in de steel van Jacobaea vulgaris

Gestart door Sjors, juli 23, 2021, 22:07:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Sjors

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/220899558/.
1 Sluipwesp onbekend - Ichneumonidae indet. pop, gezien
datum: 2021-07-23
locatie: Leeuwarden - Groote Wielen (FR)

EDIT (24 juli) een houtwesp - Siricidae, dus! (?)
EDIT (28 juli) lengte 8.5 millimeter

foto's:



Gevonden in de steel van Jacobaea vulgaris.
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

heermoes

Gaaf, mooie foto's.
Helaas kan ik je niet verder helpen met een soort. Maar ik vraag me nu wel af hoe en waarom je dit in stelen van kruiskruid vindt?
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

Sjors

#2
Ik zoek rupsen en poppen van o.a. Sint-jacobsbladroller (Cochylis atricapitana) en kruiskruidvedermot (Platyptilia isodactylus), maar kwam deze tegen en hoewel ik mij weet te beperken tot nachtvlinders lijkt het mij wel belangrijk om te weten wat er allemaal in de steel van kruiskruid zit.
Het popje zit in een potje en ik zal bij verandering wel weer foto's plaatsen.   
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

Sjors

#3
foto''s van 27 juli





foto van 28 juli, 14:46



foto van 29 juli, 10:49

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

robll

Helaas kan ik je ook niet verder helpen, het begint inderdaad wel steeds meer op een Siricidae te lijken.
Ik wil je in ieder geval wel complimenteren met een erg mooie serie.

Sjors

Afgelopen nacht konden we dit zien.

Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje

paulhoekstra

veel determinatiekenmerken zijn niet zichtbaar op deze foto's, maar ik denk/gok dat het een Scambus of Endromopoda is, als het 1 van die 2 is, dan moeten de tergieten bobbelig in de voorste helft zijn en glad in het achterste gedeelte (kenmerk van onderfamilie pimplinae). voor het verschil tussen Scambus en Endromopoda moet ik de tandjes op het uiteinde van de legboor zien, die zijn pas zichtbaar als je de legschedes opzij buigt.
groeten,
Paul

heermoes

mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen

Sjors

Ik ben niet zo goed  in het prutsen met die beestjes, dus als het interessant genoeg is om te achterhalen welke wesp dit is kan ik het iemand wel opsturen.
De wesp zou overigens wel parasiteren op Phycitodes maritima (smalle weidemot) want de andere steelbewonende rupsen zijn waarschijnlijk te klein.

Groet Sjors
Groet uit (natuurlijk) Leeuwarden, Sjors van het Strandje