Kloppen de gevallen van Walstropeertjesmijtwel?

Gestart door Jan-Jaap Spaargaren, juli 17, 2021, 14:53:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan-Jaap Spaargaren

Beste admins,

Ik heb net foto's bekeken van de Walstropeertjesmijt. Zie
https://waarneming.nl/species/80529/photos/?after_date=1020-07-17&before_date=2021-07-17&province=&search=&likes=&advanced=on&user=&location=&sex=&type=&life_stage=&activity=&method=
Ik denk dat de meeste gevallen, zeker die buiten Ameland betrekking hebben op de Walstrobloemgalmug... Ook de (buiten Ameland) goedgekeurde gal: https://waarneming.nl/observation/203939119/
Groetjes Jan-Jaap Spaargaren

wouterbosgra

Hoi Jan-Jaap, dank voor je oplettendheid. Op dit moment is het voor admins een lastige tijd om dit soort zaken op te pakken ivm zomerdrukte (veel waarnemingen, admins op vakantie) maar ik zal je bericht onder de aandacht brengen en waar nodig actie ondernemen!

carina

Dag Jan-Jaap, ik heb die waarnemingen enkele dagen geleden bekeken en een aantal ervan goedgekeurd. Het merendeel van de foto's tonen vergalling door Walstropeertjesmijt.

Het is niet altijd eenvoudig om gallen van beide soorten te onderscheiden, het belangrijkste verschil is dat bij Walstrobloemgalmug de bloemknop sterk vergroot toch als zodanig herkenbaar blijft. Zie goedgekeurde foto's van die soort op waarneming.nl en foto's van beide soorten op bladmineerders.nl.
Zonder goede foto's blijft ook voor mij moeilijk om deze soorten te beoordelen, te valideren.

Bij het invoeren van waarnemingen van beide soorten, is het belangrijk om een foto bij te voegen, waarop de ganse gal te zien is in zijaanzicht, zodat ook de basis van de gal goed zichtbaar is.
Bij twijfel, kan je 1 of meerdere  gallen openen en controleren of er al dan niet galmuglarven of galmijten aanwezig zijn en  een foto bij de waarneming voegen.
De galmuglarven zijn herkenbaar met het blote oog, voor de galmijten  heb je een loep nodig of je kan deze microscopisch nakijken. 
Bij Walstrobloemgalmug is het mogelijk dat de gal reeds verlaten is door de larven.