larven van Adelaarsvaren: te determineren?

Gestart door zakdrager, juli 11, 2021, 04:10:11 AM

Vorige topic - Volgende topic

zakdrager

Vandaag wat gesleept met het net in een omvangrijke Adelaarsvaren 'plantage' in het Groesbeekse bos. Ik had al vrij snel 3 bladwesplarven maar die kunnen natuurlijk ook meekomen van andere plant- en boomsoorten waar je doorheen sleept. Vanavond thuis gecheckt welke er ook echt adelaarsvaren eten en welke op zoek zijn naar iets anders. Twee aten er van het blad van de varen, de derde wilde iets anders. Mogelijk is een van de twee Aneugmenus coronatus?

Ik hoop op een determinatie want kweken wordt hem hoogstwaarschijnlijk niet. Ik heb trouwens met veel plezier het kweekverslag van Henri van Doodeweerd gelezen van zijn larven op geranium.

De laatste foto is van de derde larve. Iemand een idee wat die wil eten?

Groet, Henk



insectamo

Hallo,
het derde wezen lijkt op een jonge Strongylogaster multifasciata / xanthocera.
Dit zijn in ieder geval varens.
Met vriendelijke groeten,
Alexander Boldyrev (Russia, Moscow)
http://insectamo.ru/

Henri van Dodeweerd

CiteerIk heb trouwens met veel plezier het kweekverslag van Henri van Doodeweerd gelezen van zijn larven op geranium

Het was/is ook heel leuk om te doen ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

zakdrager

Citaat van: insectamo op juli 12, 2021, 09:20:15 AM
Hallo,
het derde wezen lijkt op een jonge Strongylogaster multifasciata / xanthocera.
Dit zijn in ieder geval varens.

Dank je wel Alexander.
Wel wat vreemd dat het derde exemplaar dan zo duidelijk geen adelaarsvaren wilde eten.

Groet, Henk

insectamo

Ik weet niet waarom. Misschien ging ze haar huid veranderen..?

De eerste larve kan Aneugmenus (meerdere soorten) of Strongylogaster zijn. Maar hier hebben we meer gedetailleerde foto's nodig van de dwarsplooien op de buiksegmenten, de structuur van de thoracale benen, de structuur van de thoracale segmenten. De tibia lijken verminderd. Als dat zo is, dan is het Aneugmenus.

De tweede larve is naar mijn mening Strongylogaster .

En natuurlijk ken ik niet alle larven, dus dit zijn slechts aannames.

Met vriendelijke groeten,
Alexander Boldyrev (Russia, Moscow)
http://insectamo.ru/