welke vogel? AI zegt kleine karakiet met lage waarschijnlijkheid

Gestart door Bep van Pelt-Verkuil, juni 18, 2021, 11:19:36 AM

Vorige topic - Volgende topic

Bep van Pelt-Verkuil


Ik zou graag willen weten welke soort dit is.
Het gaat om deze waarneming: https://waarneming.nl/observation/217403186/.
1 Kleine Karekiet - Acrocephalus scirpaceus adult
datum: 2021-05-25
locatie: Texel - Bollekamer - noord (NH)

foto's:



De vogel scharrelde voortdurend in het meidoornbosje. Ikzelf dacht niet zo gauw aan een kleine karekiet

Lisette

vogels herkennen is niet het grootste talent van de AI. Ik denk eerder dat dit een vrouwtje grasmus is, ik twijfel alleen over de kleur van de poten en ogen. Maar die kunnen donkerder lijken op een foto dan ze echt zijn.

Merel

Het is geen Grasmus Lisette, ook vrouwtjes van die soort hebben zo'n fel oogje en een wat grijzig kopje ten opzichte van de bruine rug.
Eerlijk gezegd denk ik wel dat het een Kleine karekiet is.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

mgieskens

En als het een Kleine Karekiet kan zijn, dan kan het ook een Bosrietzanger zijn. Zeker wanneer hij zo in de bosjes zit en niet in het riet, maar dat is geen wet en heeft geen waarde als het om determinatie gaat.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Guus Peterse

Hij is wel erg rossig van kleur, ook de stuit, dus een bosrietzanger lijkt het me niet te gaan worden.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

Lisette

Citaat van: Merel op juni 18, 2021, 13:18:46 PM
Het is geen Grasmus Lisette, ook vrouwtjes van die soort hebben zo'n fel oogje en een wat grijzig kopje ten opzichte van de bruine rug.
Eerlijk gezegd denk ik wel dat het een Kleine karekiet is.

Ah zo, ik dacht grasmus vanwege de kleuren op de vleugels, dat lijkt heel erg op het plaatje in m'n vogelgids (bruine veren met wat meer donkere zijkanten). Maar ik twijfelde inderdaad zelf ook al vanwege de oogkleur. Dan had de AI toch gelijk 😉.

Bep van Pelt-Verkuil

ik heb een van de foto's iets minder geel 'ontwikkeld'. Helpt dit? Ik zie een duidelijke oogstreep

mgieskens

Ik denk dat Kleine Karekiet dan toch de beste optie is.
Grasmus en aanverwante soorten gaat hem niet worden. Kleur van kop, oorstreek, oogring en pootkleur, het klopt allemaal niet.
Kleine Karekiet past daarentegen wel. En dan ga ik er vanuit dat Guus gelijk heeft m.b.t. de Bosrietzanger.
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft

Merel

Citaat van: mgieskens op juni 18, 2021, 15:12:41 PM
En als het een Kleine Karekiet kan zijn, dan kan het ook een Bosrietzanger zijn. Zeker wanneer hij zo in de bosjes zit en niet in het riet, maar dat is geen wet en heeft geen waarde als het om determinatie gaat.
Ik zie een erg korte handpenprojectie, Bosriet heeft langeren hpp toch?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

Citaat van: Bep van Pelt-Verkuil op juni 18, 2021, 23:40:38 PMik heb een van de foto's iets minder geel 'ontwikkeld'. Helpt dit?

Bekend risico bij het bewerken van foto's: dat je een beetje doordraaft met de bewerkingen en als je dan naderhand de bewerkte foto weer bekijkt denkt 'hmm, ziet er niet echt natuurlijk uit'...  ;)
Met vriendelijke groet, Rob