Determinatie gevraagd door reviewer (marc houben)

Gestart door Zjurt, juni 30, 2021, 14:58:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Zjurt

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/200787955/.
1 Schijfvormig kalkschaaltje - Diderma hemisphaericum
datum: 2020-09-26
locatie: Nunhem - Nunhemmer Heide (LI)

foto's:





None

Marian Jagers

Dag Zjurt,

Dit is geen slijmzwam.
Ik vraag me eigenlijk een beetje af hoe je op de naam Schijfvormig kalkschaaltje komt.
Groeten Marian

Rob Koelman

Citaat van: Marian Jagers op juli 01, 2021, 22:43:45 PMDit is geen slijmzwam.
Ik vraag me eigenlijk een beetje af hoe je op de naam Schijfvormig kalkschaaltje komt.

Info bij de waarneming: bron ObsIdentify

Tsja...
Met vriendelijke groet, Rob

ridderzwam

richting  IJsvingertje, Ceratiomyxa
?

groet,
Ria

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

ridderzwam

ja sorry . zag suf over het hoofd dat  Ceratiomyxa een slijmzwam is. Was geobsedeerd door die raatvormige poriën waardoor ik aan IJshoningraatjes, Ceratiomyxa porioides moest denken. Niet dat ik die ooit in real life zag. En juist dat is belangrijk wil je er iets steekhoudends over kunnen zeggen.
Sorry.
groet
Ria.

Marian Jagers

Jammer dat  de waarnemer/ster zelf niet reageert, zoals hij/zij kennelijk ook vergat om na te kijken of de voorgestelde naam wel klopte. Zie voor de vele voorbeeldfoto's van de voorgestelde soort https://www.google.com/search?source=univ&tbm=isch&q=diderma+hemisphaericum&client=firefox-b-d&sa=X&ved=2ahUKEwj7mf6jn8zxAhUFwAIHHdiFABoQjJkEegQIBhAC&biw=1407&bih=894

Over het gebruik van de herkenningsapp. voor paddenstoelen en slijmzwammen ga ik het maar niet hebben. Ik besteed m'n tijd liever aan mensen die nog op een goede manier willen leren determineren (uitstervend ras).

Ria, ik zie al dat je ondertussen al hebt gereageerd op Riet haar opmerking (dank je Riet).
"richting Ceratio...". Aan richting ........... heeft niemand wat. Bovendien is er maar één soort slijmzwam, Ceratiomyxa fruticolosa var. porioides die raatvormige vruchtlichamen maakt. Helemaal prima dat je met tegenvoorstellen komt, maar je kunt beter eerst iets nalezen voor je opschrijft (daar leer je zelf ook nog iets van) en kom dan met concrete argumenten. Geloof me maar van nazoeken in de literatuur leer je heel veel meer van dan afwachten tot je de soort in het veld vindt.

Dit is overigens een iets hoed vormende buisjeszwam (een polypoor). Wellicht best interessant maar er zal vast ook een microscoop en een goed boek bij nodig zijn om hem op naam te brengen. Mocht het materiaal nog beschikbaar zijn, stuur me maar een persoonlijk berichtje. Wil ik hem wel bekijken.
Groeten Marian