Pertusaria albescens var. corallina

Gestart door Bart Hessen, augustus 23, 2021, 12:23:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Bart Hessen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/223607768/.
1 Witte kringkorst - Pertusaria albescens
datum: 2021-08-21
locatie: Nuis - Coendersborg & Coendersbosch (GR)

foto's:





Groot, dik thallus met pertusaria-type rand. Enorm grof-wrattig slechts hier en daar grofsoredieus opbrekend. Alle reacties (KC incl.) negatief. Het enige waar ik op kan komen is Pertusaria albescens var. corallina. Zie http://www.lichensmaritimes.org/index.php?task=fiche&lichen=703&lang=en Op Z-kant van oude beuk aan N-rand van vochtig bos met waterloop. Verdere suggesties welkom.

Identificatie als P. albescens lijkt redelijk (Guido kan er mee leven; klopt dat, Guido?). Dit exemplaar van beuk in bosrijke omgeving ziet er nogal anders uit dan de meer gebruikelijke exemplaren van eiken langs landwegen en boerenerven.

Ik vraag me af of anderen deze vorm ook zijn tegengekomen (er staat maar weinig vergelijkbaars op waarneming.nl) en of de variëteit P. albescens var. corallina een status heeft in NL.

Guido Berger

Lijkt mij idd P. albescens.

En over variaties: de Fransen zijn er dol op, de Angelsaksen al minder.
Het gaat dan vooral over uiterlijke kenmerken, habitus, chemie en coupes.
Ik vermoed dat er wat verschillen in DNA betreft niet veel van overblijft en zodoende zal de status van al die variëteiten wat minder worden.

Ikzelf vind het, als het echt duidelijk is, soms wel het vermelden waard.
Bijv. Circenaria contorta subs hoffmanniana

Ben benieuwd naar reacties van anderen.

Sander v Zon

#2
Toevallig ben ik deze een tijdje terug ook tegen gekomen (zie hier), mijne nog 'slechter' soredieus dan de jouwe.

Mijn indruk is dat de Nederlandse korstmos-community niet heel happig is op variëteiten en ondersoorten. En dat begrijp ik wel. Wat Guido zegt; als er vrijwel geen DNA-verschil tussen de variëteiten, wat is dan het punt vanuit taxonomisch opzicht?

Zelf vind ik het wel leuk om (mits de literatuur makkelijk te vinden is) de variëteiten te noteren bij de waarneming, maar een invoer op waarneming.nl voor deze lijkt mij overbodig.

Maar het is lastig, bijvoorbeeld die Circinaria contorta var. hoffmaniana waar Guido het over heeft, wordt genoemd in de veldgids, onder een eigen Nederlandse naam (kalkdambordje uit mn hoofd). Moet die dan niet beschikbaar zijn voor invoer?

Conclusie voor mij: te veel gedoe en discussie voor te weinig gewin om er meer mee te doen dan vermelden in het notitie-veld.
Groeten,
Sander