onbekende priemwesp?

Gestart door Mario Renden, augustus 02, 2021, 12:39:01 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/221713851/.
1 Priemwesp onbekend - Proctotrupidae indet. imago
datum: 2021-08-01
locatie: Den Helder - Donkere Duinen (NH)

foto's:




paulhoekstra

kan je een detailopname van de voortarsklauwtjes maken? Ik vermoed dat dit het genus Exallonyx is
groeten,
Paul

paulhoekstra

in je andere topic staat 1 extra foto, het is inderdaad Exallonyx en waarschijnlijk Exallonyx pallidistigma
groeten,
Paul

Mario Renden

Ok. Bedankt Paul. Ik had die eerste verwijderd, maar blijkbaar was ie nog zichtbaar. Ik voer hem in als onzekere exallonyx pallidistigma. Met vriendelijke groet, Mario

Mario Renden

Zijn er nog kenmerken om te fotograferen die een zekere determinatie mogelijk maken? Met vriendelijke groet, Mario

paulhoekstra

Het is lastig om de kenmerken goed te fotograferen, maar een foto van de groef in de achteronderhoek van het pronotum, of daar wel of geen richeltje inzit en de beharing van de petiole (in zijaanzicht fotograferen) en de lengte van het beest nauwkeurig opmeten, zie ook hier uitleg van de kenmerken en een sleutel tot de vrouwtjes van het genus Exallonyx: https://www.zobodat.at/pdf/MittMuenchEntGes_102_0117-0121.pdf

Overigens is voor bevestiging het makkelijker om een mailtje naar Victor Kolyada te sturen, hij kan de meeste soorten proctotrupidae vanaf foto's bevestigen, ik zou dan nog wel een overzichtsfoto in zijaanzicht erbij doen.   
groeten,
Paul

Mario Renden

Beste Paul,

Ik heb nog foto's toegevoegd. De door jou genoemde kenmerken zijn inderdaad moeilijk te fotograferen temeer ik geen binoculair heb zodat ik de pootjes opzij kan schuiven zonder het diertje verder te beschadigen zodat het petiole beter zichtbaar wordt. Heb jij het e-mailadres van Victor Kolyada voor mij? Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Mario Renden