Rond springend eitje

Gestart door Tinok, mei 19, 2008, 12:45:39 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tinok

Hoi,

vorig jaar zagen we in de lente in onze tuin een klein rond dingetje van ongeveer 3mm. Het gekke was dat ie als een soort mexicaanse springboon hupte. Half doorzichtig vlies en zat een zwart puntje in, verder geen pootjes of een beestje te zien. Is dit een insect geweest die aan het uitkomen was? Ik vond hem op de stenen in de tuin en toen ik hem even weggelegd had was ie ineens weg en niet meer te vinden.
Helaas dus geen fotos gemaakt maar misschien herkent iemand het fenomeen. Wij waren in elk geval erg verbaasd. Hoe kan zo'n rond ding intern zoveel kracht en energie verzamelen om te springen en waar zet ie mee af dan..
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Weia

Is er water in de buurt? Als een eitje van de houtpantserjuffer uitkomt dan komt daar een 'prolarve' uit, zonder pootjes en zo, en die springt zoals beschreven. Maar is dacht ik wel een stuk kleiner.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Tinok

Hoi Weia,


we hebben een piepkleine vijver waar wel elk jaar vuurjuffers en lantarens uitsluipen. Maar een houtpanserjuffer in een woonwijk in de achtertuin? Ik kan het me bijna niet voorstellen. Is zo'n prolarve ook helemaal rond? Het was echt een kraaltje zonder openingen alleen dat zwarte puntje wat we door het vlies heen zagen.
Ik wacht en hoop dat iemand anders nog een leuke suggestie heeft want ik zou anders echt niet weten hoe we hier ooit achter zouden komen :)  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Goyatlah

Heb je een boom die takken heeft die over de vijver uitsteken? Dan kan Houtpantser ook in de stad best. Denk zelfs dat het in steden de meest voorkomende pantserjuffer is.
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Tinok

#4
Nee geen boom met takken, wel wat waterplanten en gele lis etc. Maar het is de helft van een wijnvat dus echt piepklein en vaak erg vol met groene alg.
In elk geval nooit gemeld hier als ik op wrn kijk en het plaatje komt me ook niet bekend voor. Zie in de tuin allen de met blauw en de rode juffer en een grote libelle met geel en groen...
Zijn er geen andere larve die er op lijken? En heeft iemand misschien een foto van deze larve? Ik zal zelf ook even gaan zoeken op internet.
The story continues.....

Op wikipedia
Uit het eitje komt een prolarve, een tussenstadium tussen ei en echte larve, die op het droge kan overleven. De prolarve laat zich uit de boom of struik in het water vallen, waar de larvehuid onmiddellijk openscheurt en de larve te voorschijn komt. Ook als de prolarve niet meteen in het water terechtkomt, kan ze enige uren overleven en zich al kruipend naar het water bewegen.

Dus blijkbaar kruipen ze en niet dat gehups wat ik gezien heb

maar op website http://www.noorderkempen.be/insecten/tekst/houtpansjuf01.htm

Ik heb mij al de vraag gesteld wat er met de prolarven zou gebeuren indien de oppervlakte van de poel tegen april fors zou verminderd zijn zodat zij na hun sprong op de oever zouden terechtkomen (deze veronderstelling bleek eind november niet reĆ«el ). Deze prolarve kan echter meestal al springend  en spartelend het wateroppervlak bereiken. Hiermee kan ze enkele uren bezig zijn, omdat elk sprongetje dat ze maakt haar maximum slechts een paar cm ver kan brengen. Tijdens dit spartelproces sneuvelen velen. Eenmaal in het water terechtgekomen begint de vervelling onmiddellijk en de larve kruipt na enkele minuten uit haar oude huid.

Dus toch springen maar het lijkt me zo onlogisch in mijn tuin. We hebben wel een wilg maar die staat 2.5 meter van de vijver en hangt er zeker niet overheen. Ik ga hem eens goed bekijken op de sporen die ze na zouden laten.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'