Welke slijmzwam? > Arcyria stipata? Tubifera? Onzeker.

Gestart door heslingua, juni 19, 2021, 09:47:14 AM

Vorige topic - Volgende topic

heslingua

Valt hier nog wat meer over te zeggen?
Over de lengte van een rottende boomstam, in verschillende stadia.

Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/216729869/.
1 Myxomyceet indet - Myxomycota indet.
datum: 2021-06-09
locatie: Ugchelen - Bakenberg (GE)

foto's:










Alvast dank, Margreet

Marian Jagers

Dag Margreet,

Ik blijf bij deze vondst twijfel houden. Het is beter om een stukje ter controle op te sturen. Zie https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,18045.0.html
Enkele foto's doen me aan Arcyria stipata denken door het onregelmatige oppervlak en de kleur maar door de andere twijfel ik.
Mogelijk zijn die niet goed ontwikkeld of duiden die er toch op dat het om een soort uit een ander geslacht gaat.
Groeten Marian

heslingua

Hallo Marian,

Bedankt voor het meekijken. Ik heb bij de waarneming nog voorzichtig gevoeld aan een grijs exemplaar; dat was stevig, maar nog wel enigszins vochtig en indrukbaar.
Helaas ben ik momenteel niet in de gelegenheid om een sample te verzamelen en op te sturen. Goed om te weten dat dat kan, voor eventueel volgende vondsten.

Grtz, Margreet

Marian Jagers

Dag Margreet,

Jammer dat het er niet in zit om het te sturen. Hans van Hooff had wel interesse om je vondst te bekijken. Hij twijfelt aan mijn suggestie, denkt dat het eerder een Tubifera (een buiskussen) is.
Mocht verzamelen wel lukken maar opsturen niet. Of voor een volgende gelegenheid. Droog, rijp materiaal kan in een doosje worden bewaard om later te worden opgestuurd.


Groeten Marian

heslingua

Hoi Marian,

Door een pijnlijke blessure ben ik momenteel slecht ter been, maar na bestudering van de kaart denkt mijn partner dat we toch redelijk dichtbij de vindplaats kunnen parkeren.
We zouden dan eventueel a.s. zondag een poging kunnen wagen om materiaal te verzamelen.
De foto's zijn echter twee weken geleden genomen, en het heeft in de tussentijd flink geregend. Zou er nog wat bruikbaars te vinden zijn?
En zo ja, waar moeten we op letten? We hebben hier geen ervaring mee.

Grtz, Margreet


Marian Jagers

Hoi Margreet,

Twee weken is te lang geleden. Buiten zijn de vruchtlichamen snel of vrij snel weg, zeker na een flinke bui. Ik denk dat jullie je dan beter de moeite kunnen besparen.
Beterschap met je been.
Groeten Marian