maaien van Rietorchissen

Gestart door phegi, juli 02, 2021, 19:35:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

phegi

In een nieuw beheerplan van Den Haag lees ik het volgende over het maaien van Rietorchissen. Klopt dit verhaal? Uitgangspunt is het verdwijnen van Rietorchissen door verruiging.
"Om de groeiplaatsen van de rietorchis optimaal te houden zal er drie keer gemaaid moeten worden, in april, juli en november. Een extra maaibeurt in juli is essentieel om het milieu relatief schraal te houden en verruigende soorten terug te dringen. Dit betekent dus dat er ook gemaaid wordt als er nog orchideeën bloeien of net uitgebloeid zijn. Dit klinkt erg, maar is het niet. Orchideeën produceren zaad, maar hebben tegelijkertijd stevige wortelknollen in de grond, van waaruit ze jaarlijks weer uitlopen. Het is voor de rietorchis dus niet nodig om elk jaar zaad te produceren. Integendeel, zaad zetten kost veel energie, die je als vaste plant beter in je groene delen en wortelstelsel kunt investeren. Het is dan ook zaak om het maaien direct na de bloei uit te voeren, voordat de energie in het zaadzetten wordt gestoken. De groenbeheer- der bepaald dit specifieke maaimoment op basis van een veldinspectie.
Uiteraard is het niet de bedoeling dat dit beheer oneindig zal worden uitgevoerd. Na enige jaren zal gekeken worden of vaker maaien leidt tot meer orchideeën
."
groeten,

Peter

www.phegi.com

tekenaar

#1
de top plaatsen met orchideeen hier in Slovenie worden eenmalig gemaaid in augustus. Maar hier is van verruiging geen sprake. Daarna groeien de planten zo weinig, dat een latere maaibeurt te weinig hooi oplevert.

Ik weet niet hoe groot dit terrein is, maar zo van een afstand lijkt een gefaseerde aanpak beter te passen. Een deel van het terrein een paar keer vaker maaien en een ander stuk maar 1 keer per jaar, daarna vergelijken waar het beter gaat.

De meeste orchideeen houden wel stand via de wortelknollen maar vermeerderen zich er niet echt mee. 1 orchidee maakt in een jaar meest maar 1 nieuwe wortelknol, waarbij de oude na de bloei afsterft. Een jaar later is er dus weer 1 nieuwe orchidee, en geen heel aantal. Ik denk niet dat maaien daar veel invloed op heeft. Maaien net na de bloei = aantal wortelknollen blijft ongeveer gelijk MINUS de knollen die door dieren worden opgegeten ... Netto afname dus.

Ben benieuwd wat de collega's van deze redenatie vinden.
Paul Veenvliet
dieren en planten tekeningen: https://paulveenvliet.art/
excursies in Slovenie: https://www.slovenia-nature-guide.si/

Tello Neckheim

Mijn gezonde verstand zegt dat maaien van bloeiende orchideen absurd is als je denkt dat dit de balans in stand houdt. Op zich is maaien een beheer wat natuurlijke begrazing zou moeten nabootsen. Die begrazing zal kunnen helpen om groeiplaatsen van bepaalde soorten in stand te houden maar de meeste orchideen zijn pioniers, dus zullen ze verdwijnen als de natuurlijke succesie zijn gang kan gaan tenzij de habitat steeds onderhevig is aan natuurlijke stagnatie van die natuurlijke successie, wat het geval kan zijn in natuurlijke processen in de duinen bijvoorbeeld. Rietorchis plant zich voor via wortelstok en via de sporen maar dat laatste is het meest effectief omdat die sporen zo licht zijn en daardoor lekker ver verspreid kunnen worden. Bloeiende planten maaien doet dat waarschijnlijk teniet.
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

peterv

Citaat van: phegi op juli 02, 2021, 19:35:25 PM
In een nieuw beheerplan van Den Haag lees ik het volgende over het maaien van Rietorchissen. Klopt dit verhaal? Uitgangspunt is het verdwijnen van Rietorchissen door verruiging.
"Om de groeiplaatsen van de rietorchis optimaal te houden zal er drie keer gemaaid moeten worden, in april, juli en november. Een extra maaibeurt in juli is essentieel om het milieu relatief schraal te houden en verruigende soorten terug te dringen. Dit betekent dus dat er ook gemaaid wordt als er nog orchideeën bloeien of net uitgebloeid zijn. Dit klinkt erg, maar is het niet. Orchideeën produceren zaad, maar hebben tegelijkertijd stevige wortelknollen in de grond, van waaruit ze jaarlijks weer uitlopen. Het is voor de rietorchis dus niet nodig om elk jaar zaad te produceren. Integendeel, zaad zetten kost veel energie, die je als vaste plant beter in je groene delen en wortelstelsel kunt investeren. Het is dan ook zaak om het maaien direct na de bloei uit te voeren, voordat de energie in het zaadzetten wordt gestoken. De groenbeheer- der bepaald dit specifieke maaimoment op basis van een veldinspectie.
Uiteraard is het niet de bedoeling dat dit beheer oneindig zal worden uitgevoerd. Na enige jaren zal gekeken worden of vaker maaien leidt tot meer orchideeën
."

Ik denk dat er geen biet van klopt. Het lijkt meer geschreven door een bloembollenkweker. Maar ik ben vooral benieuwd of er in dat beheerplan ook literatuurverwijzingen zijn opgenomen waaruit de aanpak kan worden afgeleid. Met andere woorden: is dit gewoon door iemand zo verzonnen of is het toch wel ergens onderbouwd.
Peter Venema

Datura

Ik denk dat het best zou kunnen dat de Rietorchissen in te voedselrijke omstandigheden door andere soorten verdrongen worden, maar ook dan zou 2x maaien en afvoeren p.j. genoeg moeten zijn om dat te voorkomen. 3x maaien kan een keer, maar zou ik geen jaren volhouden. Als je structureel de bloeiwijzen/zaaddozen zullen er ook geen nieuwe Rietorchissen bij komen vermoed ik (de al aanwezige exemplaren kunnen het denk ik wel een aantal jaar volhouden inderdaad).
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

marcel234

Ik heb zonder kennis van zaken wel eens advies gegeven om de eerste keer het allerhoogste gras te maaien, maar wel om de orchideeen heen en de tweede keer alles te maaien als de orchideeen al zaad hadden gezet.  Lijkt me nog steeds het meest logisch.

phegi

Bedankt voor jullie reacties. Blijft lastige materie. Bedoeling is dat 3 x maaien een paar jaar wordt volgehouden waarna bekeken zal worden of de orchissen zich uitbreiden. Het beheerplan is opgesteld door Buro Bakker. Er staat een literatuurlijst in het stuk, ik zie daar zo gauw geen literatuur in staan die specifiek over orchideeën gaan.
groeten,

Peter

www.phegi.com