Visarend

Gestart door reneka, juni 19, 2021, 08:20:56 AM

Vorige topic - Volgende topic

reneka

Afgelopen maandag zagen mij vrouw en ik tijdens onze vakantie in Overijsel bij Stegeren een grote roofvogel op zo 100 meter afstand. Hij vloog zo een minuut boven bos totdat 2 buizerds hem min of meer wegjaagde. Hij was grote ongeveer een zilvermeeuw.  Duidelijk wit van onder en zwarte vleugels. Echter leekt het veel contrastrijker als ik op de afbeeldingen zie van visarenden bovendien dachten wij beide dat we een gele snavel zagen!  Bij waarneming zie ik dat 2 uur eerder 25 km zuidelijker een visarend is waargenomen. Kan iemand bevestig dat dit een visarend is geweest? Misschien met behulp van de onduidelijk foto's met gsm gemaakt. vriendelijk bedankt

mgieskens

De foto toont niks waarom het geen Visarend zou kunnen zijn.
Maar daarmee is dan ook alles gezegd.
Een gele snavel kun je dan weer niks mee. Dan moet je toch richting meeuw (ander silhouet), buizerd of zeearend (veel groter).
Misschien dan toch gewoon een andere buizerd. Met hun variabele kleed kunnen die wel aan de omschrijving voldoen.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

reneka

Bedankt voor je reactie. De gele snavel daar twijfelen we aan. Gezien zonder kijker met afstand van 100 meter. Hij was wel duidelijk stuk groter dan de buizerds. Silhouet van Roofvogel. We houden het dan maar op een visarend!

Merel

Je beschrijving klinkt goed, je foto toont vrijwel niets. Gevalletje: niet alles hoeft bewezen te worden. Geniet lekker van je vakantie!
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Citaat van: mgieskens op juni 19, 2021, 12:13:39 PMDe foto toont niks waarom het geen Visarend zou kunnen zijn. ... Misschien dan toch gewoon een andere buizerd. Met hun variabele kleed kunnen die wel aan de omschrijving voldoen.

De vogel op de foto mist het 'meeuwachtige profiel' van een visarend. Gaat qua profiel/'jizz' eerder om een buizerd.
Met vriendelijke groet, Rob

reneka

Citaat van: Merel op juni 19, 2021, 14:19:10 PM
Je beschrijving klinkt goed, je foto toont vrijwel niets. Gevalletje: niet alles hoeft bewezen te worden. Geniet lekker van je vakantie!

Dank je, doen we! het was in ieder geval heel bijzonder om te zien en het houd mij bezig of dit mijn eerste visarend was! :blink:

Rob Koelman

Citaat van: Merel op juni 19, 2021, 14:19:10 PM... niet alles hoeft bewezen te worden ...

In principe een correcte uitspraak, maar een goedkeuring van de waargenomen vogel als visarend lijkt mij in dit geval obv de foto uiterst onwaarschijnlijk.


Citaat van: reneka op juni 19, 2021, 16:43:18 PM... en het houd mij bezig of dit mijn eerste visarend was! ...

Ik gun iedereen een waarneming van een visarend, maar in dit geval kan ik er toch echt met geen mogelijkheid een visarend van maken.

Gewoon blijven speuren, komt dan vanzelf wel een keer goed...
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Citaat van: Rob Koelman op juni 19, 2021, 19:07:54 PM
Citaat van: Merel op juni 19, 2021, 14:19:10 PM... niet alles hoeft bewezen te worden ...

In principe een correcte uitspraak, maar een goedkeuring van de waargenomen vogel als visarend lijkt mij in dit geval obv de foto uiterst onwaarschijnlijk.

Precies, dat bedoelde ik ook. Van die foto is niks te maken, ook geen zekere buizerd. Dus foto weghalen en waarneming op zeker/onzeker zetten met beschrijving. En dan inderdaad op zoek naar een zekere visarend voor de volgende keer. :duim:
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

#8
Citaat van: Merel op juni 20, 2021, 16:17:03 PM... Van die foto is niks te maken, ook geen zekere buizerd. Dus foto weghalen en waarneming op zeker/onzeker zetten met beschrijving.

Ben ik toch niet helemaal met je eens.  ;)

Aan de hand van alleen de beschrijving zou een visarend misschien nog mogelijk kunnen zijn. In combinatie met de foto echter kun je wat mij betreft visarend genoeglijk afschrijven. De foto heeft in dit geval dus wel degelijk een toegevoegde waarde, dus zeker NIET verwijderen...
Met vriendelijke groet, Rob