Nieuwe kijker (Hawke Frontier ED X 8x42)

Gestart door Jaap van Steensel, augustus 04, 2021, 11:23:09 AM

Vorige topic - Volgende topic

Jaap van Steensel

Hoewel ik hier regelmatig de loftrompet heb gestoken over de Nikon Monarch 7 kijker, heb ik mijn 10x42 exemplaar inmiddels toch vervangen. In de prijsklasse waarin deze kijker valt is het echt een heel goede kijker, optisch zeer sterk en een blikveld van 117m op 1000m is voor een 10x kijker echt heel netjes. Maar in dit laatste zat voor mij toch de reden dat ik geswitcht ben en met mijn ervaringen in mijn zoektocht naar een alternatief hoop ik hier wat mensen van dienst te kunnen zijn. Een aantal factoren zijn bovendien van persoonlijke aard, maar dat geldt voor heel veel zaken rondom de aanschaf van een verrekijker.
Allereerst ben ik brildrager en heb ik een vrij grote oogafstand (eye relief) en pupilafstand (IPD). De afgelopen tijd kwam ik er voor mezelf achter dat de Nikon voor mij toch net te kort schoot als het gaat om de oogafstand. Zeker na de aanschaf van een nieuwe bril begon het me steeds meer op te vallen (en te ergeren) dat ik niet hele hele blikveld kon overzien als ik mijn bril op hield. (Omdat ik een vrij sterke bril heb is het afzetten van de bril eigenlijk geen optie.) De randen waren niet scherp en in de uittredepupil was een duidelijk waarneembare zone in het beeld waarbinnen het contrast en scherpte gewoon goed waren, maar waaromheen een een lichtere zone met minder contrast en scherpte zichtbaar was. Dat is een duidelijk signaal dat de eye relief overschreden wordt en niet het hele beeld op het netvlies komt en zichtbaar is. Van de 117m bleef dus aanmerkelijk minder over en dat gaf mij een soort haat/liefde verhouding met de kijker waardoor ik ben gaan zoeken naar een alternatief. Op papier is het zoeken naar een kijker met een grotere eye relief niet zo moeilijk, maar de praktijk heeft uitgewezen dat deze waarde op papier absoluut niet maatgevend is. Ik heb inmiddels een heel rijtje kijkers in de prijsklasse rond de 500 euro getest, en hoewel ze op papier allemaal een (flink) grotere oogafstand hadden dan de Nikon (die met een opgegeven oogafstand van 16,5mm niet eens zo slecht scoort (op papier)), bleek dat in de praktijk vaak toch tegen te vallen. Fabrikanten gaat dus echt soms te optimistisch om met hun specificatie. Die ervaring wil ik hier toch ook even gedeeld hebben. Ik wil hieronder de beschouwde opties in de volgorde van waarin ik ze bekeken heb, kort toelichten, waarbij ik ook een aantal andere aspecten zal noemen. Naast een volledig te overzien blikveld ben ik toch terug gegaan naar de vraag of ik 8x of 10x wilde. Ik heb dus de afgelopen jaar met 10x gewerkt, geeft inderdaad wat meer detail omdat je verder vergroot, maar met een smaller blikveld, toch wat minder handig als je snel iets in beeld wilt hebben. Vóór de Nikon heb ik een Kite 8x wijdhoek kijker gehad, en dat heb ik toch altijd wel iets gemist. Bovendien is het zo dat 10x kijkers toch gemiddeld een wat kleinere oogafstand hebben, dus heb ik me in eerste instantie gericht op 8x kijkers, maar van een aantal kijker ook de 10x variant bekeken. Dit zijn de opties die gepasseerd zijn:

Vogelbescherming (=Kite) Buizerd 8x42
Als eerste beoordeeld vanwege de opgegeven 22mm oogafstand. Dat zou ruimschoots voldoende moeten zijn. In de praktijk bleek dat tegen te vallen en bij deze kijker kon ik dus niet hele blikveld overzien. Net als bij de Nikon een duidelijke zone in het midden waarin het beeld goed was, maar daarom heen een lichte, onscherpe zone en de randen niet zichtbaar, het resultaat van een te grote oogafstand met bril op. Verder wel een heel helder, neutraal en contrastrijk beeld. Iets neutraler van kleur dan de Nikon, waarbij het beeld wat warmer oogt. Scherpte en CA controle voor een kijker zonder ED-glas erg goed.

Olympus PRO 8x42
Een erg onbekende kijker, scoort bijzonder goed in de test op allbinos.com. Heeft Olympus PRO optiek aan boord en heeft inderdaad een erg goed beeld. Vrijwel gelijk aan de Nikon qua scherpte, contrast en kleurweergave. Breder beeld natuurlijk door de 8x vergroting. Beeld wel volledig te overzien met bril op, dus de opgegeven oogafstand van 18mm lijkt hier wel te kloppen. Toch niet gekozen omdat er een merkbare speling zat op het focuswiel. Heen en weer draaien bij het scherpstellen en volgen van onderwerpen is daardoor niet nauwkeurig en dat irriteert (mij) heel snel. Van alle geteste kijkers, wel de kijker met de grootste pupilafstand, op papier 78mm, maar dat zou misschien nog wel meer kunnen zijn. Bij mij stonden de bruggen nog lang niet in de wijdste stand.

Bynolyt Buzzard III 8x42
Een veel geroemde kijker, terecht. Heeft een zeer helder en scherp beeld, lekker licht qua gewicht en ligt ook erg goed in de hand. Echter ook hier is de opgegeven oogafstand van 18mm te optimistisch. Ik kon niet het hele beeld overzien. Ook was er een voor mij goed zichtbare hoeveel CA aanwezig, wat niet heel verwonderlijk is voor een kijker zonder ED-glas. Wat dat betreft doet de VB Buizerd het beter.

Kowa BD II 8x42
Fijne, lichte kijker, ligt lekker in de hand. Beeldkwaliteit viel mij behoorlijk tegen, ondanks de vele lovende verhalen. Kwam op mij erg vlak over, miste contrast en in vergelijking met de Nikon erg koud/blauw. Dat laatste is misschien een kwestie van smaak, maar het gebrek aan contrast had ik niet verwacht. Ook aan de randen behoorlijke kussenvormige vertekening, eigenlijk het meest opvallend van alle geteste kijkers. Oogafstand net voldoend, de 10x variant was duidelijk onvoldoende, evenals de 8x32 variant.

Opticron Natura BGA ED 8x42
Bijzondere kijker om in handen te hebben. Structuur van behuizing is wat ruw en ook de oogschelpen zijn daarvan voorzien. Ziet er wat apart uit, ook een kwestie van smaak. Qua beeld vergelijkbaar met de Kowa, vrij vlak, geen top, geen flop. Ook de oogafstand net niet voldoende ondanks opgave van 23mm. Ook te optimistisch dus.

Opticron Traveller ED 8x32
Als enige een 32mm kijker als optie van dit model omdat er alleen 32mm varianten zijn. Komt in reviews zeer goed naar voren, maar in mijn grote handen viel deze kijker een beetje in het niet. Ook de pupilafstand van 73mm is voor mij te klein. Oogafstand niet goed kunnen testen daardoor, maar deze leek ook te klein. Beeldkwaliteit niet goed kunnen beoordelen doordat de pupilafstand niet voldoende instelbaar was.

Meopte Meopro HD 10x42
Van deze kijker alleen de 10x variant kunnen testen, dit model wordt niet meer geproduceerd en is dus uitlopend, 8x variant was niet voorradig op de testlocatie. Zeer helder met fraaie kleurweergave, enorm degelijk gebouwd, wel wat zwaar, maar hoort qua beeldkwaliteit tot de top van de geteste kijkers. Echter hier ook de oogafstand te klein om het hele beeld te kunnen overzien.

Hakwe Frontier ED X 8x42 en 8x32
Ter vergelijking van dit model zowel de 32 als 42 variant beoordeeld, waarbij vanwege handligging (en andere persoonlijke voorkeuren) de 42 variant de voorkeur kreeg. Mooi breed beeld (148m op 1000m), dat voor mij met bril op totaal te overzien is. Opgegeven oogafstand van 18mm lijkt dus wel juist. Zeer goede bouwkwaliteit, vergelijkbaar met de Meopta en merkbaar beter dan de Nikon. Handligging ook erg goed. Beeldkwaliteit super, ook vergelijkbaar met de Meopta en een stapje beter nog dan de Nikon. Kleurweergave zeer natuurlijk, scherpte in het centrum top, aan de randen ook nog steeds zeer goed, geen vertekening bij beweging en geen waarneembare CA.

Voor mij vielen alle stukjes op hun plek bij het kijken door de Hawke: de beeldkwaliteit die ik zocht, een robuust gebouwde kijker die prettig in de hand ligt, een breed en goed te overzien beeld. Uiteindelijk is het dus de 8x42 geworden in de grijze kleur. Een mooie kijker waar ik weer vele jaren mee vooruit hoop te kunnen. Beetje onbekend merk voor mij, maar de kwaliteit op zich heeft mij wel overtuigd. Ook de garantie is goed, levenslange garantie, als schijnt die door Europese wetgeving voor Europa dus gelimiteerd te zijn toto 10 jaar. Voor de aanschaf uiteindelijk bij Foto Rooijmans in Budel geweest waar ik dus ook de nodige kijkers heb kunnen vergelijken. Fijn geholpen, goede service, dus een beetje reclame bij deze...

Alex Kwak

Alex Kwak, medewerker Zostera/Observation International, ontwikkelaar ObsMapp
Ik beantwoord geen PM's over mobiele app's. Vragen ALTIJD via het forum!

Wilfred

Mooie en nuttige uiteenzetting van een stel serieuze vogelkijkers in een betaalbare prijsklasse. Bedankt Jaap.  :duim:

Ardi

Mooie test en dat hier zo mooi geschreven. Ik heb de Hawke terug gestuurd vanwege de donkere randen die ik bleef zien, draag geen bril, maar was wel zeer irritant.
Daarom de GPO Passion HD 10x42 gekocht. Iets duurder maar vind de kwaliteit niet onder doen voor een duurder merk.
En zo hebben we allemaal wel wat

Lowieke

Mooi verslag van de door jou geteste kijkers. :duim: Blijkt maar weer dat bij de aanschaf van een kijker een bezoek aan een fysieke winkel een groot verschil kan maken.
Jeroen.

Jaap van Steensel

Bij deze een update van/aanvulling op het bovenstaande verhaal.
Hoewel ik in eerste instantie erg tevreden was over de beeldkwaliteit en de overzichtelijkheid van het beeld van de Hawke Frontier ED, kwam ik er bij gebruik in de praktijk toch achter dat de pupilafstand voor mij toch wat aan de krappe kant was. Met de kijker recht voor ogen was er niets aan de hand, maar zodra ik de kijker meer ging bewegen, bijv. bij het scannen van en gebied, verschoof deze toch ongemerkt telkens een beetje. Dat heb je altijd wel als je een bril draagt en omdat de pupilafstand dus aan de krappe kant bleek, zat ik telkens met zwarte randen aan de buitenkant van het beeld. Ook bij veel tegenlicht had ik veel last van interne reflecties als de kijker niet prefect in het midden uitgelijnd had. Dat bleek in de praktijd vrijwel ondoenlijk waardoor ik, ondanks mijn eerdere enthousiasme, toch heb besloten de kijker om te ruilen. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Opticron Verano BGA VHD 8x42. Op papier heeft deze een pupilastand tot 77mm en een oogafstand van 22mm. Beide waarden blijken in de praktijk ook te kloppen. De voor mij kritische oogafstand voldoet ruimschoots (wat eerder bij de Opticron Natura niet zo bleek te zijn). Ook de pupil afstand is erg prettig en ik heb zelfs nog iets over. De beeldkwaliteit is verder ook erg goed. Het blikveld is iets smaller dan dat van de Hawke, maar de randen zijn mooi scherp afgetekend en goed te overzien voor mij als brildager. Zelfs nog iets beter dan de Hawke, wat kan kloppen vanwege de grotere oogafstand. De beeldkwaliteit is verder vrijwel vergelijkbaar met de Hawke. Naast elkaar lijkt de Hawke iets warmer, maar dat is maar een fractie en alleen zichtbaar als je ze direct naast elkaar vergeleek. Detaillering/scherpte en contrast zijn ook vergelijkbaar en vond ik merkbaar beter dan die van de Natura. Maar de Verano zit dat ook een stuk(je) hoger qua prijs. Dat zie je verder ook wel terug. Een nieuw model, dat modern oogt, maar ook erg robuust aanvoelt. Qua prijs is het van alle door mij hier geteste kijkers wel de duurste, maar dat zie je ook wel terug in de beeld- en bouwkwaliteit. Opnieuw fijn en goed geholpen bij Foto Rooijmans in Budel.