Fannia spec. -- parasiet op bijen?

Gestart door Gertjan Klein, juni 26, 2021, 15:57:31 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gertjan Klein

Ik heb bijen in mijn schoorsteen, en zag dat ze een bepaalde opening gebruiken om een luchtstroom in het nest te veroorzaken. Dat vond ik interessant, dus daar heb ik een filmpje van gemaakt. Tijdens filmen kwam een vlieg bij de opening zitten, die door de beeldherkenning als "Fannia spec." wordt gedetermineerd. De vlieg bleef een tijd rond de opening hangen, en liep toen resoluut naar binnen.

Hier staat een filmpje waarop dat te zien is: YouTube.

Zou dit iets met parasitair gedrag te maken kunnen hebben? Misschien leeft de larve van het afval in het bijennest (of erger)? Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt,
Gertjan.

jck

ik zou het op het bijenforum vragen.

James

Gertjan Klein

Citaat van: jck op juni 26, 2021, 17:15:20 PM
ik zou het op het bijenforum vragen.

Gedaan. 🙂 (Al had ik de kans dat iemand dit herkent hier hoger ingeschat.)

Als de vraag daar meer informatie oplevert meld ik dat hier weer terug.

nielsyese

Fannia spec. zou goed kunnen. Parasitair zijn ze niet, ik denk dat ze van organisch materiaal leven (de larven). Het beeld is te onduidelijk voor een definitieve determinatie.
Met vriendelijke groet, Niels-Jan Dek

Gertjan Klein

Citaat van: nielsyese op juni 28, 2021, 21:30:10 PM
Fannia spec. zou goed kunnen. Parasitair zijn ze niet, ik denk dat ze van organisch materiaal leven (de larven). Het beeld is te onduidelijk voor een definitieve determinatie.

Bedoel je dat de vlieg mogelijk leeft van de larven van de bijen, of dat de larven van de vlieg leven van organisch materiaal (afval?) in het bijennest?

Op het bijenforum is niemand iets bekend van een specifieke relatie tussen Fannia spec. en bijen. Het doel van de actie van deze vlieg zal wel een raadsel blijven.

Gertjan Klein

Een interessant verhaal. Kan het zijn dat sommige soorten Fannia simpelweg opportunisten zijn? Dan zou deze, mogelijk aangetrokken door warmte en/of geur, besloten hebben van een gelegenheid gebruik te maken. Maar het had dan net zo goed, bij wijze van spreken, een nest van een Bijeneter hebben kunnen zijn.

jeeweevz

CiteerMaar het had dan net zo goed, bij wijze van spreken, een nest van een Bijeneter hebben kunnen zijn.

Dat zou echt bijzonder zijn geweest als je een nest van een bijeneter in je schoorsteen had!  ;D
Groeten,

Jan Willem van Zuijlen
Coordinator EIS-werkgroep Opomyzoidea