Welk insect is dit?

Gestart door Mahsjong, juni 22, 2021, 15:40:15 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mahsjong

Geen idee of ik dit goed plaats, ik ben hier nieuw, maar ik heb een insect waarvan niemand weet wat het is. Ik heb al 4 keer een soortgelijk een insect uit mijn winkel kunnen verwijderen. Nu is dat toevallig sinds ik allemaal nieuwe planten heb dus ik ben benieuwd of het hier nu op af komt of het misschien met de plant mee is gekomen.

Het is ongeveer 3/4 cm lang en een beetje groenig van kleur. Het hoofd lijkt op een vlinder en het heeft 2 vleugels voor zover ik kan zien. Wie weet het antwoord?

Mahsjong


Mahsjong


Ton van Haaren

iets sluipwesp-achtig. Ik verplaats het even naar de juiste groep
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Milo van Loon

Dit is een houtwesp uit de familie siricidae. Ik ben geen expert, maar als ik zo even snel naar de nederlandse soorten kijk denk ik dat het een Sirex juvencus is (door de deels oranje antennen). Ze hebben geen angel en zijn dus ongevaarlijk. Als het inheemse planten waren zou het kunnen dat ze daarin zijn meegereist maar ze kunnen ook net zo goed uit de omgeving komen.

Mahsjong

Bedankt, die lijkt er inderdaad wel verdacht veel op. Ik heb laatst een stelling gemaakt van steigerhout en zie 1 plank met allemaal gaten erin, vermoed dat ze daar uit zijn gekomen. Als ik de gaten opmeet kan ik me alleen niet voorstellen dat ze daar in gepast hebben

heermoes

Inderdaad een Serix omdat de achterkant van het laatste tergiet driehoekig is.
S. juvencus omdat de tarsen volledig rood zijn en de antenne aan de basis ook gekleurd.
De larven zitten in zilversparren, fijnspar en dennen. Ik heb nog nooit gehoord dat ze in planken zitten, meestal in dood gaande, of zieke bomen. maar het zou wel goed kunnen. De gaatjes zijn ook niet zo heel groot:
Citeer"they chew through the surface and leave a hole that is 4–6 mm"
Wordt de waarneming ook ingevoerd?
mvg, Luc Elshout (validator Symphyta)
Jong? Natuur? De NJN natuurlijk!
JBU Natuurgidsen