Is dit een braamsluiper? Nee, grasmus.

Gestart door Keller, juni 28, 2021, 20:33:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Keller

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/218142274/.
1 Braamsluiper - Curruca curruca
datum: 2021-06-25
locatie: Nuldernauw - Gelderland (GE)

foto's:




Zag er wat verfomfaaid uit (juveniel, net een bad genomen?), derde foto is onscherp maar geeft wel de tekening op de kop weer. Ik twijfel tussen braamsluiper en kleine karekiet.   Die oranje open snavel past goed bij een kleine karekiet. Grasmus kan het volgens mij niet zijn vanwege de donkere poten.
Urs Keller

Keller

Ik ben benieuwd waarom deze vraag geen reacties krijgt, Is deze gewoon niet te beoordelen? Of zit ik er helemaal naast met mijn suggesties? Van de derde foto zou toch wel iets te maken moeten zijn?
Urs Keller

keesschreven

Hoi Urs,

ik denk dat deze inderdaad niet makkelijk is!
Voor Braamsluiper vind ik hem te bruin, voor Kleine Karekiet juist niet zandkleurig genoeg.
Voor Grasmus zou ik meer contrast op de vleugel verwachten, en duidelijker kleurverschil tussen kop/nek.

Ik denk aan een Nachtegaal, met name vanwege de duidelijke borstband. Maar ja, hij heeft wel een duidelijk witte keel.
Als ik ernaast zit, hoor ik het ook weer graag van anderen!
Vriendelijke groeten,
Kees Schreven
Admin Vogels - Schedels en veren

Oenanthe

De vogel is drijfnat en als ringer heb ik herhaaldelijk meegemaakt dat ik vogels eerst moest laten drogen omdat ze in kletsnatte staat onmogelijk te determineren vielen. Dat is misschien de reden waarom niemand reageert. Ik in ieder geval want ik weet hoe lastig dit werk is.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Keller

Ok, bedankt, weer wat geleerd dat een natte vogel (deze in ieder geval) niet goed te determineren is!
Urs Keller

frankneijts

Nat of niet: prima Grasmus ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

frankmeer

Eens met andere Frank: Grasmus. De poten komen inderdaad donker over, maar zijn zeker ook weer niet zwart zoals bij Braamsluiper het geval. Het lijkt me tevens een adulte vogel en geen juveniel, voor die laatste zou 25 juni ook wel aan de vroege kant zijn.
Frank van der Meer

Morten

Citaat van: frankmeer op juli 21, 2021, 09:50:49 AM
Eens met andere Frank: Grasmus. De poten komen inderdaad donker over, maar zijn zeker ook weer niet zwart zoals bij Braamsluiper het geval. Het lijkt me tevens een adulte vogel en geen juveniel, voor die laatste zou 25 juni ook wel aan de vroege kant zijn.

Eens met grasmus, maar dat laatste valt wel mee. Uitgevlogen jonge grasmussen kun je zelfs al in de laatste dagen van mei treffen.

Ik vraag me wel af of de donkere iris en gele mondhoek hier niet toch beter op een juveniel passen. Ook de hoornkleurige i.p.v. gelige snavel is mogelijk een aanwijzing voor juveniel.
Groet, Morten


Keller

Allen bedankt, ik pas hem aan naar grasmus.
Urs Keller

frankneijts

Citaat van: Morten op juli 21, 2021, 13:02:08 PM
Citaat van: frankmeer op juli 21, 2021, 09:50:49 AM
Eens met andere Frank: Grasmus. De poten komen inderdaad donker over, maar zijn zeker ook weer niet zwart zoals bij Braamsluiper het geval. Het lijkt me tevens een adulte vogel en geen juveniel, voor die laatste zou 25 juni ook wel aan de vroege kant zijn.

Eens met grasmus, maar dat laatste valt wel mee. Uitgevlogen jonge grasmussen kun je zelfs al in de laatste dagen van mei treffen.

Ik vraag me wel af of de donkere iris en gele mondhoek hier niet toch beter op een juveniel passen. Ook de hoornkleurige i.p.v. gelige snavel is mogelijk een aanwijzing voor juveniel.

Bij deze vogel is de kwaliteit van het verenkleed lastig te beoordelen behalve in elk geval de oogring. Die is duidelijk gesleten met nogal wat missende veertjes terwijl die bij een juveniele vogel juist gaaf moet zijn (en nog opvallender dan bij een adulte vogel in vers kleed). Een volwassen vogel dus ..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'