Erebia Oostenrijk -> zomererebia, maar waar zie je dat aan?

Gestart door jeroen vinke, augustus 03, 2021, 18:51:17 PM

Vorige topic - Volgende topic

jeroen vinke

Ik kom er met mijn determinatieboekjes niet uit omdat die niet heel compleet zijn. Ook met het web lukt het niet. Obsidentify geeft voorjaarserebia, maar voor mij kan het net zo goed zomer of een andere erebia zijn. Wie schiet te hulp?
Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/221748903/.
1 Voorjaarserebia - Erebia medusa imago
datum: 2021-07-27
locatie: Austria - Nüziders (AT)

foto's:

Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

jeroen vinke

Net gevalideerd als Zomererebia, echter mijn vraag blijft staan. Waar moet je bij deze op letten?
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke

caliprobola

Het is niet evident om hier even snel een cursus erebia's determineren te geven, in de Alpen komen immers al snel een 30+ soorten voor. Voor id van erebia's heb je bovendien idealiter zowel een zicht op de bovenzijde en de onderzijde. Maar voorjaarserebia heeft alvast op de voorvleugel een oranje band die meer uit elkaar valt, hier mooi 1 aaneengesloten band; en op de achtervleugel rondere vlekken, hier eerder hoekig. Enkele zaken die hier eveneens opvallen en die volgens mij typisch zijn voor zomererebia: de band over de voorvleugel is wat ingeknepen in het midden, de franje is vaag geblokt (niet zwart-wit als bos/grote erebia maar bruinig).
Voor id van erebia's heb je idealiter zowel een zicht op de bovenzijde en de onderzijde.

jeroen vinke

Pieter, dank voor je antwoord. Ik snap zeker dat er niet zo snel een cursus Erebias gegeven kan worden, maar je informatie is al waardevol om te weten waar je op moet letten bij deze soorten. Ik kom hier verder mee!
Met vriendelijke groet,

Jeroen Vinke