Gaffelwaterjuffer: opmars?

Gestart door maarten1023, juni 19, 2021, 15:29:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

maarten1023

Goedemiddag,

Ik had het voorrecht gisteren een Gaffelwaterjuffer te zien, ergens in West-Brabant. Op zich een bijzondere plek.

Klopt mijn idee dat deze soort bezig is met een opmars in het zuiden van het land (in noordelijke richting)?

Wellicht hebben anderen hier ook een idee bij! Hoor het graag.

Groet
Maarten
Groet,

Maarten

marcel234

#1

maarten1023

Klaarblijkelijk wel! Alleen.. waarom... :rolleye:
Klimaat?
Groet,

Maarten

grunsven

Ja dit is een soort die zijn verspreidingsgebied maar het noorden uitgebreid heeft. Hij heeft eerst Belgiƫ veroverd en gaat nu in Nederland langzaam steeds noordelijker.
Hij zit in weinig bijzondere habitats maar het moet wel warm genoeg zijn.
Roy van Grunsven
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)

Niek Haak

Als je naar de statistieken op waarneming kijkt dan ging het in 2020 op veel locaties een stuk minder met de Gaffelwaterjuffers dan in 2019, terwijl sommige andere "zuidelijke" soorten het juist beter deden. Dat had mogelijk mede te maken met de extreem droge voorzomer. Dit jaar was de voorzomer juist relatief koel en nat maar ik zie in mijn omgeving in Zeeland dat de soort op diverse locaties dit jaar nog veel verder achteruit gegaan is. Alleen op een van de eerste vestigingslocaties op Walcheren van tien jaar geleden - het Biggekerkse Bos - doen ze het ook dit jaar weer goed.

Ik denk dat lokale omstandigheden een belangrijke rol spelen, zo lijkt de beschikbaarheid van voldoende hoog gras rond het water van belang. Wellicht helpt het ook als er veel drijvende waterplanten zijn want de larven kunnen dan uitsluipen op het water. Op locaties waar het maaibeleid slecht is (gras al vroeg in seizoen tot aan de oevers helemaal weggemaaid) ging de soort hier hard achteruit. Bij het Biggekerkse Bos ging dat vorig jaar fout, dit jaar is er nog niet gemaaid daar en de grote aantallen (minstens 400 exemplaren op een klein terrein) zijn weer terug, al is het dan weken later dan in voorgaande jaren.