boerenzwaluw met grasnest, komt dat vaker voor?

Gestart door Jan van Duinen, juli 06, 2021, 17:00:34 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jan van Duinen

Al jaren nestelen de boerenzwaluwen bij mij in en buiten tegen de schuur. Nu is er één nest die niet van de gebruikelijke modder is gemaakt maakt (waarschijnlijk wel de basis) maar helemaal bekleed is met hooi, dit heb ik nog niet eerder gezien. Komt dit vaker voor?

Rob Koelman

Ik snap de beschrijving niet helemaal. Heb je ook een foto?

Ik ken overigens zelf alleen huiszwaluwnesten die zijn gekraakt door huismus en dan van binnen met hooi zijn bekleed. Maar dat bedoel je volgens mij niet (?).
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Ik heb ook zo'n nest dit jaar. Echt van een boerenzwaluw en op het eerste gezicht een bosje hooi. Meestal werken mijn zwaluwen hun nesten af met witte veren.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jan van Duinen

#3
Even een nestfoto, weet niet hoe lang die blijft staan.





foto gemaakt met 400 mm lens van buiten de schuur zonder flits, tijdens het fotograferen ging vogel gewoon door met voeren, de schuur is niet hoog en de vogels zijn eraan gewend dat ik in en uit loop.

Rob Koelman

Apart.

Met al die regen zou er toch voldoende modder te halen moeten zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Ik vind het ook zo apart dat er bij Jan boerenzwaluwen buiten tegen de schuur nestelen. Heb je ook een foto van zo'n nest? Het hoeft niet eens bewoond te zijn.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Jan van Duinen

Citaat van: Oenanthe op juli 06, 2021, 19:35:08 PM
Ik vind het ook zo apart dat er bij Jan boerenzwaluwen buiten tegen de schuur nestelen. Heb je ook een foto van zo'n nest? Het hoeft niet eens bewoond te zijn.

Op verzoek, een van de twee nesten, de ander zit aan de andere kant waar een paar jaar geleden er zelfs twee zaten.


tekenaar

ik zie af en toe foto's van boerenzwaluwnesten uit Taiwan passeren op facebook. Daar nestelen ze meestal tegen de buitenkant van gebouwen, ik vermoed omdat er geen huiszwaluwen voorkomen.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jan van Duinen

Citaat van: tekenaar op juli 06, 2021, 21:25:02 PM
ik zie af en toe foto's van boerenzwaluwnesten uit Taiwan passeren op facebook. Daar nestelen ze meestal tegen de buitenkant van gebouwen, ik vermoed omdat er geen huiszwaluwen voorkomen.

Zou best kunnen Paul, huiszwaluwen zie ik hier in de buurt nooit.