Dode kraaiachtigen in mei/juni/juli - NL/Noorwegen

Gestart door Marleen, juni 28, 2021, 19:26:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marleen

Hallo,

In Noorwegen:
Deze maand (= juni) vond ik 2 dode kraaiachtigen (een ekster en bonte kraai)
Vorig jaar in juni vond ik 2 dode kraaiachtigen (twee ekters)

In 2013-2014-2015 in Nederland, vond ik in mei en juni 5 dode kraaiachtigen (1 gaai, 1 zwarte kraai, 3 kauwen).

Waarom is dat?
Heeft dat te maken met dat de vogels heel erg druk zijn met voortplanten en jongen groot brengen, dat ze daardoor meer risico nemen?

In Nederland waren 4 van de 5 dode vogels, jonge vogels, die hebben minder ervaring, dus maken wellicht sneller een inschattingsfout?

Maar hier in Noorwegen zijn het (lijken het?) adult vogels?

Ik vind het altijd een beetje raar om dode kraaiachtigen op de weg te vinden. Natuurlijk kunnen zij ook ziek worden, oud worden, dood gaan.
Maar het zijn van die slimme vogels, ik verwacht ze gewoon eigenlijk niet zo erg als verkeersslachtoffer ofzo.

Heeft dit te maken met echt veel te hard rijden?
Of, er zijn hier vaak veel bochten in de weg, met bomen/rotsen langs de weg, kan het zijn dat de vogels daardoor auto's minder goed horen (geluid) of voelen (trillingen?) aankomen?

Als ik gewoon even als testje de statistieken van de ekster bekijk Waarneming en Observado,
dan zie ik daar ook mei-juni (NL) en juni-juli (observado) het hoogst en vanaf 2018 toename.

Is dit met alle vogels zo of is het echt iets van kraaiachtigen/eksters?

Iemand van jullie die hier meer over weet of een idee heeft?

Groetjes, Marleen

Morten

Dit zijn verkeersslachtoffers, dus niet zomaar een "vondst". Dit kun je invoeren onder gedrag/activiteit. Als je voor je statistiektestje "slachtoffer verkeer" kiest krijg je ook meer resultaten.

Hoe dan ook, in deze tijd van het jaar worden altijd veel kraaiachtigen doodgereden. Het gaat dan om de juveniele vogels die net het nest hebben verlaten en dus nog niet helemaal wereldwijs zijn. Ze blijven gewoon stil op de weg zitten en vliegen niet of te laat op voor naderend verkeer. Ook op jouw foto's gaat het om juveniele vogels zover ik kan inschatten (alleen die bonte kraai is wat lastig te beoordelen).
Groet, Morten


Morten

Tsja, ik verwacht zelf dat de kans dat een dood aangetroffen dier op een asfaltweg spontaan is komen te overlijden verwaarloosbaar is in vergelijking met een overlijden ten gevolge van passerend verkeer.

Katten vangen naar mijn idee zelden kraaiachtigen, de ouders behoeden hun jongen daar aardig voor.
Groet, Morten