Opgekruld slakachtig wezen. Wat kan dit zijn?

Gestart door LexvanB, juli 09, 2021, 11:09:47 AM

Vorige topic - Volgende topic

LexvanB

Op een bospad op Landgoed Eyckenstein vond ik dit onbekende slakachtige dode diertje. Uitgestrekt zal het een paar cm lang zijn. Het is kaal, zonder kop of staart, maar die zouden eventueel opgegeten kunnen zijn. Is het misschien een slak dat van zijn huisje ontdaan is?

Vriendelijk groeten,

Lex van boetzelaer.

lukasverboom

Groet,
Lukas

Marien bioloog
Favoriete groepen: korstmossen, mossen, schelpen, vleermuizen, mariene dingen.

Korstmossen in de tuin? https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,464730.0.html

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

peeterke

Is het hard of zacht ?

Zou het niet iets van een galblaas kunnen zijn van een knaagdier dat als minder smakelijk is achtergelaten.

Bij mijn weten hebben slakken geen (rood) bloed.
vriendelijke groeten,

Kees

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op juli 09, 2021, 16:01:54 PMStuk maag/darm van verder onbekende prooi?

Citaat van: peeterke op juli 09, 2021, 17:53:21 PMZou het niet iets van een galblaas kunnen zijn van een knaagdier dat als minder smakelijk is achtergelaten.

De bloedvaatjes in het vlies van de buitenkant suggereren wat mij betreft iets van een intern orgaan. Wat precies is verder onduidelijk. De genoemde afmeting van 'een paar cm lang' wijst dan wel op een dier groter dan 'muis-formaat'.
Met vriendelijke groet, Rob

LexvanB

Op de vraag of het hard of zacht was: het was volgens mij hard. Maar ik heb ook weer niet heel hard gedrukt.

Tello Neckheim

Meeste slakken hebben bloed op koperbasis en is dan blauwig maar de Planorbidae hebben bloed op basis van ijzer en is daardoor roodgekleurd.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Rob Koelman

Citaat van: Tello Neckheim op augustus 09, 2021, 20:25:30 PMMeeste slakken hebben bloed op koperbasis en is dan blauwig maar de Planorbidae hebben bloed op basis van ijzer en is daardoor roodgekleurd.

Dan oogt dit nog steeds niet als 'slak/weekdier'...
Met vriendelijke groet, Rob