parasitaire wesp op Rhyzobius litura

Gestart door Gerrian, juli 26, 2021, 21:39:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerrian

Ik zou graag willen weten welke soort dit is. Eerder heb ik Homalotylus eytelweinii in een larve van Coccinella septempunctata gehad (tenminste, dat denk ik), maar deze ziet er net wat anders uit. Klopt de familie en is er eventueel meer van te maken? Ik heb eigenlijk geen idee waar ik moet beginnen en blijf steken in plaatjes kijken.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/221205322/.
2 Borstelwesp onbekend - Encyrtidae indet. imago, parasiterend
datum: 2021-07-21
locatie: Apeldoorn (GE)

foto's:







Larve van graslandnepkapoentje werd vanaf 1 juli passief en vervormde. Uitsluipgaten en twee dode wespjes ontdekt op 21 juli.

paulhoekstra

Familie Encyrtidae klopt. Volgens de chalcidoidea database is Homalotyloidea dahlbomii de enige Encyrtidae die bekend is van Rhyzobius litura, een beschrijving die ik zo snel kon vinden lijkt wel te kloppen. Die soort is nog niet bekend uit NL, heb je de bronswespjes bewaard?
groeten,
Paul

Gerrian

Ja, ik heb ze bewaard.
Een nieuwe soort voor Nederland zou wel aardig zijn als compensatie voor het feit dat ze mijn poging om een pop van Rhyzobius litura op de foto te zetten gedwarsboomd hebben.

paulhoekstra

Goed dat je ze bewaard hebt. Als je het niet erg vindt kan je ze het beste opsturen naar Rudy Soethof, dan worden ze goed gedocumenteerd en kan de determinatie bevestigd worden door experts in de Encyrtidae zoals Noyes of Japoshvili, Rudy heeft al veel nieuwe soorten Encyrtidae voor Nederland gevonden.
groeten,
Paul

Gerrian

Inmiddels heb ik contact gehad met Fons Verheyde. Hij en Augustijn de Ketelaere hebben een tijdje geleden via de Facebookgroep 'Wespen uit de Benelux' deze oproep gedaan:

"Parasitaire wespen in 2021
Fons en ik kregen het idee een oproep te lanceren om volop parasitaire wespen in te zamelen en op te sturen die met het 'nachtvlinderen' verbonden zijn en uitkweken van allerhande insectensoorten. Dan denken we aan (1) parasitaire wespen gehaald uit het uitkweken (interessant om met zekerheid te weten wat de gastheer was) en (2) parasitaire wespen die gevangen werden op licht en uit de mottenbakken gehaald werden.
Bij beide groepen zijn er nog steeds veel vondsten mogelijk (nieuwe soorten voor België en Nederland, maar ook nieuwe vondsten voor de wetenschap), maar de eerste groep is ook nog eens ecologisch interessant. Van veel parasitaire wespen zijn de gastheren namelijk nog niet bekend, en opgekweekte dieren geven dan uitsluitsel. Bij grote donaties behoort een gezamenlijke publicatie zeker tot de mogelijkheden, maar iedere gift kan interessant zijn!"

Ik zit zelf niet op Facebook, maar de oproep was me doorgestuurd. Ik heb nu het adres van Augustijn die volgens Fons erg geïnteresseerd is in Encyrtidae. Ik neem aan dat Belgen en Nederlanders net als bij andere soortgroepen wel contact met elkaar hebben. In ieder geval leuk als er een kenner naar wil kijken.

paulhoekstra

ja ik heb gehoord dat Augustijn zich wat meer op Encyrtidae wil gaan richten, erg leuk en nuttig! Ik had Rudy aangeraden omdat het beest dan mooi geïllustreerd wordt en de determinatie dan bevestigd (of verandert wordt) door John Noyes en/of G. Japoshvili. Bovendien zijn er bijna geen goede illustraties zijn van Homalotyloidea dahlbomii (als het tenminste inderdaad die soort is). Maar als de exemplaren naar Augustijn gaan vind ik dat ook helemaal goed.
groeten,
Paul