Kleine gele libelle

Gestart door Gerard Seacloud, juli 03, 2021, 21:02:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gerard Seacloud

Beste mensen: Welke soort is dit? Een mooi klein beestje (amper 4 cm.) met zeer grote vleugels. Heb 5 foto`s genomen, hij poseerde steeds een kwart slag voor de foto, alsof `ie het wist.




Martin Borsboom

Tip: voer de waarneming met de foto's in en je krijgt direct het juiste antwoord van de beeldherkenning.
Groet, Martin

Gerard Seacloud

#2
. (mijn hof is een paradijs voor allerlei insecten, en als enige in heel de buurt niet versteend en betegeld maar ruim 100 m2 groentes, bessen en wilde bloemen)




Martin Borsboom

De gele libel is een bloedrode heidelibel. De bruine is een Vroege glazenmaker. Libellen lijken vaak wat groter dan ze in werkelijkheid zijn. Deze soort haalt nog geen 8 cm. De grootste soort in Nederland is ietsje langer maar 10 cm haalt er geen een.
Groet, Martin

Niek Haak

Citaat van: Martin Borsboom op juli 04, 2021, 21:15:23 PM
Libellen lijken vaak wat groter dan ze in werkelijkheid zijn. Deze soort haalt nog geen 8 cm. De grootste soort in Nederland is ietsje langer maar 10 cm haalt er geen een.

Als mensen zien of horen dat ik libellenfoto's maak krijg ik regelmatig verhalen over libellen van minstens 20-25cm spanwijdte die ze net gezien hebben, of die in hun eigen achtertuin rondvliegen. Vreemd genoeg ben ik zulke grote zelf nog nooit tegengekomen ;)

Inderdaad, ze lijken vaak groter dan ze zijn - vooral als ze vliegen.


AvanderHeijden

Citaat van: Gerard Seacloud op juli 04, 2021, 22:07:11 PM
Goedenavond Martin en Niek. Van die grote kloppen de maten: Span 12 cm. en lijf 10 cm. Nu zal je zeggen heb je die nagemeten? Dat heb ik ja.... ;D  Die eerste foto van die grote zit die op een tamme chicoreiblad. de foto is van een plm. 60 cm. afstand genomen, en ik heb de breedte van dat blad gemeten (tussen de bladpunten) toen die weggevlogen was (die libelle, niet dat blad....)  en op alle foto`s de spanwijdte in verhouding uitgerekend. Tussen bladpunten: 6,5 cm. en libelle 12 centimeters span en 10 centimeters lijflengte. (En over zeer grote gesproken: In de jaren '70 is in Mexico een libelle gevangen van 30 cm. span, en fossielen gevonden 1 van 90 cm. en 1 van 130 cm.) Mexico is roemrucht met zijn reuze insecten. Vr.gr. Gerard.

Een libel die op een blad zit, zit dichter bij de camera dan het blad dus je hebt te maken met perspectief (wat dichterbij is, staat groter op de foto). Simpelweg het blad opmeten en omrekenen levert dus een te grote libel op.
Die claim uit Mexico zou ik heel graag een betrouwbare bron van zien, de grootste odonaat (libel of juffer) die nu levend bekend is, heeft een spanwijdte van 19cm en is een juffer (Megaloprepus caerulatus uit Midden en Zuid Amerika). Als grootste echte libel wordt over het algemeen de Australische Petalura ingentissima genoemd, met een spanwijdte van zo'n 16cm. Verhalen over libellen van 30cm spanwijdte houd ik op een broodje aap. Mexico is ook roemrucht om een reuze verbeeldingskracht  ;D

Dat er vroeger véél grotere insecten waren dan nu is een feit maar de grote libellenfossielen waar vaak naar verwezen wordt betreffen geen echte libellen maar zogenaamde "griffinflies", een groep die verwant is aan libellen en een gemeenschappelijke voorouder heeft maar desondanks geen echte libellen waren. Ik zou graag een fossiel zien van een griffinfly met een spanwijdte van 130cm, ook die waren maximaal niet veel groter dan de helft van wat je noemt voor zover ik kan vinden.

Niek Haak

Citaat van: AvanderHeijden op juli 05, 2021, 08:48:55 AM
Dat er vroeger véél grotere insecten waren dan nu is een feit maar de grote libellenfossielen waar vaak naar verwezen wordt betreffen geen echte libellen maar zogenaamde "griffinflies", een groep die verwant is aan libellen en een gemeenschappelijke voorouder heeft maar desondanks geen echte libellen waren. Ik zou graag een fossiel zien van een griffinfly met een spanwijdte van 130cm, ook die waren maximaal niet veel groter dan de helft van wat je noemt voor zover ik kan vinden.

De grootste Meganeura (griffinflies) hadden inderdaad een spanwijdte van 70-75cm. Dat sluit niet uit dat er ooit nog grotere libellen of verwanten daarvan geweest zijn, maar zelfs 70-75cm is om diverse redenen al op het randje van wat theoretisch mogelijk lijkt.

Olt Zult

Citaat van: Niek Haak op juli 05, 2021, 19:15:31 PM
Citaat van: AvanderHeijden op juli 05, 2021, 08:48:55 AM
Dat er vroeger véél grotere insecten waren dan nu is een feit maar de grote libellenfossielen waar vaak naar verwezen wordt betreffen geen echte libellen maar zogenaamde "griffinflies", een groep die verwant is aan libellen en een gemeenschappelijke voorouder heeft maar desondanks geen echte libellen waren. Ik zou graag een fossiel zien van een griffinfly met een spanwijdte van 130cm, ook die waren maximaal niet veel groter dan de helft van wat je noemt voor zover ik kan vinden.

De grootste Meganeura (griffinflies) hadden inderdaad een spanwijdte van 70-75cm. Dat sluit niet uit dat er ooit nog grotere libellen of verwanten daarvan geweest zijn, maar zelfs 70-75cm is om diverse redenen al op het randje van wat theoretisch mogelijk lijkt.

Was toen ook niet het zuurstofgehalte iets van 32% in de lucht en maakte de komst van de afbreekbacteriën niet een einde aan deze grote giganten? Zorgden zij er niet voor dat het zuurstofgehalte ging dalen naar zo'n 21%?

gbeersma

Citaat van: Gerard Seacloud op juli 04, 2021, 20:55:20 PM
Ik ben daar helaas geen kei in  :rolleyes:

Erg eenvoudig als je het eenmaal geprobeerd hebt:

open Waarneming.nl
het groene veldje ('invoeren') aanklikken
het groene veldje ('waarneming') aanklikken
het groene veldje ('uploaden') aanklikken
je foto opzoeken en dubbelklikken

En de beeldherkenning komt met (hopelijk) de juiste soortsuggestie.
Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Niek Haak

Citaat van: Olt Zult op juli 05, 2021, 19:34:13 PM
Was toen ook niet het zuurstofgehalte iets van 32% in de lucht en maakte de komst van de afbreekbacteriën niet een einde aan deze grote giganten? Zorgden zij er niet voor dat het zuurstofgehalte ging dalen naar zo'n 21%?

Lange tijd was het verhaal dat zulke grote insecten mogelijk waren doordat het zuurstofgehalte relatief hoog was in de tijd van de Griffinflies (320-250 miljoen jaar geleden, O2 gehalte piekte toen rond 35%). Maar dat is geen goede verklaring want er zijn inmiddels ook fossielen van zeer grote libellen gevonden uit een latere periode waarin het zuurstofgehalte van de lucht vergelijkbaar was met nu. Een betere verklaring is dat er competitie ontstond met gevleugelde jagers die na de libellen ontstonden zoals vogels en later vleermuizen, waardoor libellen zich moeten behelpen met prooien die voor vogels en vleermuizen minder interessant zijn.

vanwege het verzoek van Gerard wat ik net zie zal ik het daar bij laten ;)

Platbuik

Citaat van: gbeersma op juli 05, 2021, 22:00:31 PM
Citaat van: Gerard Seacloud op juli 04, 2021, 20:55:20 PM
Ik ben daar helaas geen kei in  :rolleyes:

Erg eenvoudig als je het eenmaal geprobeerd hebt:

open Waarneming.nl
het groene veldje ('invoeren') aanklikken
het groene veldje ('waarneming') aanklikken
het groene veldje ('uploaden') aanklikken
je foto opzoeken en dubbelklikken

En de beeldherkenning komt met (hopelijk) de juiste soortsuggestie.

Eerst een account aanmaken en inloggen, anders lukt dit allemaal niet.
---88:  A. van Leur (Þlatbuik)

Weia

Beekoeverlibel (zonder -le). Waar?
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Weia

Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0