Welke vogel is dit?

Gestart door Irene., juli 04, 2021, 22:20:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Irene.

Gisteren op de veluwe zagen wij deze vogel (het waren er 2).
Flinke slag groter dan een fitis/tjiftjaf. Moeilijk vast te leggen want ze waren druk aan het rondfladderen, hingen onder bladeren om insecten eraf te plukken. Vrij laag bij de grond en er was ook veel lage begroeiing.
Obs Identify kan er niks van maken. Tuinfluiter leek mij het beste passen, maar die felle wenkbrauwstreep...

Iemand een idee wat dit is?

marijn

Toch echt een Fitis / Fitissen.
Marijn Prins

Vosvogel

Is het geen Cetti's zanger? Ik vind de poten en snavel veel te rossig voor een Fitis.
Fitis poten/snavel zijn geliger/fletser. En gezien het genoemde formaat is de Cetti's zanger iig 3 cm langer dan een Fitis.

frankneijts

De vleugelstructuur die op de laatste foto het best te beoordelen is, sluit een Cetti's onmiddellijk uit (de handpenprojectie is hier minimaal 80% terwijl dat bij Cetti's minder dan 50% is) en geeft 'en passant' Marijn gelijk: prima Fitis ..
(Beoordelen van formaat van een vogel is, zeker voor niet ervaren vogelaars, razend moeilijk wordt op dit forum vrijwel dagelijks geconstateerd..)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Formaat, hpp, allemaal prima. Maar hoe kan een fitis dan zo ontzettend bruin ogen? Een fotografisch effect weer? Ook als de bladeren eromheen zeer natuurlijk groen eruit zien?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

frankneijts

Citaat van: Oenanthe op juli 21, 2021, 20:45:29 PM
Formaat, hpp, allemaal prima. Maar hoe kan een fitis dan zo ontzettend bruin ogen? Een fotografisch effect weer? Ook als de bladeren eromheen zeer natuurlijk groen eruit zien?

Jij als ringer zou toch moeten weten dat Fitissen enorm variabel zijn (tenzij je ervaring met die soort grotendeels berust op die mooie najaarsjonkies..) en dat er dus ook hele bruine Fitissen zonder groen in ons land voorkomen waarbij het meeste geel is vervangen door wit of witachtig in elk geval. Ik heb daar in elk geval hier en op t DB-forum al de nodige voorbeelden van laten zien.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Oenanthe

Zeker Frank. Je noemt precies de kleuren die bij fitis voorkomen. Wit, groen en geel. Bruine fitissen heb ik nog nooit gezien en nog nooit geringd. Vandaar mijn vraag: hoe verklaar je dat bruin?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips