NIA moet dan wel weten dat iets anders bestaat.
Als de achterliggende database vol staat met goedgekeurd rozetten van glad biggenkruid en niet van andere gelijkende soorten dan weet NIA niet beter.
Bij planten is het altijd de kunst om de kenmerken zoveel mogelijk op 1 foto te krijgen.
De praktijk leert: hoe meer foto`s hoe onzekerder NIA wordt.
In jouw geval zal ook de kwaliteit van de foto`s meespelen.
Hoi Hisko,
Over het algemeen ben ik erg onder de indruk van NIA, ObsIdentify of hoe je het beestje ook wil noemen. Ik heb er veel van geleerd; waarnemingen van mij onbekende soorten werden opeens "bekend".
Voor het herkennen van korensla heb ik NIA niet nodig maar het valt wel op dat er geen enkele keer een positieve herkenning is!
Dit geldt niet alleen voor de rozetten (daar kan ik me nog iets bij voorstellen want ik moet ook altijd even goed kijken) maar ook voor de bloeiwijzen.
Ik heb sterk de indruk dat ik voorgaande jaren eerder een positieve beeldherkenning kreeg dan dit jaar.
Ik heb overigens ook geprobeerd om steeds maar 1 foto te laten herkennen: zelfde resultaat of nog slechter ('strontvlieg''

)
Ik heb ook verschillende keren uitsnedes gemaakt (hielp niet).
De kwaliteit van de foto's is volgens mij prima. Alleen het contrast kan wel wat beter maar dat is soms door de groeiplaats (verscholen in omringend groen: daardoor groenig licht op een groen object) niet mogelijk. Vergelijkbare foto's van glad biggenkruid worden steevast wel herkend.
Ik wilde dit alleen maar even melden (en ik zal dat in voorkomende gevallen blijven doen) omdat ik het allemaal wel heel opvallend vond.
Ik ben heel benieuwd of anderen hetzelfde 'probleem' hebben.
Erik