OP zoek naar een scoop...

Gestart door Cloner76, juli 05, 2021, 22:39:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Cloner76

Ik maak al een lange tijd gebruik van mijn verrekijker een Bresser Action 10x50 122m/1000m grossfield. Gaat altijd mee op vakantie maar nu de kids wat groter zijn heb ik wat meer vrijheid om wat meer te verdiepen met vogelen. En wil ook op een wat grotere afstand het een en ander dichterbij halen. dus opzoek naar een scoop. Nu was mijn vrouw zo aardig om een Barr & Strous 20-60x 80 als cadeau te geven met erbij als het niet was wat ik zocht het mocht ruilen. Nu was het beeld voor mijn gevoel behoorlijk scherp ( in iedergeval voor een instapper denk ik) in vergelijking met mijn huidig kijker.
Maar het focus wiel liep zo stroef dat het beeld op statief ( waar normaal de dslr op staat) enorm trilde en dus het bijna niet te doen was.
Nu heb ik tijdens de corona een bezoek gedaan bij kamera express maar toen bleek dat ze maar 2 scoops haden staan... waar van 1 de Vanguard Endeavor HD 20-60 x80. Deze viel in eerste af omdat ik het wel een hoge prijs vond. Maar het beeld was scherp en rustig en de scoop  heeft een dubbel focus wiel wat zeer fijn werkt.
Bij mijn lokale foto winkel even kort het verschil met instap 60mm scoop en de Opticron MM3 60 GA/45 + HDF T 15-45x zoom, die laaste gaf echt een scherp en wat grooter beeld weer. Maar deze viel nog meer buiten het budget...en heeft niet de Vanguard in het assortiment zitten dus 1 op 1 vergelijken gaat niet.
Heel verhaal maar nu.
Ik heb mijn budged wat verhoogd ( tot =/-€600) zodat ik de Vanguard Endeavor HD 20-60 x80 en een nog uit te zoeken statief kan kopen. Ik heel wat gelezen en ook om toch meer budget te besteden maar het moet wel leuk en betaalbaar voor mij blijven. Ik zal deze scoop o.a. veel op Terschelling gaan gebruiken en eventueel wat proberen met digiscopen maar dat is meer voor de leuk.
Is de Vanguard een goede kijker voor dit budget of toch voor de Optricon gaan,  zijn er nog andere opties?  Op marktplaats staan alleen wat hele goedkope of ver buiten het budget.

M.v.g. Niels


Jaap van Steensel

Dag Niels,
Scopes zijn inderdaad best prijzige apparaten, dus een budget van 600 euro voor een nieuwe, is niet heel veel. 600 is natuurlijk best wat geld, maar scopes zijn nu eenmaal niet goedkoop. En als je ook nog een statief erbij wilt kopen voor dat bedrag wordt het nog wat lastiger. Dan moet je maar net een leuke tweedehands treffen, of met een wat goedkopere instap scope genoegen nemen. Of dat verstandig is, valt te bezien. Een scope is vaak een investering voor vele jaren, dus daartegen afgezet is bezuinigen vaak niet verstandig als je er ook gewoon plezier van wilt hebben. Echte instap modellen gaan je na verloop van tijd toch tegenvallen, zoals je zelf ook al merkte met de B&S.
Laat ik eerst beginnen met een belangrijke tip: bespaar niet op een goed statief. Betere een gemiddelde scope op een goed statief, dan een top scope op een flut statief. Je statief bepaalt in belangrijke mate de beeldkwaliteit (trillingen) en het gebruiksplezier. Zeker als je wat verder inzoomt is een stevig statief van groot belang omdat anders het kleinste zuchtje wind de scope laat trillen waardoor het beeld onbruikbaar wordt. Reken voor een goed statief ook maar op een 150-200 euro.
De Vanguard die je noemt is denk ik voor je budget één van de beste keuzes. Die heeft al ED glas, wat zorgt voor scherper beeld met minder zgn. chromatische aberatie (CA), oftwel lichtbreking/paarse randjes rond voorwerpen met veel contrast. Voor die prijs vind je dat niet zo snel. De Opticron is optisch een stapje hoger, maar ook prijstechnisch.
Als alternatief zou je eens kunnen kijken naar de scopes van het eigen merk van Vogelbescherming Nederland. Hun laagst geprijsde scope bieden ze ook aan als set, inclusief statief, voor een prijs die bijna binnen je budget valt. (https://www.vogelbeschermingshop.nl/vogelbescherming-sperwer-65-telescoopset). Tenminste als je lid bent, anders een goede reden om het te worden. Deze scopes komen van Kite, een goed bekend merk en worden ook erg goed beoordeeld.
Mocht je kiezen tussen de VB Sperwer of de Vanguard, dan is het goed om je af te vragen hoe je de kijker gebruikt. De Vanguard is een slagje groter/zwaarder dan de VB scope. Dus wat zwaarder om mee te nemen als je loopt. Daar tegenover staat wel weer dat die een vergroting heeft tot 60x, terwijl de VB scope ophoudt bij 45x. De eerlijkheid gebied wel te zeggen dat bij kijkers in deze prijsklasse de scherpte en helderheid wel aanzielijk afneemt als je verder inzoomt, dus hoe bruikbaar de 60x vergroting uiteindelijk nog is, valt te bezien. Daar staat wel een grotere objectiefdiameter van de Vanguard tegenover, dus op donkere dagen heb je wel langer een helder beeld omdat er simpelweg meer licht in de scope binnenkomt.
Mocht je nog meer opties willen, kijk ook eens naar een Vortex Diamondback HD (zowel in 65 als 80mm uitvoering, hoewel die laatste incl. statief wel iets boven budget) of de Kowa TSN601. Eventueel zou je ook nog naar de Nikon Prostaff 5 kunnen kijken (ook in 65 en 82mm variant). Voordeel daarvan is dat de oculairs verwisselbaar zijn, dus later kan je dan ook nog een wijdhoek oculair met vast vergroting erbij nemen (ben ik zelf erg fan van, ik heb dat ook op mijn Bynolyt scope en gebruik nauwelijks nog mijn zoomoculair).

Succes met je keuze!

Cloner76

Hoi Jaap, dank je voor je reactie en nuttige informatie.
Ik ben bewust van het gewicht bij een grotere diameter maar aangezien we hier in Nederland toch niet altijd stralend weer hebben ga ik die richting op. Ik ga binnenkort even langs de vogel bescherming om daar ook eens te kijken.