welke verrekijker

Gestart door Antal, mei 19, 2008, 09:48:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

wimtegels

Ik vrees dat de blauwe randen het gevolg zijn van kwalitatief minder goede lenzen.
Dat vind ik bij een kijker van 400 euro of meer echt niet mogen.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

wimtegels

Uit alle bijdragen blijkt maar weer hoe verschillend tegen dit thema aan wordt gekeken. Daarom wil k iedereen die een dure kijker wil kopen het volgende adviseren:

Ga niet over een nacht ijs! Zorg dat je een paar keer kunt kijken door de kijker die voor jou in aanmerking komt. En dan niet naar een verkeersbord of zo, maar echt in het veld.

Dat kan meestal wel tijdens excursies of zo. Of aan een vogelkijkhut. De meeste collega vogelaars/natuurliefhebbers zullen er geen problemen mee hebben je even met je kijker te laten kijken.

Ik ben met mijn inmiddels al weer oude Zeis 10X40 nog steeds zeer tevreden. De oude generatie heeft als probleem dat de kortste afstand om scherp te stellen toch wel enkele meters is. Dat maakt hem minder geschikt voor bijvoorbeeld vlinders en libellen. Dat schijnt bij de nieuwe generatie opgelost te zijn.

Tijdens excursies worden zowel mijn kijker, als mijn oude eenvoudige teloscoop (bushnel) door veel mensen gebruikt. Soms ben ik blij als ik zelf ook nog even mag kijken :gap: .

Als je niet zeker bent wat je wilt kopen kun je mijns inziens het beste even een kijker van een paar tientjes in de Aldi kopen. Dan heb je alvast wat. Die kijker kun je later gebruiken als je vrienden of bekenden, neefjes, nichtjes, kindereen of kleinkinderen mee het veld inneemt. Kunnen die met je Aldi kijker spelen. Heb je zelf het volle rendament van je grotere investering :whistle:  
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Dylan

#32
Mijn eerste kijker heb ik gekregen toen ik 11 of 12 was, merk "Europafoto". Toen ik jaren later mijn vogelhobby weer oppakte heb ik na een paar weken orienteren gekozen voor een Leica 8x32. Handzaam (in een beetje jaszak neem je 'm mee), mooi beeld, maar wel flink aan de prijs. Wat ook heel belangrijk was dat ik er ook met bril goed door kon kijken, bij enkele goedkopere kijkers ging dat een stuk minder.

Het was een flinke investering, maar ik ben er nog steeds heel erg blij mee. Tenzij je heel veel in de schemering kijkt (en dan het donkere gedeelte van de schemering) zou ik je echt aanraden om naar dit model te kijken in plaats van een 8x42 10x vergroting in een verrekijker vind ik niks, veel te snel trilling in je beeld. Maar er zijn mensen die erbij zweren (en blijkbaar een hele vaste hand hebben).
Dylan Verheul
Mede-oprichter Waarneming.nl

wimtegels

Citeer
10x vergroting in een verrekijker vind ik niks, veel te snel trilling in je beeld. Maar er zijn mensen die erbij zweren (en blijkbaar een hele vaste hand hebben).
Ik heb niet zo'n hele vaste hand. Toch kan ik met mij zeis 10X 40 prima uit de voeten. Een duidelijk voorbeeld dat dit heel persoonlijk is. Daarom: probeer de kijker die je wilt kopen van te voren goed uit!
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tinok

#34
hmm ben na jullie opmerkingen nog even gaan kijken. Heb me gefocused op zingende merel op schoorsteen bij de overburen. De lucht is bedekt met wolkendek. Het is nu dus niet zonnig en gaat al wat schemeren dus misschien niet de beste tijd maar vooruit:

De vb kijker is verder prima hoor, scherp, helder, maar met tegenlicht lijk ik toch een dun groenig randje te zien.
Verder heb ik met de aldi kijker met 1 lens een paarsige rand (hij vergroot wel fantastisch).
Nog een oude kijker van tasco 7x50: dun paarsig randje
Een merkloze kijker van 8 keer 28: dunnig paarsig en gelig randje

Zou het misschien aan mij liggen al die randjes? Een soort nabeeld van je richten op iets donkers en met ernaast een lichte lucht. Dat je oog dan verspringt en je daar dan een nabeeld ziet?
Zag soms ook mijn schooldocenten voor het schoolbord met een paarsige rand en dat heb ik altijd met bovenstaande uitleg verklaart (en nu niet gaan aankomen met zweverige aura's want daar kan ik echt niks mee  ;) ).

@Norman, ik zal mijn kijker zaterdag meenemen, eens zien wat jou mening is en kijken door die van jou.
De kijker die ik op hun aanraden gekocht heb was wel eerste bij een vergelijkende test. Dus ik hoop toch ondanks dat ze er heus wel wat meer marge op krijgen dan bij de andere merken (goed doel) dat die test wel klopt (van een of ander blad geloof ik)
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Kasper S

Er is nu een Bresser 8x56 kijker te koop bij Lidl voor 129€  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

KorHaan

Tinok,

Chromatische aberratie wordt door sommige mensen wel gezien en door anderen niet of nauwelijks. Ik vrees dat jij er wel gevoelig voor bent. Verschillende golflengten van het licht veroorzaken verschil in brekingsindex en vallen niet samen in een brandpunt. Vandaar de kleurranden. Goede lenzen en met name goede coatings van lenzen en prisma's onderdrukken CA. De fluoridelenzen die Zeiss toepast in de FL serie zijn speciaal voor het bestrijden van CA. Het verklaart de hoge resolutie die deze kijkers vertonen. De helderheid heeft meer te maken met de topcoatings die meer licht doorlaten, en de Abbe-Koenig prisma's die minder reflectievlakken hebben dan de Schmidt-Pechan prisma's die in de meeste kijkers gebruikt worden.
Overigens hebben alle topmerken speciaal glas en topcoatings om met name CA te onderdrukken, dus niet alleen de FL-serie van Zeiss.

Dylan,

Een 10x vergroting stilhouden hangt, vind ik, vooral af van de kijker zelf. Ik heb een grote 10x50 uit China ( porro ) en die ligt zo vast in de hand dat ik er minder trilling door heb dan mijn oude Zeiss 7x42 FL. Het extra gewicht speelt ook een rol in het stilhouden, de wind heeft er minder vat op.

Norman,

Ik zou 'm nog niet verkopen, die 10x42. Koop een statiefadaptertje en zet 'm op statief.
Ik vind mijn 10x50 porro gemakkelijker stil te houden dan mijn 10x42 dakkant. Op beide zit aan de voorkant een schroefdraad onder een dopje, ik heb voor 2 tientjes een statiefadaptertje gekocht en gebruik nu mijn 10x42 Bynolyt geregeld op mijn statief. Je hebt geen idee hoeveel meer je ziet met een 10x vanaf een statief. Het beeld is volkomen rustig en je hersens hoeven niet meer te corrigeren voor de handtrillingen, zodat de resolutie spectaculair toeneemt. Nu is me ook pas opgevallen hoe goed dit Bynolytje is. In de schemering geeft hij een helderder beeld en betere scherpte dan mijn 10x50 porro, ondanks het grotere schemergetal van de laatste.

En verder ben ik het van harte eens met Wim Tegels dat je niet over één nacht ijs moet gaan bij het kiezen van een kijker. Een beetje rondkijken hier en daar kan geen kwaad. Maar soms heb je bij een kijker heel sterk een "die moet ik hebben, hebben,hebben"-gevoel. Niet eens alleen bij hele dure. Dat is meestal wel een goed teken om aanschaf te overwegen. Mijn ervaring is - en ik heb heel wat kijkers gehad - dat de middenklasse steeds beter wordt en de topklasse alleen maar duurder. Sommige middenklassers benaderen nu al de kwaliteit van de topmerken. Prettig om te weten als je je zinnen op een heel goede kijker hebt gezet maar een beperkt budget hebt.

Vriendelijke groet, Ronald  

redmar_woudstra

CiteerEr is nu een Bresser 8x56 kijker te koop bij Lidl voor 129€
Uit eigen ervaring kan ik wat Bresser betreft alleen maar zeggen: niet doen!
groet,
Redmar

wimtegels

Citeer
CiteerEr is nu een Bresser 8x56 kijker te koop bij Lidl voor 129€
Uit eigen ervaring kan ik wat Bresser betreft alleen maar zeggen: niet doen!
En bij ons zeggen ze dan: Motiveer uw standpunt.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

redmar_woudstra

De Bresser zou spatwater dicht moeten zijn. Één (mot)regenbui en de kijker zat vol water. Ook niet een paar drupjes, het liep gewoon langs de glazen de kijker weer uit. Daarnaast was de kijker erg matig wat betreft lichtsterkte (zeer donker) en ik vond de kijker niet erg goed in hand liggen (maar dat is erg persoonlijk).  
groet,
Redmar

redmar_woudstra

Citeer
CiteerDe Bresser zou spatwater dicht moeten zijn. Één (mot)regenbui en de kijker zat vol water. Ook niet een paar drupjes, het liep gewoon langs de glazen de kijker weer uit. Daarnaast was de kijker erg matig wat betreft lichtsterkte (zeer donker) en ik vond de kijker niet erg goed in hand liggen (maar dat is erg persoonlijk).
Vwb de lekkage; garantie?
Vwb de helderheid; prijs/kwaliteit verhouding?
Garantie was er gelukkig wel, het gebeurde binnen 3 maanden en na de vakantie dan ook meteen terug gebracht naar de fotozaak.

Wat betreft prijs/kwaliteit: zelfs voor een relatief lage prijs was dit onder de maat. De prijs was toen meen ik iets van 290 gulden.
groet,
Redmar

Tinok

Ronald,

Bedankt voor je uitleg. Jammer dat ik er blijkbaar zo gevoelig voor ben. Dat betekent dus nog even doorsparen voor een echt goede. Geeft niks heb ik weer wat te shoppen over een aantal jaren. Met deze ben ik verder tevreden dus daar kan ik het nog wel even mee uitzingen.
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

St. Alfonzo

Ik kan wel een nieuw topic aanmaken, maar het lijkt me handiger om hier aan te knopen, nl:

Ik ben vaak met mijn vrouw opstap en nu moeten we steeds wissellen met de kijker, daar komt dan ook nog bij dat mijn linker en rechter oog een afwijking hebben van 3, dus ben je steeds bezig de hele kijker opnieuw in te stellen, daarom ben ik opzoek naar een tweede kijker. Mijn budget is heelaas klein, 100-150 euro. Is er voor zo een prijs nog iets te vinden wat redelijk is?

Ik heb op dit moment een Nikon Action 7x50 shoreline, en ben hier best tevreden mee, heb er toen der tijd ongeveer 180 gulden voor betaald.  Het enige is dat die wel een beetje zwaar is, daarom zou ik nu eerder een 8x42 nemen.
Ik ben ook lid van de VB, mijn vraag zijn die kijkers uit de goedkope serie hun geld waard? ik zat te denken aan de Stern 8x42 voor 135 euro. Of zijn er ook nog andere kijkers te koop in die prijsklasse die beter zijn?

Kasper S

Citeer
CiteerEr is nu een Bresser 8x56 kijker te koop bij Lidl voor 129€
Uit eigen ervaring kan ik wat Bresser betreft alleen maar zeggen: niet doen!

St. Alfonzo, ook voor jou. Ga gewoon een keer langs de VB. ALs dat niet te ver weg voor je is. Daar kunnen ze je goed informeren en er zijn veel kijkers die je allemaal kan testen. ;)
Ik zeg uit ervaring: Wel doen. Heb al jaren lang een Bresser, die zelfs 1 avond in de duinen heeft gelegen ( vergeten  :D  ). Nu is hij nog steeds haarscherp en van vocht geen sprake. Maar mischien heb ik gewoon ontzettend veel geluk ;)  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

wimtegels

CiteerIk kan wel een nieuw topic aanmaken, maar het lijkt me handiger om hier aan te knopen, nl:

Ik ben vaak met mijn vrouw opstap en nu moeten we steeds wissellen met de kijker, daar komt dan ook nog bij dat mijn linker en rechter oog een afwijking hebben van 3, dus ben je steeds bezig de hele kijker opnieuw in te stellen, daarom ben ik opzoek naar een tweede kijker. Mijn budget is heelaas klein, 100-150 euro. Is er voor zo een prijs nog iets te vinden wat redelijk is?

Ik heb op dit moment een Nikon Action 7x50 shoreline, en ben hier best tevreden mee, heb er toen der tijd ongeveer 180 gulden voor betaald.  Het enige is dat die wel een beetje zwaar is, daarom zou ik nu eerder een 8x42 nemen.
Ik ben ook lid van de VB, mijn vraag zijn die kijkers uit de goedkope serie hun geld waard? ik zat te denken aan de Stern 8x42 voor 135 euro. Of zijn er ook nog andere kijkers te koop in die prijsklasse die beter zijn?
Misschien een berichtje onder te koop gevraagd:

Gezocht goede tweede hans kijker voor beperkt budget.....
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Antal

wel oppassen dat je geen 'tweede hans' krijgt dan ;-)

wimtegels

Citeerwel oppassen dat je geen 'tweede hans' krijgt dan ;-)
Moet je toch eerst een eerste hebben :lol:

Tweede hands bedoelde ik natuurlijk, maar dat moge duidelijk zijn.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

St. Alfonzo

Citeer
Citeerwel oppassen dat je geen 'tweede hans' krijgt dan ;-)
Moet je toch eerst een eerste hebben :lol:

Tweede hands bedoelde ik natuurlijk, maar dat moge duidelijk zijn.
lol  :lol:  Ik wist al niet wat ik nou met een hans moest doen  :lol:

Maar eve serieus, een tweedehands durf ik niet echt aan. Zoveel ervaring heb ik niet en ik ben bang dat ik een miskoop zal doen.
Is er dan echt niets fatsoenlijks te koop voor 100 tot 150 euro? Ik dacht toen ik mijn vorige kijker kocht, dat ik een dure (goede) kijker kocht. hahaha, ik zie nu dat het juist een niet zo dure was.

Heeft er iemand ervaring met die goedkope van de VB?

P1234

Ik weet niet of de Bynolyt Seal 8 x 42 al is genoemd. Qua prijs een middelklasser, maar ik heb er van 2001 tot 2007 mee gevogeld en er veel plezier aan beleefd. Ik heb medio 2007 een Leica Trinovid 8 x 42 gekocht, maar dat is een kijker in een andere prijsklasse. De Bynolyt is mij goed bevallen. Prima kijker. Kostte destijds 575 gulden en ik heb er heel wat leuke soortjes door gezien. Wat mij betreft een aanrader.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

KorHaan

Peter,

Die Seal is een porro, toch? Volgens de Bynolyt site zou die waterdicht zijn. Is dat ook jouw ervaring in die zes jaar dat je hem gebruikt hebt? Heb je er ook mee in de regen gevogeld? Zo ja, met of zonder regendeksel?
Ik ben de laatste tijd een beetje van de roofs af sinds ik een goedkope en opvallend goede Chinese 10x50 porro heb aangeschaft. Die ligt lekker in de hand en bevalt me eigenlijk best. Nu ben ik dus wat van porro's gecharmeerd. Een waterdichte zou niet gek zijn. Sowieso zijn porro's beter dan roofs in dezelfde prijsklasse, ook al een overweging.

Groet, Ronald

P1234

CiteerPeter,

Die Seal is een porro, toch? Volgens de Bynolyt site zou die waterdicht zijn. Is dat ook jouw ervaring in die zes jaar dat je hem gebruikt hebt? Heb je er ook mee in de regen gevogeld? Zo ja, met of zonder regendeksel?
Ik ben de laatste tijd een beetje van de roofs af sinds ik een goedkope en opvallend goede Chinese 10x50 porro heb aangeschaft. Die ligt lekker in de hand en bevalt me eigenlijk best. Nu ben ik dus wat van porro's gecharmeerd. Een waterdichte zou niet gek zijn. Sowieso zijn porro's beter dan roofs in dezelfde prijsklasse, ook al een overweging.

Groet, Ronald
Het is idd een porro, en die van mij was waterdicht; hij is wel eens erg nat geworden, maar geen probleem.
Groet,

Peter van Wetter

Mijn waarnemingen;

KorHaan

Peter,

Bedankt voor de info. Dat klinkt goed.
Ik zal hem binnenkort eens uitchecken bij Vogelbescherming, als ze hem daar op voorraad hebben.

Groet, Ronald

Bas vd Burg

Als je een nieuwe Zeiss, Swarovski, Leica te duur vindt, dan zou je ook eens kunnen informeren bij Rob ter Ellen, Combi Focus Voorburg. Hij verkoopt af en toe tweedehands kijkers van dit merk.


groetjes,

Bas vd Burg
Katwijk ZH



mijn kattukse jaarlijst 2012

Kasper S

Heb vandaag geen telescoop gekocht. Ben toch maar voor vervanging van mijn oude kijker gaan kijken in Zeist. Heb nu een Swift Audubon 8.5x44. Keek eerst door de Vogelbescherming kijkers, maar waneer je dan door deze kijkt zie je gewoon dat hij vele malen beter was. Vond het verschil tussen deze Audubon ( 450 euro) en een Swarovski ( 1500 euro) erg klein qua zicht.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

grutto

#54
CiteerHeb vandaag geen telescoop gekocht. Ben toch maar voor vervanging van mijn oude kijker gaan kijken in Zeist. Heb nu een Swift Audubon 8.5x44. Keek eerst door de Vogelbescherming kijkers, maar waneer je dan door deze kijkt zie je gewoon dat hij vele malen beter was. Vond het verschil tussen deze Audubon ( 450 euro) en een Swarovski ( 1500 euro) erg klein qua zicht.

Kijkers onder goede licht omstandigheden vergelijken voegt in de meeste gevallen niet veel toe.

Juist de detailscherpte, zicht onder ongunstige omstandigheden en de kwaliteit/toestand kijker over 10 a 15 jaar snijdt wel hout.

Swarovski staat daarmee met kop en schouders boven de markt. Maar je moet het geld er wel voor overhebben.
En vergeet het al oude spreekwoord niet dat alleen een miljonair zich lage(re) kwaliteit spullen kan veroorloven :)

Groet,

Grutto
Groet
Tjeerd

Gurbe

Poosje terug bij één of andere hobbywinkel een merkloze verrekijker gekocht. 16x50 voor 30 euro :lol: En met een haarscherp beeld ook nog. Wat waterdichtheid betreft durf ik er (nog) niks over te zeggen, maar veiligerheidshalve plan ik nu maar vast in dat ik volgend jaar vast weer een nieuwe moet gaan halen......
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

Kasper S

Is 16x niet een lastige vergroting om in je hand stil te houden?
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Gurbe

CiteerIs 16x niet een lastige vergroting om in je hand stil te houden?
Is natuurlijk iets lastiger dan 10x, maar persoonlijk heb ik er weinig problemen mee.
Met de vroendelijke grieten: Gurbe van der Wal, headbanger, bierdrinker en natuurliefhebber.

Michael Schaper

Ik ben erg tevreden over mijn Bushnell Legand Ultra HD 10 x 42


Deze kost in nederland 485 euro. Ik heb hem gekocht in Amerika met invoer en inklaring voor 243,50 euro

http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=91245.0.html