Hoofdmenu

Tachinidae?

Gestart door AndreVrijens, mei 19, 2008, 21:12:56 PM

Vorige topic - Volgende topic

AndreVrijens

is dit een Tachina fera vrouwtje?
mvg.  André

Menko Vlaardingerbroek

Hij lijkt behoorlijk op deze:
http://forum.waarneming.nl/forum/index.php?showtopic=46752
maar ik ben niet deskundig genoeg om het te bevestigen.
Vriendelijke groet,
Menko Vlaardingerbroek

AndreVrijens

Dankjewel Menko, lijkt er inderdaad erg op. Ik zou ook zeggen tissum. Voor de zekerheid wacht ik wel nog even op een second opinion..
mvg.  André

javanerkelens

Van Tachi. heb ik niet veel verstand, maar het lijkt wel of de arista inpland op de antenne anders is (lager op de eerste foto en hoger op de foto van Menko.)
En dat de omgeving rond de ocelli boven op de kop ook anders is.... :blink:
En volgens mij is de bovenste foto en de onderste foto....twee verschillende soorten...

Zou ze toch effe op Diptera gooien!

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

han.endt

Ik heb de zweefvliegentabel er eens bijgepakt en er zijn twe sterk gelijkende soorten:

1. Tachina fera: tarsen van pootparen 1 en 2 geheel rood, de zwarte middnstreep over het achterlijf versmalt aan de punt.

2. Tachina magnirostris: tarsen van pootparen 1 en 2 van boven verdonkerd, de zwarte middnstreep over het achterlijf juist aan het einde verbredend.

han.endt

han.endt

En dit Tachina fera:
http://www.waarneming.nl/foto_details.php?id=89273

Maar elke input is meer dan welkom! :rolleyes:  

javanerkelens

Interessant....zal er morgen nog eens goed naar kijken!

Groet Joke
Groet,
Joke (van Erkelens)

han.endt

Ja daar had ik mijn tachina-tabel ingelegd :grin:.

javanerkelens

Oeps.....had het net gedeleted uit mijn berichtje..(over de Zweefvliegentabel)
Ik dacht nog......niet zo muggeziften Joke.. ;)

Hartelijke groetjes.. :wub:  
Groet,
Joke (van Erkelens)

AndreVrijens

CiteerEn volgens mij is de bovenste foto en de onderste foto....twee verschillende soorten...
Je hebt een scherpe blik Joke! de twee foto's zijn 8 minuten na elkaar gemaakt, dus mogelijk een ander beestje? Voor mij als leek was/is dit dezelfde vlieg.
Ik voeg nog een andere foto toe, dit is wel hetzelfde beestje als de onderste foto op het witte bloempje (de foto is op dezelfde minuut gemaakt)

Ik vond mezelf al stoer dat ik op Tachinidae uitkwam
mvg.  André

javanerkelens

Hoi Andre,

Ik heb het ook nog even nagekeken in mijn tabel en ik kom eigenlijk op hetzelfde uit als Han.
Alleen staat er bij de fera, volgens mij dat de voorste tarsus geel is en zelden bruin en op jouw foto, van beide, vind ik ze wat gelig/bruin.
Dan heb je ook nog de mogelijkheid , gezien de tussentijd van 10 minuten in fotograferen, dat het mogelijk toch twee verschillende kunnen zijn en eventueel mannetje/vrouwtje.
En het verschil tussen mannetje/vrouwtje zit volgens mij weer in de lengte tussen de ogen en dat vind ik altijd moeilijk te bepalen vanaf een foto.
Wat Han al aangaf, .....wel of geen spits toelopende streep in het midden, zou in dit geval een redelijke indicatie kunnen zijn.
Dan zou de bovenste een magnicornis en de onderste een fera kunnen zijn.......
En om het helemaal verwarrend te maken........je hebt ook nog de nupta, en die lijkt weer erg op de magnicornis en blijkt zelfs een soort onderdeel te zijn van de magnicornis.

En oja....je moet ook nog letten op de lengte van de haren op de achterste abdomen............ :wacko:
Maak er maar cf. van (lijkt op)

Puf.....groetjes Joke :D
Groet,
Joke (van Erkelens)

han.endt

Ik denk dat beide Tachina fera zijn en dat de verdonkering van de tarsen heel moeilijk te beoordelen is. Ik heb ook nog nooit een plaatje van T. magnicornis gezien en ik weet niet hoe uitgesproken de verschillen zijn.
Ik ga nu eerste zelf maar eens het veld in :P.

AndreVrijens

Als ik hem wegschrijf als Tachina cf. fera zit ik dus veilig.
Lekker makkelijk die vliegen  :wacko:  :blink:
dankjewel voor het speurwerk!
mvg.  André