orchideeënsleutels en een gratis e-book

Gestart door Jean Claessens, juli 04, 2021, 21:51:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

Jean Claessens

Dit jaar hebben mijn vrouw en ik twee sleutels ontwikkeld voor de determinatie van orchideeën: een voor bloeiende orchideeën en een voor uitgebloeide orchideeën. Bij die laatste hoort ook een toelichtend gratis e-book van 115 bladzijden. In het e-book vind je veel foto's, uitgebreide beschrijvingen en links naar andere websites. Hier is de link naar de sleutels, onderaan die bladzijde staat ook de downloadlink voor het e-book: https://europeanorchids.com/orchid-keys/. Opmerkingen en aanvullingen bij de sleutels zijn van harte welkom!

vriendelijke groet,

Marijke en Jean Claessens

e.kneepkens

Een heel mooi initiatief en een waardevol geschenk. Dank jullie wel. Met bloeiende orchid. valt determinatie redelijk te doen maar met uitgebloeide exx.
is dat een heel ander verhaal.  Ben benieuwd hoe de nieuwe sleutels werken; ik ga hem meteen downloaden.
Nogmaals dank/
met vriendelijke groet, Emanuel

Datura

Fraai werk Jean, dank! Ik ben er blij mee  :blink:
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

nielseimers

Ja, waanzinnig mooi e-book! Mooi vormgegeven en goede foto's. :duim:

Rien Ondersteijn

Wat een rijkdom aan informatie en mooie foto's !   :duim:     :duim:
Groene groe[n]tjes.Rien.

Stef van Walsum


Hinko

mvgr, Hinko

Sipke Gonggrijp


theomuusse

Fraai gedaan, maar

ik mis de zogenaamde Waddenorchis. Ik ben heeeel benieuwd hoe die uitgebloeid uitgesleuteld wordt.
Daarnaast zijn de Dactylorhiza's wellicht te lastig om ze met zekerheid te determineren.
Zeker wanneer je te maken krijgt met hybrides, al komt dat wel vaak voor.
De ondersoorten van enkele soorten verdienen wel nog een plekje?

Theo

Plantoon


Jean Claessens

#10
Iedereen bedankt voor de complimenten. Hebben jullie opmerkingen of aanvullingen: graag. Of de Waddenorchis in een volgende versie wordt opgenomen is niet zeker. De status van dit taxon is nog onderwerp van discussie. Of Dactylorhiza's met deze sleutel te determineren zijn: direct uitproberen!

Groeten,  Marijke en Jean

H Timans

Mvg Harold Timans

Plantoon

Jean, we zijn allemaal je vrouw vergeten meefeliciteren, maar bij deze ... B)

tekenaar

ik heb het onderwerp "vastgepinned" waardoor het bovenaan blijft staan.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Jean Claessens

Antoon, dank je wel voor de erg attente opmerking en Paul bedankt voor het vastpinnen!

Jan Essink

Citaat van: theomuusse op juli 08, 2021, 21:39:05 PM
Fraai gedaan, maar

ik mis de zogenaamde Waddenorchis. Ik ben heeeel benieuwd hoe die uitgebloeid uitgesleuteld wordt.
Daarnaast zijn de Dactylorhiza's wellicht te lastig om ze met zekerheid te determineren.
Zeker wanneer je te maken krijgt met hybrides, al komt dat wel vaak voor.
De ondersoorten van enkele soorten verdienen wel nog een plekje?

Theo

Theo,
de uitgebloeide bloemen van de Waddenorchis zijn zwart van kleur, daar kwam ik achter toen ik nog foto's wilden maken

Jan Essink
met vriendelijke orchideeën groet,

Jan Essink