Vlokreeft: Crangonyx pseudogracilis of toch niet?

Gestart door aport, juli 15, 2021, 23:33:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

aport

Met sleutelen kwam ik op dit genus uit, alleen volgt dan:

Pleon epimera teeth reduced =  Crangonyx pseudogracilis,
Pleon epimera teeth large = Crangonyx floridanus

Op de bijhorende tekening lijkt me dit meer passen bij floridanus, alleen heb ik verder geen ervaring met deze soorten. De laatste komt volgens mij ook niet voor in NL (?)
Op foto's kan ik het ook niet echt terugzien.

Synurella ambulans zal het niet zijn, want die heeft versmolten Urosomen. Of misschien toch nog weer wat anders....

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/220001912/.
1 Amerikaanse vlokreeft - Crangonyx pseudogracilis
datum: 2021-07-14

foto's:

Ook hier locatie nog onbekend.

Ton van Haaren

Dit is zeker een Crangonyx en in principe is deze niet te determineren omdat het een vrouwtje is. Alleen mannetjes kun je scheiden op basis van aan- of afwezigheid van ventrale stekels op de tweede uropod. En dan uiteraard alleen bij volwassen mannetjes die een kleine dorsale kam van stekels heeft op de buitenrand van de exopode. C. floridanus is zeker iets om rekening mee te houden maar vooralsnog hebben we alleen C. pseudogracilis in NL
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

aport

OK duidelijk. Dat van die kam had ik inderdaad gelezen. Dan zolang floridanus niet gemeld wordt houd ik het (voorlopig(?)) maar op een pseudogracilis.

Groet en dank!
Arjan

Ton van Haaren

Ja inderdaad, Alles is tot nader orde pseudogracilis. Ik heb even een foto bijgevoegd van een tweede uropode van een man pseudogracilis waarin duidelijk die kam te zien is. Heeft je exemplaar die kam dan is het een volwassen mannetje Crangonyx en dan moet je kijken of er aan de onderzijde van diezelfde tak ook nog enkele stekels zitten. Zitten ze er niet dan is het (waarschijnlijk) floridanus, anders is het pseudogracilis, die daar meestal 2-5 stekels heeft zitten. Mannetjes zijn beduidend kleiner dan vrouwtjes wat bij andere soorten juist andersom is.
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

aport

Dat is een duidelijke foto. Ik ga er op letten.

Groet en dank,

Arjan