Oeverloofslak Pseudotrichia rubiginosa versus Haarslak Trochulus hispidus

Gestart door Tello Neckheim, juni 21, 2021, 17:34:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

Tello Neckheim

Hierbij de verschillen tussen de huisjes van Oeverloofslak Pseudotrichia rubiginosa en Haarslak Trochulus hispidus

Haarslak                                                 Oeverloofslak
Variabel qua grootte en vorm                    Bijna niet variabel
Licht tot donkerbruin gekleurd                   Bijna altijd donkerbruingekleurd
Haren relatief kort en vaak afgesleten        Haren relatief lang en dichter op elkaar
Navel niet door laatste winding bedekt       Navel door laatste winding gedeeltelijk bedekt
Plat- tot kegelvormig gewonden                Bol kegelvormig gewonden
Mondopening licht rechthoekig                  Mondopening vrijwel rond
Mondrand met omgeslagen lip                   Mondrand zonder omgeslagen lip

Haarslak is een algemene soort, die op veel plaatsen kan voorkomen, ook in gewone tuinen. Oeverloofslak is een zeldzame slak met specifieke habitat zoals uiterwaarden van de grote rivieren. Beide soorten kunnen samen voorkomen. Oeverloofslak kan soms door modder op het huisje vrijwel niet te vinden zijn. Haarslakje kan ook een modderig huisje hebben maar is veel zeldzamer.

Foto's van de verschillende navels zijn te vinden op:


Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

gbeersma

Leuk Tello, om hier een lijstje van te hebben.
Je schreef: 'Foto's van de verschillende navels zijn te vinden op:', waardoor ik een website verwachtte. Misschien komt dat nog? Onderstaand alvast een bijdrage van mijn kant. Bovenste foto haarslak, onderste foto oever-loofslak.





Vriendelijke groeten, Gerard Beersma

https://waarneming.nl/users/104779/photos/?

Tello Neckheim

Ik was aan het zoeken en denk dat deze foto's perfect zijn. En het was de bedoeling om ze bovenaan te zetten. Dat zal ik alsnog doen. bedankt!
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Tello Neckheim

Nou moe, het lukt me niet meer, ben even kwijt hoe ik dit onderwerp bovenaan moet zetten??? Wie kan mij weer even de weg wijzen?
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Arie Twigt

Vriendelijke groeten,

Arie Twigt