welke verrekijker

Gestart door Antal, mei 19, 2008, 09:48:50 AM

Vorige topic - Volgende topic

Antal

Ik ben me al een tijdje aan het oriënteren op de aanschaf van een nieuwe verrekijker. Het valt me op dat er een enorm prijsverschil is tussen de topmerken (Leica, Swarovski en Zeiss volgens mij) en de wat goedkopere merken.

Ik vind zelf 1000 euro voor een kijker veel te veel, maar hoe verhoudt de kwaliteit van de wat goedkopere kijkers zich tot de kwaliteit van de iets goedkopere merken (bijvoorbeeld Bynolyt).

Ik zag gisteren in het krantje van de Lidl bijvoorbeeld ook een 8x56 van Bresser staan voor 129 euro. Is zo'n kijker geschikt, of is goedkoop in dit geval altijd duurkoop?

Zijn er ervaringsdeskundigen die hier iets over kunnen zeggen?

Vriendelijke groet,

Antal

Pim

Ik ben zeker geen deskundige, maar heb inmiddels wel diverse verrekijkers versleten.

De kijkers onder de 400 euro konden eigenlijk binnen een jaar de prullenbak in.
Je stoot een keer ergens tegen aan en je hebt een scheel beeld.

Er zijn zo rond de 400-500 euro wel enkele goede kijkers. Kies altijd voor een gasgevulde kijker met een vergroting van 8 x 42 (de meningen verschillen hierover).

Ga eens kijken in de winkel van de Vogelbescherming dan kun je alles uittesten.

Succes ermee.
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

wimtegels

Ik heb zelf 16 jaar geleden een Zeis gekocht. 10 X 40.

Koste toen inclusief tas bijna 2500 gulden.

Moest even slikken toe ik de prijs hoorde. Heb nadat ik voor het eerst met zo'n Zeis had gekeken toch maar besloten wat verder te sparen. De kijker was namelijk ruim 2 X zo duur als het budget dat ik er voor uitgetrokken had.

Nu 16 jaar later beweer ik dat de investering in de Zeis mijn beste investering ooit is.

Dagelijks gebruik ik mijn kijker. En ik ben geen voorzichtige gebruiker. Ik heb nog nooi een ander probleem met mijn Zeis gehad dat een kapotte rits van het tasje.

Als je je kijker echt veel gebruikt kan het een overweging zijn een goedkope kijker te kopen en door te sparen voor een echt goede kijker. Een kijker uit de middenklasse moet je alleen kopen als je er een echt goed gevoel bij hebt.

Vaak zijn ze kwalitatief net iets minder, maar toch te duur om binnen enkele jaren weer van kijker te veranderen.

Het kopen van een goedkope kijker kan je tijd geven om goed uit te zoeken welke kijker bij je past en eventueel om te sparen voor een duurdere kijker.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Tinok

We hebben van het weekend 2 verrekijkers bij de aldi gekocht voor 15!! euro per stuk.
Vergroting van 10 keer en verder te vergroten tot 30. Opening van 62mm.
Wat een lachertje he? Verwachten er ook niks van maar is van nederlands bedrijf en geeft 3 jaar garantie. Wel wat zwaar en groot en lastig vast te houden maar leuk om eens te proberen.
maar goed dat was niet echt antwoord op je vraag
:rolleyes:  
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Kasper S

Ik heb een Bresser Jaguar 8x40. Geen hele dure aankoop geweest. Heb hem toch al zo'n 7 á 8 jaar. Is al een aantal keer gestoten maar nog steeds haarscherp. Alleen de anti slip lapjes bij de grepen laten los maar met wat lijm er op zijn ze zo weer vast. Heb hem destijds trouwens bij de Vogelbescherming gekocht. Volgens mij hebben ze daar ook kijkers van €100 tot €1000+ dus voor iedereen wat, ik zou daar eens kijken.
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

wimtegels

Het is so wie so een goed idee om eens bij vogelbescherming in de winkel te gaan kijken. Kun je de verschillende kijkers eens proberen
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Antal

CiteerEr zijn zo rond de 400-500 euro wel enkele goede kijkers. Kies altijd voor een gasgevulde kijker met een vergroting van 8 x 42 (de meningen verschillen hierover).

Waarom is een een vergroting van 8 x 42 ideaal volgens jou? En als je het over bedragen van 400 tot 500 euro hebt, over welke merken gaat dat dan? Of is het eigen merk van de Vogelbescherming (die hebben tegenwoordig twee prijsklassen zag ik) een aanrader?

alvast bedankt voor de antwoorden....

wimtegels

8 X staat voor de vergroting. 42 staat voor de diameter van de lenzen aan de voorkant in mm Hoe groter deze lenzen, hoe meer licht er in je kijker komt en helderder het beeld. Dit is echter niet alleen van de diameter, maar ook van de kwaliteit van de lenzen afhankelijk.

Een vergroting van 8 X is voor veel mensen een ideale vergroting omdat dit nog uit de hand te doen is. Bij een sterkere vergroting wordt het beeld erg onrustig als je kijker niet heel erg stil houdt.

Voor mij was dat een belangrijke reden voor de Zeis. Ondanks zijn vergroting van 10X heeft hij een prettig rustig beeld. Waarschijnljk omdat hij goed in de hand ligt.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Jeroen Nagtegaal

Ik heb zelf beide een zeer goedkope kijker gehad, van 15 (aldi) en van 25(lidl) euro. Beide zijn scheel gaan kijken en er zit in beide vuil, van eentje is zelfs van een lens een stukje afgebroken. Ik merk nu langzaam dat 1 oog iets minder actief meekijkt de gehele dag, omdat ik veel met 1 oog kijk door de kijker om scheel kijken te voor komen.

Voor intensief gebruik raad ik zelf dan ook aan om goed te vragen en zelf te kijken wat fijn kijkt, en niet zulke goedkope dingen te kopen, voor reserve of als een 2e voor rond huis en tuin kan het wel, maar veel meer niet.
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Tim Asbreuk

#9
Een kijker is een goede investering als je echt van kijken naar vogels of andere dieren houdt. Ik heb zelf ook heel lang getwijfeld tussen een kijker uit de midden klasse 400-600 euro of een dure. Ik ben voor de dure gegaan. Koste me een jaar langer sparen maar nu ik er aan terug denk is het mijn beste aanschaf ooit. Ik heb de Zeiss 10x42 victory FL koste 1350 euro. Maar je krijgt er 40 jaar garantie bij op alle onderdelen. Als je dan je kosten per jaar uitrekent wil je volgens mij geen goedkope kijker meer vol ergernis. Daarnaast kun je een dure kijker (swarofski, zeiss of leica) niet meer de schuld geven als je niet uit een determinatie komt. Bij een kijker uit de midden klasse blijf je denken ''had ik het nou met een andere kijker wel herkent''.

De reden dat ik voor Zeiss heb gekozen en niet voor Swarofski of Leica (prijsklasse gelijk). Is omdat je met de Zeiss objecten die dichtbij zitten nog kunt determineren. Dit is vooral handig bij libellen of vlinders. Dacht dat er tussen de Zeiss en de andere twee 40cm verschil inzit. Voor onafhankelijke goede test rapporten raad ik je de site aan van de Twentse Vogelwerkgroep. TVWG
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Kasper S

Ik ben dus van plan ook een telescoop kijker aan te schaffen. Voor 169 bij de Lidl, ook dan effe hier de vraag: Is dit duurkoop. Als ik de ervaring van Jeroen lees, dan heb je het wel over hele goedkope, zijn die niet super. Of is een kijker van 169 wel te vertrouwen? Dit zijn de eigenschappen: Afm. telescooplens: 48 x 11 x 16,5 cm , Objectief: Ø 90 mm, 25 - 75- voudige vergroting. Is dat voldoende, heb namelijk 0,0 ervaring met telescoop kijkers.


Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Jeroen Nagtegaal

Bij een scoop is er nooit het geval van dubbelkijken en je zult er denk ik wat voorzichter mee zijn, je zal het bijvoorbeeld nooit op de fiets in de hand hebben en dat je dan hard moet vluchten, iets wat ik wel met mijn kijker met heb moeten doen....
Groet, Jeroen Nagtegaal
Moderator subforum Ringen

Een geringde vogel gezien of gevonden.
Meld het hier of mail naar ringonderzoek@gmail.com

Kasper S

Nee, klopt. Maar zijn verder de eigenschappen oké ?  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

wimtegels

Ik denk dat de prijs kwaliteit verhouding wel okay is.
Met een dergelijke teloscoop kun je wat ervaring opdoen. En je hebt dfan voldoende tijd om een goede keus te maken voor de teloscoop waar je de rest van je leven mee vooruit kunt als het goed is.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

Kasper S

Maar hij haalt het dus wel (veel) dichterbij dan een 8x40 kijker ? Naja, de prijs is niet veel dus zal deze week maar eens snel op pad gaan! Bedankt in ieder geval !
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Tim Asbreuk

Wel even opletten dat het geen sterrenkijk telescoop is.
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Kasper S

Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Tim Asbreuk

Aan de vergroting te zien wel ja
Met vriendelijke groet,
Tim Asbreuk

Pim

Ik zou je afraden zo'n telescoop te kopen, waarschijnlijk ga je heel veel zeldzame vogels zien omdat op een redelijke afstand de kleuren niet geheel kloppen.

Aan de andere kant kun je voor zo'n bedrag nog wel een gokje wagen.

Je kunt altijd van goedkoop naar duur gaan wat betreft verrekijkers en telescopen.

Echter als je éénmaal door een topmerk hebt gekeken of bezit is er geen weg terug meer ;)  
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Kasper S

Zie nu trouwens toch dat de kijker niet in mijn ''disctrict '' te koop is. Aangezien opa slecht ter been is en nooit meer vogelt, leen ik die zo lang nog  :D  
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Geert-Jan Kroon

CiteerIk zou je afraden zo'n telescoop te kopen, waarschijnlijk ga je heel veel zeldzame vogels zien omdat op een redelijke afstand de kleuren niet geheel kloppen.

Aan de andere kant kun je voor zo'n bedrag nog wel een gokje wagen.

Je kunt altijd van goedkoop naar duur gaan wat betreft verrekijkers en telescopen.

Echter als je éénmaal door een topmerk hebt gekeken of bezit is er geen weg terug meer ;)
Inderdaad moet je geen topkwalteit van zo'n telescoop verwachten. Zelf heb ik al een paar jaar een goedkope telescoop(170,-) uit Tsjechië. Leuk om mee te beginnen, maar het begint nu wel te kriebelen om een betere te kopen. Als je nog niet zeker weet of je wel zoveel geld uit wil geven voor een telescoop, of je hebt het geld niet eens, dan is zo'n goedkope scoop misschien wel de goede oplossing.
Groet,

Geert-Jan Kroon

wimtegels

Citeer
Echter als je éénmaal door een topmerk hebt gekeken of bezit is er geen weg terug meer ;)
Dat is zeker waar. Maar het blijft ook altijd een vraag van het beschikbare budget.

Soms ben ik met groepen op excursie en dan denk ik had maar iedereen een kijker bij zich van 15 euro uit de Aldi. Beter iets dan niets namelijk.

En een beetje ervaring opdoen voordat je besluit een dure investering voor het leven te doen lijkt me op zich niet verkeerd.

Op het moment dat je tegen de beperkingen van je eenvoudige kijker of teloscoop aanloopt weet je ook beter waar je op moet letten als je een echte goede gaat kopen. Met een beetje geluk heb je in de tussentijd af en toe mogen kijken door kijkers van collega natuurliefhebbers zodat je dan een goed beeld hebt wat voor jou de meest passende oplossing is.
Met vriendelijke groet,

Wim Tegels

KorHaan

Antal,

Veel goede adviezen al op dit forum.
Wat je vraag over Bynolyt betreft: ik heb zelf een Bynolyt Buzzard 10x42, en die is helemaal niet zo gek. Daarvoor had ik een Zeiss FL 7x42 van 1500 euro ( 4x zoveel als de Buzzard ), maar die heb ik verkocht omdat ik met de Bynolyt gewoon meer zie. Het zal wel aan mij liggen, maar ondanks het prachtige beeld van de Zeiss blijft een stip in de lucht toch een stip. Wel een schitterende stip. Ik vond 7x te weinig vergroting. Ook lag-ie niet echt lekker in de hand, een goede stabiele handligging is reuze belangrijk, en voor mij is de slankere, lichtere Buzzard een betere optie. Ik denk dat tegenwoordig veel middenklasse ( 400-600 euro) dakkantkijkers (roofs) door de betere coatings van lenzen en prisma's een verantwoorde keuze zijn.
Een vergroting van 8x wordt algemeen gezien als een goede all-round bruikbare vergroting, en van Bynolyt is er ook een 8x42. Lichtgewicht ( 685 gram), ook niet onbelangrijk. Een te zware kijker gaat na een paar uur om je nek als een molensteen aanvoelen. Het is een zaak om even de tijd voor te nemen, het beste is om de kijker zelf uit te proberen in ieder geval. Als je een waterdichte kijker wenst, moet je gaan voor een dakkant (roof); een porro is nooit helemaal waterdicht te sealen.
Er zijn heel wat meer goede kijkers die niet meteen een aanslag op je budget kosten. Pentax is ook een prima merk, Nikon heeft ook schappelijk geprijsde kijkers, en wil je toch een topmerk, dan heb je met de Conquest-serie van Zeiss veel te kiezen voor aanmerkelijk minder geld dan de FL-topmodellen.

Een 8x56 is alleen aan te raden als je uitsluitend in ochtend- en avondschemering op pad bent. Overdag biedt een 8x32 of een 8x42 dezelfde helderheid van beeld.
Bovendien is een 8x56 behoorlijk zwaar.

Een buitenbeentje vormt het merk Canon met zijn beeld-gestabiliseerde kijkers; hier zit een knop op die je kunt indrukken om het beeld stil te zetten. Het Image Stabilization systeem wordt gevoed met 2 AA-batterijen. Handige kijkers zijn 10x30 en 12x36, als je sterke vergroting wenst en toch een rustig beeld. Ze zijn echter niet waterproof. Kijk voor goede kijkertests op de site van Twentse vogelwerkgroep, bij Jan Meijerink.

Het advies van verschillende mensen hier op dit forum om bij Vogelbescherming te gaan kijken, deel ik van harte. Mocht je daar een kijker kopen, en je bent lid, dan krijg je 10 % korting op de aanschafprijs.

Veel succes,

Groet, Ronald

KorHaan

Kasper,

Ik deel de mening van Pim wat betreft die telescoop. Het kan best een redelijke scoop zijn van de Lidl, maar met een 25 tot 75x zoom oculair vermoed ik dat het beeld boven 40x wel donker en tunneltje wordt. Dan heb je in ieder geval ook een heel stabiel statief nodig. Aan de andere kant is het niet veel geld, en je kunt je er geen buil aan vallen. Ik vraag me wel af of-ie waterdicht is; het zou me niks verbazen als-ie in de eerste de beste regenbui meteen dichtmist. Voor de zekerheid zou je er een stay-on tas (paraattas) omheen kunnen doen, die dus permanent om de scoop heenzit ook als-ie op statief staat. Bijna alle vogelaars hebben zo'n tas tegenwoordig, ook om Swarovski's, Leica's en Zeissen, hoewel het meer modieus is dan echt noodzakelijk bij die merken. Ik heb zelf Swift Nighthawk 80 gehad, die mistte dicht, daarna Leica Televid 77, fraai maar te zwaar, daarna Nikon Spotter XL 60, fraai maar te klein, en nu Zeiss 65. Die bevalt me voorlopig heel goed. Fraai beeld en ijzersterk.
Ik heb er geen ervaring mee, maar zijn de telescopen van Outdoor Club misschien de moeite en het geld waard? Redelijk geprijsd, 400-500 euro geloof ik. Het is misschien een idee om eens te kijken in het Bezoekerscentrum Oostvaardersplassen, mocht je daar in de buurt zijn, ze zijn daar te koop. ( En te proberen, eerst, natuurlijk.)
Het is ook altijd een goed idee om in het veld door telescopen van andere vogelaars te kijken, om een idee te krijgen wat je wilt en om te vergelijken. Men zal je altijd een blik gunnen als je het vriendelijk vraagt.

Groet, Ronald

rudieh

Kasper,

ik zou me goed laten informeren en ook goed orienteren, en veel kijken door verschillende scopen of kijkers dan kan je afhankelijk van je budget en wensen de juiste keuze maken.  Heb zelf een zeiss 85 waar ik erg tevreden over ben en een eyewitness kijker waar ik wel tevreden over ben maar achteraf misschien toch liever iets anders had gehad.
Kortom neem de tijd om je te orienteren zodat je een weloverwogen beslissing kunt nemen

succes rudie  

Kasper S

Bedankt voor de tips ! Zal de eerst volgende keer in de OVP eens kijkers gaan testen daar. Heb je ook meteen een mooi raampje om door te kijken. Moeilijk is het wel om tot een goede verstandige keuze te komen. En mischien kan ik die 169 euro beter besparen en mee investeren in een betere kijker, als ik jullie hoor. Nogmaals bedankt ! ;)
Groet,
Kasper Sommer

Willemstad | Curaçao

Antal

Ronald,

Dank voor je uitgebreide uitleg, ik had inderdaad min of meer mijn oog laten vallen op de Bynolyt Buzzard, fijn om te horen dat jij daar zo tevreden mee bent.

Ik ga binnenkort eens langs in Zeist, want die 10 procent is natuurlijk mooi meegenomen ;-)

dank, Antal

grutto

IK heb het idee dat Korhaan een juist verhaal neer zet en als je bij de vogelbescherming komt zie je daar in iedergeval Bynolyt (soms als eigenmerk) en Swarovski.
Op de site van de importeur van Zeiss en Bynolyt kan je ook wel het een en ander vinden. www.technolyt.nl

Veel van ons zullen gezien hun leeftijd toch niet meer alles uit een kijker kunnen halen met een pupil opening van 7 mm en zal een objectief van 42 zeer goed bevallen is mijn indruk. (gewicht is ook lager)

Zelf koop ik altijd het topsegment over de jaren heen is dat toch voordelig en je hebt nog een stuk restwaarde.

Naar service van Zeiss en Swarovski hoef je eigenlijk niet te kijken want er kan (bijna) niets misgaan met deze kijkers. Is het toch foute boel dan is swarovski iets meegaander
met de afhandeling. In Absam hebben ze een speciale afdeling waar alleen reparaties worden uitgevoerd en alles wat daar vandaar komt is bijna weer nieuw want vaak vervangen ze de behuizing ook. (ongevraagd en zonder kosten)


Groet,

Grutto



Groet
Tjeerd

Tinok

Nog even vertellen dat ik enige maanden geleden een goede kijker bij de vogelbescherming gekocht heb. Eigen lijn, 8 keer 42, gaven goed advies vond ik. Lekker in de hand, net iets stabieler dan de 10 keer (kwestie van smaak schijnt) en voor 600 euro. Echter bij vogels in de lucht lijkt het soms of er een blauwe of groenige rand om zit. Daar ben ik dus iets minder tevreden over. Weet niet of dat aan deze specieker kijker ligt of aan de lijn zelf en dat je voor nog beter beeld ook echt meer moet investeren.
Maar goed het is al een hele verbetering vergeleken met onze anwb 8x21 kijkers waar we jaren mee gedaan hadden (snap nu niet meer hoe, gebruikte hem laatst en leek alsof ik door mist keek). De aanschaf bij de aldi was meer voor de leut en om te zien of dit zou kunnen werken. Maar ik vind hem veel minder fijn kijken dan mijn goede kijker...
Dus mijn advies, ga naar zeist voor een kijker en vraag in het veld of je bij mensen even mag proberen...
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

Helen Commandeur

Hoi Tinok,

Met een kijker van € 600 mag je toch echt geen blauw/paarse randen (fringe) zien of groen/blauwe.
Dat heeft de kijker van de Aldi (heb 'm zelf ook, ha,ha) zelfs niet.

Heb onlangs nog 'n verrekijker gekocht op de Zwarte Markt in Beverwijk, voor het noodlijdende bedrag van € 8 en zelfs die heeft geen last van fringe en is lekker licht.

Als ik jou was, zou ik de kijker terugbrengen.

Vorig jaar heb ik door 'n scope van iemand gekeken, merk vergeten en die kostte ook ongeveer € 600. Hele dikke blauw/paarse randen, ondanks dat het bijzonder zonnig was.

Greetzzz,
Helen
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl