Hoofdmenu

Vederkruid

Gestart door Schoppers, juli 21, 2021, 20:00:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

Schoppers

Beste,
Onderstaand enkele foto's van 2 vederkruiden:
Kan de eerste ongelijkbladig vederkruid zijn? Ik vond deze plant anders ogen dan aarvederkruid maar ik weer zonder bloei niet goed waar ik op moet letten.









Hetzelfde geldt voor onderstaande. Kan dit parelvederkruid zijn?:





tekenaar

parelvederkruid groeit, zeker in de zomer, grotendeels boven water. Die is het dus niet.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Ton van Haaren

Lijkt op heterophyllum inderdaad. Waar aangetroffen? Toevallig van de week veel gezien in Tienhoven en dat heeft wel veel weg van deze waarneming.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Schoppers

Citaat van: tekenaar op juli 22, 2021, 08:27:21 AM
parelvederkruid groeit, zeker in de zomer, grotendeels boven water. Die is het dus niet.

Klopt. Alleen dit was van het maaisel in een sloot.
Het enige wat ik kon vinden en vond het wel wat van parelvederkruid weg hebben aangezien ik het vergeleek met in de buurt staande parelvederkruid.
Dat het zo bruin is komt omdat het maaisel is. Misschien dat het bovenste deel wat uit het water stond maar dat weet ik niet.
Heeft iemand een suggestie?

Schoppers

Citaat van: Ton van Haaren op juli 22, 2021, 10:03:49 AM
Lijkt op heterophyllum inderdaad. Waar aangetroffen? Toevallig van de week veel gezien in Tienhoven en dat heeft wel veel weg van deze waarneming.

Stadskanaal (Oost-Groningen). Deze was in ieder geval massaal aanwezig in het kanaal. Alleen helaas niet bloeiend.

Ton van Haaren

Citaat van: Schoppers op juli 22, 2021, 17:50:50 PM
Citaat van: Ton van Haaren op juli 22, 2021, 10:03:49 AM
Lijkt op heterophyllum inderdaad. Waar aangetroffen? Toevallig van de week veel gezien in Tienhoven en dat heeft wel veel weg van deze waarneming.

Stadskanaal (Oost-Groningen). Deze was in ieder geval massaal aanwezig in het kanaal. Alleen helaas niet bloeiend.
Groningen? Ben jij Eelke?
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Schoppers

Citaat van: Ton van Haaren op juli 22, 2021, 19:32:11 PM
Citaat van: Schoppers op juli 22, 2021, 17:50:50 PM
Citaat van: Ton van Haaren op juli 22, 2021, 10:03:49 AM
Lijkt op heterophyllum inderdaad. Waar aangetroffen? Toevallig van de week veel gezien in Tienhoven en dat heeft wel veel weg van deze waarneming.

Stadskanaal (Oost-Groningen). Deze was in ieder geval massaal aanwezig in het kanaal. Alleen helaas niet bloeiend.
Groningen? Ben jij Eelke?

Dat klopt Ton  ;)

Schoppers

Is er iemand die er met zekerheid meer over kan zeggen? Met name over het mogelijke ongelijkbladig vederkruid?

Willemien Troelstra

Ik zou hem maar als zodanig invoeren, dan kijkt de NVWA er wel naar.
groet, Willemien Troelstra