (97.5%)


RutgerB

Deze als Rhamnus alaternus ingevoerde plant die volgens NIA Dwergmispel spec. - Cotoneaster spec. (27.7%) is, is eigenlijk een aangeplante Gaultheria procumbens. Gelukkig staat er niet ook nog een verkeerd bordje met naam bij met een plaatje van nog weer een andere soort. Dan zou je 5 'mogelijke' namen hebben voor 1 plant  :rolleye:




RutgerB

Ingevoerd als Taxus met Obsidentify en goed van NIA dat hier Taxus wordt herkend zou je denken, maar volgens NIA zou het Stekelbrem - Genista anglica (26.5%) zijn.

Afgewezen vanwege aanplant in een tuin.


RutgerB

Kievitsbloemen zijn ook goed verkocht afgelopen jaren.


RutgerB

#144
En natuurlijk moeten alle narcisussen uit de tuin of gemeenteplantsoen ook doorgegeven worden.


RutgerB

#145
Deze volgens NIA Wilde marjolein - Origanum vulgare (84.2%) is eigenlijk een in een tuin aangeplante sering (Syringa spec.).


RutgerB

"Probeer de foto bij te snijden."  Ik denk dat dat niet gaat helpen bij deze volgens NIA Rode klaver - Trifolium pratense (40.7%).


RutgerB

Volgens de plaatsaanduiding van de waarneming is deze automatisch goedgekeurde Wilde kamperfoelie te koop bij Albert Heijn te Brugge.


RutgerB

Een aangeplante Plataan. Momenteel is de eerste voorspelling van NIA Spiesmelde - Atriplex prostrata (44.6%), maar destijds ingevoerd onder Muurganzenvoet.


Datura

Ik vond in NL deze wel grappig: suggestie van NIA (door de waarnemer klakkeloos over genomen): Roze waterlelie  ;D

Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides