Comatricha laxa ?

Gestart door karinarie, juli 01, 2021, 21:30:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

karinarie


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/218704717/.
1 Open kroeskopje - Comatricha laxa vruchtlichaam, microscopisch onderzocht
datum: 2021-06-29
locatie: Bakkeveen - De Slotplaats (FR)

foto's:












Groeiend ( solitair ) in de buurt van Arcyria incarnata . Capillitium zonder netwerk met open einden . Steel 846 micron . Bolletje niet geheel rond : 319 x 282 micron . Sporen met fijne wratjes 8. 5 - 10.3 micron . Gemiddeld 9.4 micron .

Marian Jagers

Comatricha van foto is nogal gewaagd. C. laxa is bovendien kennelijk een nogal variabele soort.
Er vanuit gaande dat het sporendragende deel iets langer dan breed is kan ik met de sleutel in Les Myxomycetes bij C. laxa uitkomen. Dan ga ik er vanuit dat de sporen geen groepjes wratjes bevatten.
Voor het beoordelen van het netwerk zou het helpen als je probeert er zoveel mogelijk sporen uit te verwijderen. Nu belemmeren ze het zicht behoorlijk. Korte naar buiten uitstekende uiteinden zijn zo te zien aanwezig.
Ik zou het wel fijn vinden als je ook Hans van Hooff zijn oordeel over je vondst vraagt.
Groeten Marian

karinarie

Hallo Marian,
Na microscopisch onderzoek van zo'n zeer klein vruchtlichaam blijft er weinig over voor verder onderzoek . Het was het enige exemplaar dat aanwezig was . Het capillitium lijkt me overigens nog redelijk goed zichtbaar .

Groetjes Arie

Marian Jagers

Hoi Arie,

Hoe verder je gevorderd bent, hoe kritischer je wordt over wat er te zien is?

Maar ik begrijp dat met slechts één vrl. het niet altijd haalbaar is om de gewenste kenmerken goed in beeld te brengen. Dat is nu eenmaal zo. Ik denk wel dat Hans van foto kan beoordelen of je vondst met zekerheid deze soort is of dat je bij gebrek aan zekerheid moet blijven steken op Comatricha spec.

Groeten Marian

karinarie

Hallo Marian ,
Ik ga contact opnemen met Hans van Hooff . Heb al op de site van het myxomycetenproject gekeken . Dank je voor de hulp .

Groetjes Arie