Kowa Genesis 8,5 x 44 is een waardig alternatief

Gestart door M. Hoogteijling, juli 22, 2021, 10:59:02 AM

Vorige topic - Volgende topic

M. Hoogteijling

Het kriebelde en ik heb mezelf wijs gemaakt dat het erg belangrijk is om een goede back-up kijker te hebben naast m'n Swarovski EL 8,5x44 SV (die ik voorlopig absoluut houd). En destijds dacht ik al hard aan de Kowa Genesis 8,5 x 44: Erg goede reviews, er gaat niets boven m'n Kowa 883-scope en ik vind de kijker ook nog eens erg mooi: als je door de frontlens kijkt zie je bijvoorbeeld "prominar" gegraveerd, echt prachtig  ;D. En Kowa associeert zich niet/adverteert niet met jachtpraktijken, voor mij inmiddels een pré. Sinds een paar dagen heb ik 'm nu en ben er erg blij mee.
Gek genoeg zie ik ze zelden in het veld dus hier mijn subjectieve impressie na een paar dagen gebruiken met bril. Overall gebruik ik als referentie m'n swaro en de technische data laat ik achterwege: gewoon hoe hij in het veld bevalt:

Scherpte: heerlijk scherp, veel contrast, geen kleurrandjes, je zet 'm voor je ogen (met bril) en het beeld stáát. Ik zie (nog) geen noemenswaardig verschil met m'n Swaro
Focus: zijdezacht, draai, scherp, klaar: geen twijfel. Focust lekkerder dan swarovski
Scherpte/diepte: geen klachten
Breedte van blikveld: iets minder dan tegenwoordig de nieuwste standaard is maar in de praktijk mis ik niets
Randscherpte: wellicht niet zo tot het randje maar in de praktijk merk ik het alleen als ik er speciaal op let. Overigens valt onvoldoende randscherpte voor mij pas op als ik bv over zee kijk of naar een boomkruin. Zodra ik in een omgeving ben met veel objecten voor en voorbij de vogel dan valt het mij nooit zo op. Deze Kowa lijkt prima randscherpte te hebben
Lichtsterkte: geen verschil maar nog niet goed vergeleken in de avond of vroege ochtend
Gewicht: iets zwaarder maar ook dat merk ik amper in het gebruik en maakt hem juist wel lekker stabiel
Bouwkwaliteit: geeft een subliem gevoel, erg precieze afwerking. Ook iets eenvoudiger gebouwd doordat de diotrie-instelling "gewoon" op het oculair zit. wel met slotsysteem dus per ongeluk verdraaien kan niet.
Prijs: ca 60% van de huidige SV, 50% van een Zeiss SF en maar 40% een NL Pure. Qua beeld zijn een SF en NL Pure vast iets beter maar ook gewoon een keuze of je dat wil uitgeven (en die merken richten zich met dezelfde producten).   

Ook kort vergeleken met  de "subtop" oa Leica Trinovid HD, Conquest HD, Meopta B1. Leica en Zeiss voelen wat goedkoper aan: meer plastic (wat niets over de bouwkwaliteit hoeft te zeggen) en ik vond de eerste indruk van het beeld, randscherpte en focusgevoel minder. Qua prijs zitten ze op 1 lijn. Meopta B1: ook prima beeld maar nog wat zwaarder en ik dacht iets duurder.
Een echt alternatief en een "jachtloze" merken zijn bijvoorbeeld Bynolyt, Vogelbescherming en Opticron. Ik heb wat modellen bekeken van ca € 500 maar het verschil met Kowa vond ik echt te groot (als je eenmaal verwend bent....). Over het nieuwste en duurste model van Opticron Aurora BGA VHD van ook ca € 1000 lees ik op birdforum erg lovende reacties, zelf niet gezien.
Kortom, voor mij is de Kowa Genesis een heerlijk alternatief en ik raad een ieder aan om hem te overwegen als je echt een hele goede kijker zoekt. Gek eigenlijk want ze zijn al een tijd op de markt. Dit geldt ook voor de Genesis 10x33 die ik ook bekeken heb (maar die vond ik iets te klein om lekker vast te houden. Het geeft volgens mij weer aan dat er gelukkig betaalbare superalternatieven zijn voor de gevestigde orde. Een ieder succes met de eigen keuze!

PS vanaf lichte schemer is de Swarovski ietsje helderder/lichtsterker
Met vriendelijke groet
Marijn Hoogteijling