Gal (?) op aren Timoteegras

Gestart door S.A. Gorter, augustus 08, 2021, 20:01:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

S.A. Gorter

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Ik dacht in eerste instantie aan een gal, maar mogelijk is het ook een paddenstoelig-iets, of nog heel wat anders.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/222389619/.
1 Galmijt onbekend - Eriophyidae indet. gal, gezien
datum: 2021-08-08
locatie: Loppersum (GR)

gr. Simon Gorter

foto's:


groeisels in de aren

S.A. Gorter

Nu ik wat op het onvolprezen Internet zit te zoeken, kom ik op de site van Grada Menting, Gallen in Nederland, toch een foto tegen die er op lijkt, zij het in fris en fruitige vorm. Ik vraag me daarom af of het niet toch de Gewone grasaarmijt zou kunnen zijn.
Ik ken(de) deze alleen van de volledig opgezwollen aren, vandaar. Dit ziet er toch net ietsje anders uit.
Maar ik wacht op mensen die er meer kennis van hebben dan ik ...

gr. Simon Gorter

Martijn van Sluijs

#2
Mijn eerste ingeving is moederkoren - Claviceps. Maar dan sta je nog voor een lastige keuze (als welke soort in te voeren). Zie ook hier: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,476596.msg2434858.html#msg2434858.
Vriendelijke groeten,
Martijn

S.A. Gorter

Ja, dit gezien en gelezen hebbende moet het iets in die richting zijn.
Geen gal maar een fungi in de richting van moederkoren.

Kan iemand dit bericht verplaatsen naar het paddenstoelenforum?
Misschien zijn er sinds vorig jaar nog nieuwe inzichten ...
Geen gemakkelijke materie in ieder geval  :rolleye:

Dank je wel Martijn.

S.A. Gorter

Ik zag dat er een verzamelsoort is gedefinieerd: Echt moederkoren sl, incl. Pijpenstrootjes-, Waterbiesmoederkoren. Ik de waarneming daar eerst maar op gezet, en op onzeker. Wanner een deskundig iemand dit bevestigd, kan het altijd nog naar 'zeker'.

Zou je, met 'gewone' middelen, toch nog kunnen uitzoeken welke soort het precies is?
Ik blijf toch wel een beetje geïntrigeerd.  ;)

Gr. Simon

Henri van Dodeweerd

Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd