Vijfdelig kaasjeskruid?

Gestart door frans weisscher, juli 30, 2021, 14:33:08 PM

Vorige topic - Volgende topic

frans weisscher

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/221444675/.
1 Vijfdelig kaasjeskruid - Malva alcea vruchtdragend, veldwaarneming
datum: 2021-07-29
locatie: Voorschoten - algemeen (ZH)

foto's:







Plant > 1m.
Bloem geurloos.
Bijkelkslippen breed eirond.
Sterharen op bijkelkbladen.
Deelvruchten onbehaard, licht geribbeld.
Staat midden in de Starrenburg polder.
Hartelijke groet,
Frans Weisscher

Jeanette den Herder


Rien Ondersteijn

Mij ook-voldoet aan alle eisen, Ik zie niet zo vaak zulke brede bijkelkbladeren.
Groene groe[n]tjes.Rien.

frans weisscher

Bedankt Jeanette en Rien. Nou maar hopen op validatie  :blink:
Hartelijke groet,
Frans Weisscher

dirder

Bijkelk is niet zo interessant. Stengel en bloemstelen hoofdzakelijk met sterharen, dus M. alcea.
Groeten, Dirk Derdeyn.

frans weisscher

@Dirk: ik vond vandaag een ander kaasjeskruid, ook met sterharen op stengel, kelk en bijkelk. Sommige kenmerken passen bij groot kkruid, anddre juist bij klein kkruid. Ben er nog niet uit.
Hartelijke groet,
Frans Weisscher

dirder

En natuurlijk ook de deelvruchten die glad zijn, goed dat je die fotografeerde (had dit in eerste instantie niet gezien, excuus).
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

#7
Citaat van: frans weisscher op juli 30, 2021, 18:21:46 PM
@Dirk: ik vond vandaag een ander kaasjeskruid, ook met sterharen op stengel, kelk en bijkelk. Sommige kenmerken passen bij groot kkruid, anddre juist bij klein kkruid. Ben er nog niet uit.

Frans, eerst eens naar het blad kijken (wel belangrijk om alle stengelbladen te bekijken). Als het tussen Groot en Klein kaasjeskruid gaat is de bijkelk (en ook de vorm van de kelk) wél een goed kenmerk (vergt wel wat oefening). Bij Klein kaasjeskruid enkel sterharen op stelen van bladeren in de bloeiwijze, bij Groot kaasjeskruid ook afstaande enkelvoudig haren (best wel met een vergrootglas of loupe of vanaf een goede foto te beoordelen).
Groeten, Dirk Derdeyn.

dirder

En voor alle duidelijkheid, bijkelk is niet zo interessant als je moet beslissen tussen moschata en alcea (soms zit daar weinig verschil in), maar wel wel interessant als je nog niet weet in welke richting je moet zoeken!
Groeten, Dirk Derdeyn.

frans weisscher

@dirder:
Ik heb genoemde waarneming erbij gezet.
https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,484872.0.html
Ben benieuwd of je er wat van kunt maken: ik kom niet verder.
Hartelijke groet,
Frans Weisscher