Schorseneer uit Bulgarije

Gestart door corzonneveld, juli 30, 2021, 21:05:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://observation.org/observation/221530950/.
1 Schorseneer spec. - Scorzonera spec. bloeiend, veldwaarneming
datum: 2021-06-28
locatie: Bulgaria - Smolyan (BG)

foto's:




Het bloemhoofdje doet sterk aan Scorzonera denken. Opvallen vond ik dat niet alle bladen lijnvormig zijn, enkele zijn "pinnatifid" - als een heel iel fertiel blad van dubbelloof. Gebeurt dat gewoon af en toe, of heb je er iets aan bij de determinatie?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

bas.drost96

Ik bedoel dit niet als determinatie, maar ik heb deze zomer in de Pyreneeën Podospermum laciniatum (synoniem: Scorzonera laciniata) gevonden, die het bloemhoofdje als een Scorzonera heeft, maar de bladeren zijn veerdelig met lijn-lancetvormige slippen, wat hier ook het geval lijkt.
Groeten,
Bas
Totaal 4075 soorten op waarneming.nl ingevoerd

Admin bladvlooien

corzonneveld

Ah, dank, dat is nuttig!. I.i.g. is dat een goed startpunt, wetende dat zulke bladeren in lacianata niet afwijkend zijn. Komt ook in Bulgarije voor. Nu gaan checken hoeveel competitors er zijn in het genus ;-)
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

Met "Conspectus of the Bulgarian Vascular Flora: Distribution Maps and Floristic Elements" is het nog eenvoudiger dan met POWO om een overzicht te krijgen van de soorten Scorzonera en waar je die vindt in Bulgarije. (Deze source is vrij eenvoudig te vinden en te downloaden.)

Dan met google kijken naar welke soorten in aanmerking komen, en dan zijn er m.i. maar twee, lacianata en cana. Daarna FE erbij gepakt voor soortbeschrijving. Diverse kenkerken zie je niet, maar wel het volgende: bij cana "stems ... more or less trigonous and sulcate above", bij lacianata staat "stems terete and finely striated above".  Op de foto zie ik geen gegroefde stengel, wel rond en gestreept. Daarmee kom ik uit op lacianata.


Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Dat was mijn eerste gedachte ook. Maar bij nadere beschouwing vind ik de bladslippen erg slank[passend bij cana] en de stengel wél gegroefd.
Én... Thomas Meyer vermeldt : Straalbloemen 1,5-2 keer zo lang als de omwindselbladen. Bij laciniata is dat : 'nauwelijks langer dan...'
Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

Welke bron is dat, Thomas Meyer?

Bedankt voor het meedenken! Het duurt inderdaad even voor je de termen op de juiste wijze begrijpt!  :angel:
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Ik vergat nog n belangrijk kenmerk : straalbloemen hebben aan de onderkant een violette streep.
Het gaat om 'Flora von Deutschland' [was vroeger 'Blumen in Schwaben'] van Thomas Meyer.
Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

de straalbloemen van lacianata?

Ik zie die streep niet één-twee-drie...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

#9
Wat betreft bloemhoofdje past cana zonder meer beter, maar de habitus van de plant? Misschien blijft deze wel onopgelost...
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Ik zou cana met een gerust hart invoeren. Diezelfde Thomas zegt ook , dat de onderste bladeren van laciniata veerdelig zijn.
Groene groe[n]tjes.Rien.

corzonneveld

Jawel, maar ik vind de plant op mijn foto er globaal nogal anders uitzien: iels, lang, één stengel, hoog; terwijl cana bij Thomas korter is, in pollen groeit.  De totaalindruk is daardoor nogal verschillend. Of denk je dat ik dat te zwaar weeg?
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

Rien Ondersteijn

Bij de afbeeldingen van beide op t net zie ik ook nogal verschillen ónderling met de habitus. Maar de bloem vind ik onmiskenbaar cana met zijn grotere en [van onderen]gekleurde straalbloemen.Snuffel maar s op Podospermum canum.
Groene groe[n]tjes.Rien.