Hoofdmenu

lieveheersbeestje

Gestart door oostsouburg, mei 19, 2008, 07:33:37 AM

Vorige topic - Volgende topic

oostsouburg

Iemand enig idee welke soort benaming ik aan dit lieveheersbeestje kan geven. Ben aan het googlen geweest en zie veel soorten maar deze kan ik niet ontdekken met alleen maar stippen op zijn koppie.

groet Chris.
 

thijsdegraaf

Dag Chris

Volgens mij heb je een Tienstippelig lieveheersbeestje.
Kijk maar eens op http://www.stippen.nl/stippen.php?soort=ADADEC

Groet,  Thijs

Arp

CiteerVolgens mij heb je een Tienstippelig lieveheersbeestje.
Mag het ook een Harlekijn zijn?  :whistle:  :grin:


Tip@Chris: Afmeting erbij had vergissen uitgesloten - jouw kever is te groot voor 10-stip

Tip@Thijs: De vage vegen zijn iets gebruikelijker voor Har.qua., maar let vooral ook op de "dubbele" rijen stippen op het halsschild: Buiten het gewone kattepootje loopt bij Har.qua. (bijna?) altijd een tweede rand kleine stipjes.  ;)  
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

thijsdegraaf

#3
Oei te haastig. :whistle:  Een beetje dom.
Bedankt voor de uitleg Arp.

Groet, Thijs

oostsouburg

Citeer
CiteerVolgens mij heb je een Tienstippelig lieveheersbeestje.
Mag het ook een Harlekijn zijn?  :whistle:  :grin:


Tip@Chris: Afmeting erbij had vergissen uitgesloten - jouw kever is te groot voor 10-stip

Tip@Thijs: De vage vegen zijn iets gebruikelijker voor Har.qua., maar let vooral ook op de "dubbele" rijen stippen op het halsschild: Buiten het gewone kattepootje loopt bij Har.qua. (bijna?) altijd een tweede rand kleine stipjes.  ;)
hij lijkt groot maar dit is een uitvergroting maar daar hebben we nu niets meer aan dus in het vervolg neem ik een maatlatje mee.

maar toch bedankt voor dereacties

groet Chris

Arp

#5
Citeerin het vervolg neem ik een maatlatje mee.
Dat is op zich helemaal niet raar hoor ;)

Natuurlijk kan ik aan de foto niet zien hoe groot jouw kevertje was, maar omdat ik wel zie welke soort het is kan ik ook zeggen dattie te groot was voor een 10-stip. Ofwel: Ik bedoelde dat als je een (geschatte) afmeting erbij opgeeft, dat sommige dingen meteen al duidelijker worden.

Zonder lineaal, als je deze had moeten schatten was hij dan eerder 4mm of eerder 6mm?
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

oostsouburg

Citeer
Citeerin het vervolg neem ik een maatlatje mee.
Dat is op zich helemaal niet raar hoor ;)

Natuurlijk kan ik aan de foto niet zien hoe groot jouw kevertje was, maar omdat ik wel zie welke soort het is kan ik ook zeggen dattie te groot was voor een 10-stip. Ofwel: Ik bedoelde dat als je een (geschatte) afmeting erbij opgeeft, dat sommige dingen meteen al duidelijker worden.

Zonder lineaal, als je deze had moeten schatten was hij dan eerder 4mm of eerder 6mm?
nou 6mm komt dichter in de buurt dan 4mm, dus zal ik het maar houden op de harlekijn?

groet Chris en nog bedankt voor de uitleg.

oostsouburg

Citeer
CiteerVolgens mij heb je een Tienstippelig lieveheersbeestje.
Mag het ook een Harlekijn zijn?  :whistle:  :grin:


Tip@Chris: Afmeting erbij had vergissen uitgesloten - jouw kever is te groot voor 10-stip

Tip@Thijs: De vage vegen zijn iets gebruikelijker voor Har.qua., maar let vooral ook op de "dubbele" rijen stippen op het halsschild: Buiten het gewone kattepootje loopt bij Har.qua. (bijna?) altijd een tweede rand kleine stipjes.  ;)
Weet iemand een goede site van lieveheersbeestjes want er zijn zoveel verschillende soorten.

groet Chris.

Goyatlah

Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's