Fannia spec. -- parasiet op bijen?

Gestart door Gertjan Klein, juni 26, 2021, 21:05:49 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gertjan Klein

(Ik heb onderstaande vraag ook op het vliegen en muggen forum gesteld, daar werd ik hierheen verwezen.)

Ik heb bijen in mijn schoorsteen, en zag dat ze een bepaalde opening gebruiken om een luchtstroom in het nest te veroorzaken. Dat vond ik interessant, dus daar heb ik een filmpje van gemaakt. Tijdens filmen kwam een vlieg bij de opening zitten, die door de beeldherkenning als "Fannia spec." wordt gedetermineerd. De vlieg bleef een tijd rond de opening hangen, en liep toen resoluut naar binnen.

Hier staat een filmpje waarop dat te zien is: YouTube.

Zou dit iets met parasitair gedrag te maken kunnen hebben? Misschien leeft de larve van het afval in het bijennest (of erger)? Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt,
Gertjan.

wilde

Voor zo ver ik weet zijn er geen parasitaire vliegen bekend van de honingbij, die op nesten of afval parasiteren of mee-eten.
In 2010 heb ik een artikel geschreven over bijenkastbewoners. Daar heb ik bij het onderzoek geen vliegen of vliegenpoppen aangetroffen, wel diverse andere insecten. Dat wil niet zeggen dat er nooit vliegen gebruik maken van de mul en het afval op de bodem. Het zal dan een verzwakt volk zijn, want normaal ruimen de bijen rommel op. Mijn onderzoeken waren in de winter. Dan kan er redelijk wat rommel op de bodem liggen of op een bodemlade.
Bij mij waren er geen gaasbodemlades, maar dichte bodems. Dat is een meer natuurlijke plek voor een honingbijvolk. Er valt dan van alles extra te zien, waarvan de meeste organismen voor de bijen niet schadelijk zijn. Schadelijk zijn dan eigenlijk alleen de wasmotten. Varroamijten zitten op de bijen zelf en in het broed. Daar hebben de bodems geen invloed op.
Hier kan je het artikel lezen: www.ahw.me/a1/bijenkastbewoners.pdf
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Gertjan Klein

Citaat van: wilde op juni 27, 2021, 10:07:30 AM
Voor zo ver ik weet zijn er geen parasitaire vliegen bekend van de honingbij, die op nesten of afval parasiteren of mee-eten.

Aangezien ook op het vliegenforum niemand dit herkende, zal het dan wel geen parasitisme o.i.d. zijn geweest. Misschien kwam de vlieg simpelweg op de warmte af? De doelgerichtheid vond ik opvallend, maar hoe die te interpreteren is een andere zaak. 😉

Citaat van: wilde op juni 27, 2021, 10:07:30 AM
In 2010 heb ik een artikel geschreven over bijenkastbewoners.

Ik heb het gelezen, en vond het heel interessant, dank je wel.